Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
YouTube är en sökmotor för videos

Varför du i första hand ska se YouTube som en sökmotor

Att använda sig av sociala medier när man marknadsför sitt företag, brukar oftast komma på tal i första hand. Det som tyvärr kommer i skuggan är nämligen YouTube. Varför? Kanske anser man att YouTube är mer utav en social online videoplattform och ingen plattform för ett företag att etablera sig på.

YouTube-marknadsföring ger däremot en hel del olika möjligheter för att visa upp sitt varumärke, speciellt om din målgrupp använder sig av plattformen.

En del tror nog att videoproduktion kan bli en utmaning att ta sig an, men vi har nämnt det flera gånger innan och rörligt material uppskattas. YouTube behöver inte vara så svårt som man tror och man behöver heller inte göra det svårare än vad det är, speciellt när det gäller att producera klipp till en video.

Se bara till att ni har några bra idéer, en bra kamera, bra ljus och några myggor alternativt annan ljudupptagning (fungerar bra med ljudet från kameran också), så är ni på rätt spår. Det är alltid bra att testa sig fram för att få ett hum om vad din publik föredrar och inte.

Marknadsföring genom video kan ske på olika sätt, kanske vill ni introducera nya produkter eller tjänster på ett kreativt sätt eller göra olika typer av serier?

Varför inte göra en kort serie under en period, kanske en julkalender där ni delar ett avsnitt varje vecka under hela december månad eller annan månad på året förstås. Allt är möjligt, det är bara att börja brainstorma och bolla idéer. 

Givetvis är det viktigt att kunna optimera er YouTube kanal så gott det går, även om det är precis i början, men det är även då ni lär er av allt på vägen. Att kunna växa prenumeranter och öka räckvidden för er kanal är kul, men det krävs en hel del research innan man väl sätter igång.

Ett bra första tips är att när ni väl skapar eran kanal, gör det då via ett företagskonto på Google så har alla tillgång till inloggning, om så skulle viljas. Genom att läsa på om YouTube-demografi ger det er en inblick i vilka som använder plattformen, så att ni kan finna er rätta målgrupp och publik.

Ta hjälp av andra människor som sysslar med YouTube eller inspiration hos andra företag som redan använder YouTube och som ni själva gillar. Samla in så mycket information som möjligt innan ni sätter igång med att börja skissa på en strategi som kan passa er. 

Några andra tips som är värda att ha i tanke för att optimera era videos, är att när ni väl börjar publicera så, 1. Använda er av starka titlar, 2. Se till att thumbnails och layouten har en snygg och genomgående design. 

För att sedan öka spridning av er kanal kan ni börja att optimera kanalen och era uppladdade klipp, med hjälp av SEO. YouTube är en sökmotor för videos och desto mer dina klipp dyker upp när folk söker på ett ord eller en titel, desto mer ökar chanserna till fler visningar.

Och glöm inte att vi kan hjälpa dig med VideoSEO-optimering!

Andra intressanta artiklar:

Hanna siktar på en Bachelor of Arts with a Major in Media and Communication Studies från Malmö Universitet och gör just nu sin praktik här på Stockholm Media Factory.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: