Företagsfilm – 5 vanliga fallgropar att undvika!

Företagsfilm – 5 vanliga fallgropar att undvika!

Ska du göra företagsfilm? 5 vanliga fallgropar att undvika!

Användningen av företagsfilm har exploderat de senaste åren och det finns många som erbjuder så väl animerade som filmade videos. Men att göra en företagsfilm som verkligen ger resultat är något av en konstform. Vi på Stockholm Media Factory har listat 5 vanliga fallgropar som du bör passa dig för, lyckas du undvika dem kommer din företagsfilm att göra succé!

Vill du hellre gå rakt på sak ska du kika på vår infographic istället.

Infographic

Läs hela artikeln och få alla 5 tips i en enkel och snygg infographic.

Företagsfilm Infographic | 5 Fallgropar att undevika

1. ”Företagsfilm? Vi har ju en reklamfilm redan, ladda upp den bara!”

1. ”Företagsfilm? Vi har ju en reklamfilm redan, ladda upp den bara!”

Det finns en tid och en plats för allt. Platsen för en regelrätt reklamfilm är just i ett klassiskt reklamflöde, ingen annanstans. Såvida ni inte har gjort en reklamfilm där syftet just är att den ska bli viral – men även där kan det behövas klippning och anpassning. En bra företagsfilm är anpassad för så väl kanalen den visas i som för tittarens behov.

2. ”Först ska en röd sportbil susa förbi och sen…”

2. Företagsfilm ”Först ska en röd sportbil susa förbi och sen…”

Börja i rätt ände: med syftet. Vad vill du få fram med filmen och vad vill du att den som kollar ska göra i nästa steg? Det är extremt viktigt att ha detta klart innan du börjar filma. Oavsett om du ska göra en intern företagsfilm med syfte att informera personalen eller en extern film som ska locka kunder till köp.

3. ”Min brorson har en kamera, han kan nog slänga ihop något!”

3. Företagsfilm ”Min brorson har en kamera, han kan nog slänga ihop något!”

Att många resonerar så beror på att man lever kvar i tron att videoskapande är något som är extremt dyrt och kräver budgetar på hundratusentals kronor. Det kanske stämde för 15 år sedan, men inte längre. Företag i alla storlekar ger sig i kast med video eftersom det är ett måste i vår digitala värld. Men varför ska du behöva ordna allting själv? Ingen kan ditt företag lika bra som du, så den optimala uppdelningen är att du identifierar företagets utmaningar och sedan låter du proffsen sköta filmproduktionen.

4. ”Företagsfilmen uppladdad – nu är vi klara!”

4. ”Företagsfilmen uppladdad – nu är vi klara!”

Det här är ett väldigt vanligt fel och man ser det till och med hos vissa produktionsbolag. Men hur är det tänkt att någon ska hitta din fina film? Det laddas upp över 400 timmars video på Youtube varje minut, chansen att just din film blir en succé utan strategiskt arbete är försvinnande liten. Med företagsfilm börjar det viktigaste arbetet efter uppladdningen av filmen: SEO, optimering och analys.

5. ”Många visningar = vi har lyckats!”

5. Företagsfilm ”Många visningar = vi har lyckats!”

Antalet visningar avgör inte hur bra (eller hur dålig) en företagsfilm är. Det går inte att använda som enda verktyg. Jämför med en kundräknare i en fysisk butik: den säger ingenting om hur mycket som sålts, hur länge folk stannat eller hur nöjda de varit med det man erbjuder. Man kan locka in mycket folk i butiken, men är de i fel målgrupp kommer butiken inte gå med vinst. På samma sätt är det med företagsfilm: den måste synas för rätt personer och på rätt sätt. Och de som tittar måste agera som du vill att de ska göra, oavsett om det är att klicka sig in på din hemsida eller om de ska kolla på fler filmer från dig. Men lita inte på oss, lita på våra tidigare jobb. Se ett axplock av våra case här!

Företagsfilm med Stockholm Media Factory

På Stockholm Media Factory har vi koll på dessa fallgropar inom företagsfilm och en hel mängd andra. Vi är certifierade i Google Analytics, Google Adwords och har genomgått YouTube Creator Academy. Ge oss chansen att ta ditt företag till nästa nivå med en företagsfilm! Vi har jobbat med ledande varumärken i en mängd olika branscher! Kontakta oss idag om företagsfilm.

Ska du göra företagsfilm? 5 vanliga fallgropar att undvika!

