Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Hur funkar Marketing Automation? De 7 mest populära verktygen!

Alla företag behöver olika typer av marknadsföringskampanjer. För ju fler du kan nå ut till, desto bättre för ditt företag. Men med det kommer också tråkiga och ibland upprepande uppgifter. Här är Marketing Automation den bästa lösningen. Det är ändå många som undrar, “Hur funkar Marketing Automation?”. Om du är en av dem, så är den här artikeln för dig!

Marketing Automation tar hand om att automatiskt skicka ut marknadsföringsmejl, publicera på sociala medier, utföra annonseringskampanjer och uppföljningar. Det som annars kan ta upp stora delar av din värdefulla tid.

Med de sagt, för att kunna utveckla en framgångsrik Marketing Automationsstrategi behöver du veta hur du går tillväga. I den här artikeln kommer jag förklara hur Marketing Automation fungerar och hur du använder det.

Så häng med ända till slutet!

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation är att automatisera marknadsföringsarbetet för ett företag eller organisation. Det är främst användandet av mjukvara för att förenkla och genomföra olika marknadsföringsaktiviteter.

Dessa aktiviteter handlar främst om repetitiva uppgifter som att skicka mejl och fakturor till kunder, posta på sociala medier, kundsupport, och mycket annat. 

Marketing Automation låter dig att fokusera på de kreativa delarna av din digitala marknadsföring och slippa det som i vanliga fall tar upp mest tid.

Med mjukvara kan hela marknadsföringsprocessen anpassas och genomföras i bakgrunden. Det här hjälper dig också att förbättra kundengagemang och växa ditt företag.

Används Marketing Automation bara inom B2B?

Marketing Automation har de senaste åren blivit ett bra marknadsföringsverktyg för B2B-företag eller organisationer. Men den här strategin används inte endast inom B2B marknadsföring. Nuförtiden används Marketing Automation även av B2C-företag för att marknadsföra sina företag.

När Marketing Automation ursprungligen introducerades för digital marknadsföring, användes det främst av stora B2B-företag. Eftersom automatiseringsmjukvara var för dyrt, otillgängligt och svårare att implementera för B2C-företag. 

Tack vare teknologiska avancemang, så är det nu väldigt lätt att genomföra personifierad marknadsföring mot varje kund, baserat på deras tidigare beteenden.

Så det här har varit ett utmärkt verktyg för B2C-företag. Nu kan du skicka personifierade mejl, köra annonskampanjer med mera, för att interagera med kunderna på automation. Det här är varför Marketing Automation har blivit populärt inom både B2B och B2C.

Vad gör en Marketing Automation specialist?

Medan Marketing Automation har ökat i popularitet, har dess betydelse också ökat. Det är här Marketing Automation specialisten kommer in i bilden. De är också nödvändiga för att den här strategin ska fungera som bäst.

En Marketing Automation specialist utför uppgifterna inom marknadsföringskampanjer genom automatiserad mjukvara. De försäkrar också att kampanjen flyter på smidigt. De använder mjukvarans funktioner för att göra den digitala marknadsföringen mer effektiv. De här stegen kommer resultera i tillväxt inom företaget. Så Marketing Automation specialister spelar en mycket viktig roll.

Det finns flera saker en Marketing Automation specialist gör. Några av dem kan du läsa om nedan:

  • De designar triggerbaserade och sekventiella mejl till målgruppen. Dessa mejl är personifierade till den individuella kunden baserat på deras handlingar, beteenden och så vidare. Detta resulterar i mer engagemang från mejlkampanjerna.
  • De är också ansvariga för att skapa och schemalägga sociala medie inlägg. I takt med att sociala medier har blivit nödvändiga inom marknadsföring, så behöver du vara varsam. Marketing Automation specialisterna hjälper dig med detta. De planerar och schemalägger marknadsföringsinlägg på sociala medier för att skapa ett ökat intresse.
  • De utför också marknadsundersökningar med hjälp av olika analysverktyg. Det här hjälper dem att mäta hur framgångsrik en tidigare kampanj varit. De kan också hitta svagheter. Den här processen hjälper dem att förbättra tidigare kampanjer. Så att analysera data från analysverktygen är otroligt viktigt. Det är automationsexpertens jobb att säkerställa att det görs.
  • Ett annat viktigt jobb för en Marketing Automation specialist inom marknadsföring är att komma på nya och innovativa marknadsföringskampanjer och strategier. Detta hjälper dig att interagera med din målgrupp. Så de brainstormar nya idéer och tekniker för att utveckla en bättre strategi.
  • Det finns också andra uppgifter som tillhör jobbet, till exempel att samarbeta med andra varumärken och företag, engagera kunder för att få feedback, och så vidare. 

5 anledningar att använda Marketing Automation

Marketing Automationsstrategi blir allt vanligare, eftersom alla typer av företag använder sig av det. Det finns många anledningar till att välja den här marknadsföringsstrategin. 

Här är de fem främsta anledningarna.

  1. Sparar tid

Det här är den främsta anledningen till att använda sig av automation. Att skicka mejl, meddelanden och att följa upp svar, tar upp mycket tid. De tar också upp väldigt mycket ansträngning. Automation löser det här problemet, så att du kan fokusera på större saker.

  1. Minskar personal och kostnader

Med en Marketing Automationsstrategi, sköts alla enkla uppgifter av mjukvaran. Så du behöver inte ha extra personal för att ta hand om det. Därmed sparar det dig mycket pengar.

  1. Öka vinsterna

Marketing Automation ökar också dina inkomster. Det försäkrar bättre kundkontakter. Det här personliga engagemanget leder till mer sälj, för att kunderna är mer villiga att spendera med det här systemet.

  1. Samla mer tillförlitlig information

Marketing Automationssystem hjälper dig att samla mer data för att växa ditt företag. Du kan lätt samla tillförlitlig information om din kundbas. Det här hjälper dig att planera bättre företagsstrategier. 

  1. Skapa nya leads

Du behöver nya kunder för att utöka ditt företag. Marketing Automation hjälper dig få dem. Att göra det manuellt kan ta upp väldigt mycket tid. Men, med den här strategin, kan du uppmuntra nya människor att använda din produkt.  

7 populära Marketing Automationssystem

Det finns många Marketing Automationssystem ute på marknaden. Nedan berättar jag om 7 av de mest populära Marketing Automationssystemen.

  1. HubSpot

HubSpot är ett av de mest populära systemen på marknaden. Det grundades 2005 för att erbjuda tjänster till små företag. Nu har det mer än 1140 kunder i 120 länder. Deras professionella plan kostar 7771 kronor per månad.

  1. ActiveCampaign

Företaget startades 2003 och specialiserade sig på e-postmarknadsföring för mindre företag. ActiveCampaign har nu över 150 000 kunder över hela världen. Det är också billigt. Det kostar runt 1126 kronor per månad för den professionella planen.

  1. Marketo

Marketo grundades i 2006. Det är bäst för sitt kundengagemang och analys. Det kan samla tillförlitligare data, vilket låter den bättre ta hand om sin målgrupp. 2018 förvärvades Marketo av Adobe och nu används tjänsten av mer än 500 storföretag. Det kostar från 7815-27.899 kronor per månad.

  1. GetResponse

GetResponse är en allt-i-ett programvara som utvecklades 1998. Det har mer än 350 000 kunder i över 183 länder. Det är perfekt för små företag då den låter dig experimentera med din marknadsföring. En professionell plan kostar runt 864 kronor per månad.

  1. SendinBlue

Det grundades 2012 och är en molnbaserad marknadsföringsplattform som inkluderar alla typer av Marketing Automation. Den finns också tillgänglig i 160 länder och har över 300 000 kunder. Månadskostnaden är endast 567 kronor.

  1. Pardot

Pardot är en B2B marknadsföringsplattform som släpptes 2006. Den stödjer djupanalys och all annan typ av analys för att skapa en bättre interaktion med kunderna. Priset är mellan 10.915-130.980 kronor per månad.

  1. Omnisend

Omnisend grundades 2014. Det har snabbt blivit ett väldigt populärt alternativ. Nu har det över 50 000 kunder över hela världen. Det är ett utmärkt verktyg för e-handelsmarknadsföring. E-handelsföretag kan använda det för sin flerkanaliga automation. Pro-planen kostar också endast 864 kronor per månad.

Slutsats

Om du är en företagsägare, så är Marketing Automation ett utmärkt verktyg för dig. Det hjälper dig med det monotona jobbet inom marknadsföring. Men, för att använda det till din fördel, måste du veta hur Marketing Automation funkar. I den här artikeln har jag försökt förklara det i detalj.

Förhoppningsvis hjälper det dig också i beslutsfattandet. 

Tack för att du kom förbi och lycka till med ditt företagande.

Andra intressanta artiklar:

Emma Norberg heter jag och studerar Media och Kommunikation med inriktning Digitala Medier och Analys vid Karlstads Universitet. Jag har under min femte termin haft min LIA hos Stockholm Media Factory. Jag är väldigt intresserad av digital marknadsföring och SoMe.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: