Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Varför Personalized Marketing? Lär dig alla fördelar!

Visste du att 72% av konsumenter hävdar att de med större sannolikhet skulle köpa företags produkter om dom var specialtillverkade efter deras specifika behov? Dessutom att de skulle kunna tänka sig att vänta längre tid på produkten eller tjänsten för att kunna få den personaliserad efter deras intressen? Personalized Marketing är något som idag efterfrågas på marknaden och anses vara allt mer viktigt för att nå ut till dina konsumenter i en tid där personlig kommunikation står i fokus. Men det är inte bara kunderna som uppskattar Personalized Marketing utan även företagarna. Det har visats att det har hjälpt företag att utveckla deras relation till sina kunder och genom det öka sina resultat. 

Med hjälp av Personalized Marketing kan du nå konsumenter som är genuint intresserade av det du har att erbjuda. Med strategin möter du konsumentens behov och ökar kundnöjdheten maximalt. Det finns 5 fördelar till varför du bör använda dig av Personalized Marketing:

  • Ökar försäljning och konvertering
  • Skapar konsumentengagemang och återkoppling
  • Skapar samhörighet och bidrar till spridning
  • Lead Nurturing
  • Bibehållande av konsumenter

I den här artikeln kommer jag att berätta vad Personalized Marketing är och vad skillnaden är på Personalized- och Customized Marketing. Vi kommer dessutom gå igenom de 5 fördelar med att använda sig av Personalized Marketing mer ingående och ge tre exempel på företag som lyckats. När du läst den här artikeln kommer du kunna allt om det som kommer vara på allas läppar de närmsta åren, Personalized Marketing. Häng med, nu kör vi!

Vad är Personalized Marketing

Personalized Marketing, även kallat “one-to-one marknadsföring”, är en marknadsföringsstrategi där du som företag interagerar med dina potentiella konsumenter på ett personligt sätt.

Du utgår från deras intressen, preferenser och det de värdesätter. Målet med Personalized Marketing är att få dina potentiella konsumenter att känna en känsla av att du pratar direkt till dom och känner till deras behov.  

För att lyckas med detta behöver du samla in data om dina potentiella konsumenter, så kallad demografisk data, vilka produkter konsumenten varit intresserad av och konsumtionsmönster. Det kan inkludera data om konsumentens intressen och orderhistorik. Tänk dock på att endast samla in data som är relevant och kan anses som effektiv för att uppfylla målet med din marknadsföring.   

När det sen kommer till själva marknadsföringen så kan du inte bara inkludera konsumentens namn i marknadsföringen. Du måste se till att du riktar rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle med rätt CTA (Call-To-Action). 

Skillnaden på Personalized-och Customized

Trots att de har sina likheter i att dom båda uppfyller samma mål om att skräddarsy innehållet till konsumenterna, så finns det en stor skillnad mellan de två typerna.

Låt oss definiera dom.

Personalized:

Utgår från att du effektivt möter konsumenternas behov, interagerar snabbare med dom och ökar deras kundnöjdhet. Här är det du som företag som direkt gör personaliseringen och genom att analysera konsumentens demografiska data kan du skräddarsy konsumentens upplevelse. 

Customized:

Utgår från kundens egen aktion för att uppfylla deras behov. Till skillnad från Personalized är alltså Customized när konsumenten själv anpassar upplevelsen så det passar dom. Företaget har tagit fram valmöjligheter som kan anpassas till konsumentens behov men det är konsumenten själv som gör valet.

5 fördelar med Personalized Marketing

Det har visats sig ett flertal gånger att konsumenter uppskattar när företag bevisar att de känner dom och uttrycker det tydligt i sin marknadsföring. Det finns ett flertal fördelar med att använda Personalized Marketing, här är 5 av dom:

1. Ökar försäljning och konvertering

Om potentiella konsumenter får förslag som går i linje med deras intressen kommer det i högre grad leda till konsumtion. Stunden när ett företag kommunicerar rätt budskap till rätt kund vid rätt tidpunkt är sannolikheten större för konvertering. Om de till och med är nöjda med sin upplevelse och bemötande från dig som företag är det mer sannolikt att du blir det första valet vid konsumtion, istället för någon av dina konkurrenter. 

