Case Study: Data Driven Content

"Det som lockade var just det här med träffsäkerheten, att man vet innan vad som med stor säkerhet kommer att ranka högt"
– Robert Bergqvist, VD TopCat Sweden

Gå direkt till resultaten

Case Study: Data Driven Content

"Det som lockade var just det här med träffsäkerheten, att man vet innan vad som med stor säkerhet kommer att ranka högt"
– Robert Bergqvist, VD TopCat Sweden

Gå direkt till resultaten

Utmaning:

TopCat har byggt sin framgång under de senaste 40 åren på kvalitet och har sedan sin start etablerat sig som en av de få stora katamarantillverkarna på marknaden.

Idag konkurrerar de om potentiella kunder med en mängd olika fritidsaktiviteter och naturupplevelser. TopCat vill därför synas organiskt tidigt i köpresan som ett attraktivt val.

Uppdraget blev att identifiera ämnen till artiklar som rankar högt på Google och möjliggör en ökning av relevant trafik till hemsidan. 

Image

Lösning: Data Driven Content

Lösningen blev att med Data Driven Content identifiera och producera content som blir utvald av Google som det mest relevanta och rankar på första sidan.

Data Driven Content utgår ifrån Google’s nya fokus i sökresultaten
. Den prioriterar objektiva sökresultat som bygger på relevans, värdeskapande och kunskapsdelning.

Här implementerar vi en gedigen sökanalys och val av inriktning baserat på vår egen Core Value Score som rangordnar sökresultat i potential till ranka samt trafik.

Core Value Score är en unik gradering baserat på 14 unika datapunkter för att: 
1. Identifiera förutsättningarna att ranka på första sidan. 
2. Fastställa potential till trafik.
3. Positionera TopCat som det mest relevanta av Google i sina organiska resultat.

Värt att veta: Googles uppdaterade algoritm skiljer sig markant från det numera oprioriterade och subjektiva arbetssättet inom traditionella SEO tekniker som nyckelord, teknikfokus och metadata.

Resultat: Organisk trafik från Google

Inom två månader placerade Google artikeln på position 1.

  • 87% ökning av antal besök på hemsidan jämfört med samma period föregående år.
  • Artikeln står för ca 25% av all organisk trafik till hemsidan.
  • Artikeln är den sida som ökar mest på hemsidan (sett till klick) från Google.
  • Artikeln är just nu den andra mest besökta sidan på sajten för organisk trafik via Google, samt den tredje mest besökta sidan totalt.

Intresserad? – Vi kan hjälpa dig

 

Så här säger kunden

Resultaten av artikeln har varit mer trafik till sidan, att den har hållit sig högt rankad länge, samt att den blivit den topp 3 mest besökta på hemsidan under en längre tid, vilket är bra då det fortsätter driva in relevant trafik.

Det jag tyckte mest om med artikeln var att att det var bra copywriting plus att det fanns en säkerhet i att ta fram bra content som man visste skulle vara relevant och ranka högt.

En stor fördel med att ha flera liknande artiklar på hemsida är att du har olika relevanta ämnen som kan utbilda kundbasen ännu mer.

Det som lockade mest med en artikel från Stockholm Media Factory var att vi slipper gissa. Vi vet vilket content som produceras och att det är bra premium content

– Robert Bergqvist, VD på TopCat Sweden
 

Mer information om Data Driven Content:

Fyll i formuläret här så hör vi av oss så fort som möjligt.