Användningen av företagsfilm har exploderat de senaste åren och det finns många som erbjuder så väl animerade som filmade videos. Men att göra en företagsfilm som verkligen ger resultat är något av en konstform. Vi på Stockholm Media Factory har listat 5 vanliga fallgropar som du bör passa dig för, lyckas du undvika dem kommer din företagsfilm att göra succé!

1. ”Företagsfilm? Vi har ju en reklamfilm redan, ladda upp den bara!”

1. ”Företagsfilm? Vi har ju en reklamfilm redan, ladda upp den bara!”

Det finns en tid och en plats för allt. Platsen för en regelrätt reklamfilm är just i ett klassiskt reklamflöde, ingen annanstans. Såvida ni inte har gjort en reklamfilm där syftet just är att den ska bli viral – men även där kan det behövas klippning och anpassning. En bra företagsfilm är anpassad för så väl kanalen den visas i som för tittarens behov.

2. ”Först ska en röd sportbil susa förbi och sen…”

2. Företagsfilm ”Först ska en röd sportbil susa förbi och sen…”

Börja i rätt ände: med syftet. Vad vill du få fram med filmen och vad vill du att den som kollar ska göra i nästa steg? Det är extremt viktigt att ha detta klart innan du börjar filma. Oavsett om du ska göra en intern företagsfilm med syfte att informera personalen eller en extern film som ska locka kunder till köp.

Företagsfilm & Onlinevideo med Stockholm Media Factory

Vill du ha en snygg och effektiv företagsfilm med resultat som du kan förstå? Kontakta oss på Stockholm Media Factory, vi tycker att det vore väldigt roligt att jobba med dig!

3. ”Min brorson har en kamera, han kan nog slänga ihop något!”

3. Företagsfilm ”Min brorson har en kamera, han kan nog slänga ihop något!”

Att många resonerar så beror på att man lever kvar i tron att videoskapande är något som är extremt dyrt och kräver budgetar på hundratusentals kronor. Det kanske stämde för 15 år sedan, men inte längre. Företag i alla storlekar ger sig i kast med video eftersom det är ett måste i vår digitala värld. Men varför ska du behöva ordna allting själv? Ingen kan ditt företag lika bra som du, så den optimala uppdelningen är att du identifierar företagets utmaningar och sedan låter du proffsen sköta filmproduktionen.

4. ”Företagsfilmen uppladdad – nu är vi klara!”

4. ”Företagsfilmen uppladdad – nu är vi klara!”

Det här är ett väldigt vanligt fel och man ser det till och med hos vissa produktionsbolag. Men hur är det tänkt att någon ska hitta din fina film? Det laddas upp över 400 timmars video på Youtube varje minut, chansen att just din film blir en succé utan strategiskt arbete är försvinnande liten. Med företagsfilm börjar det viktigaste arbetet efter uppladdningen av filmen: SEO, optimering och analys.

5. ”Många visningar = vi har lyckats!”

5. Företagsfilm ”Många visningar = vi har lyckats!”

Antalet visningar avgör inte hur bra (eller hur dålig) en företagsfilm är. Det går inte att använda som enda verktyg. Jämför med en kundräknare i en fysisk butik: den säger ingenting om hur mycket som sålts, hur länge folk stannat eller hur nöjda de varit med det man erbjuder. Man kan locka in mycket folk i butiken, men är de i fel målgrupp kommer butiken inte gå med vinst. På samma sätt är det med företagsfilm: den måste synas för rätt personer och på rätt sätt. Och de som tittar måste agera som du vill att de ska göra, oavsett om det är att klicka sig in på din hemsida eller om de ska kolla på fler filmer från dig. Men lita inte på oss, lita på våra tidigare jobb. Se ett axplock av våra case här!

Företagsfilm med Stockholm Media Factory

På Stockholm Media Factory har vi koll på dessa fallgropar och en hel mängd andra. Vi är certifierade i Google Analytics, Google Adwords och har genomgått YouTube Creator Academy. Ge oss chansen att ta ditt företag till nästa nivå med en företagsfilm! Vi har jobbat med ledande varumärken i en mängd olika branscher! Kontakta oss idag om företagsfilm.

Företagsfilm & Onlinevideo med Stockholm Media Factory

Vill du ha en snygg och effektiv företagsfilm med resultat som du kan förstå? Kontakta oss på Stockholm Media Factory, vi tycker att det vore väldigt roligt att jobba med dig!

» Snacka med oss om Företagsfilm och Onlinevideo.