2. Konsumentengagemang och återkoppling

Idag är det allt ovanligare att kunder lämnar återkoppling eller recensioner, speciellt när de är nöjda. Men med hjälp av att de känner att de får något tillbaka och har känslan av att företaget känner dem, är chansen större att de kommer att bidra till större engagemang och feedback. Det gör ytterligare att företaget kan förstå sina kunder mer och utöka sin data om dom. 

3. Samhörighet och spridning

Om kundnöjdheten är hög och konsumenterna känner sig personligt bemötta är chansen större att konsumenterna kommer att dela med sig av sin upplevelse till allmänheten. Detta kommer i längden att öka företagets räckvidd.

4. Lead Nurturing

Lead Nurturing är kort och gott en marknadsföringsstrategi som används för att göra potentiella konsumenter, så kallade leads, till konsumenter av företagets produkter eller tjänster. Om leads känner att företaget i fråga förstår deras behov och kan hjälpa dom med just deras problem så kommer chansen vara större att de blir konsumenter. 

5. Bibehållande av konsumenter

Innebär en kontinuerlig mätning av kunders lojalitet till företaget. Det har påvisats att om en kund känner sig nöjd med ett företag och dess innehåll så kommer individen i fråga att fortsätta att konsumera från företaget. Det viktiga är därför här att uppehålla relevant information och data om kunderna för att i sin tur uppehålla deras lojalitet. För det har visat sig att om återkommande konsumenter är 5% så ökar vinsten upp till 95%.

Om inte ovanstående fakta har övertalat dig så kanske detta kan:

  • 44% av konsumenter har större sannolikhet att återvända som köpare efter att ha fått en personifierad upplevelse av ett företag.
  • 49% av konsumenter är mer villiga att köpa en produkt efter att de har haft en personlig upplevelse. 

Exempel på bra Personalized Marketing

1. NETFLIX

Streamingplattformen Netflix är ett ypperligt exempel på Personalized Marketing. Ett av deras signum är att de personaliserar användarupplevelsen genom att rekommendera serier och filmer baserat på det du sett eller gillat tidigare. De rekommenderar även serier och filmer till dig baserat på specifika skådespelare eller regissörer vars filmer eller serier du konsumerat eller sökt upp tidigare. 

2. Spotify

Spotify är även dem ett företag vars signum är att personalisera sina konsumenters användareupplevelse. De flesta funktioner inom deras produkt går ut på att specialisera upplevelsen till deras användare. Exempel på detta är Discover Weekly, vilket består av rekommendationer på nya artister baserad på tidigare lyssningar, vad du skippat över eller vilken din favoritgenre är. 

För att läsa mer om Spotify:s sätt att personifiera sin marknadsföring läs exemplet om Spotify i vår artikel om Storytelling.

3. Coca Cola Company

Vi kommer nog alla ihåg Coca Colas kampanj “Share a Coke”, där företaget på varje flaska hade inkluderat ett namn. De startade där och då en trend som än idag används hos företag för att personifiera sitt innehåll. 

Se på till exempel företaget Ramlösa som har inkluderat adjektiv på sina flaskor för att konsumenten ska kunna välja flaskan som allra mest passar in på deras känsla eller humör för dagen. Vilket absolut går mer in på Customized Marketing men i alla största grad även är relaterad till Personalized Marketing. 

Avslutningsvis

Att nå ut till potentiella konsumenter i en djungel av konkurrerande företag kan vara svårt. Men med Personalized Marketing kan detta förenklas. Genom att möta konsumentens behov och lyckas personalisera för konsumenten kommer du i slutändan lyckas öka din konvertering och försäljning, få ett konsumentengagemang och en spridning av ditt företag. Du kommer dessutom lyckas lead nurturing och att bibehålla konsumenter. Helt otroligt om du frågar mig!

Tack för att du läst ända till slutet och lycka till framöver!

Bildreferenser:

https://www.nbcnews.com/technolog/netflix-makeover-brings-improved-search-recommendations-2d11582698

https://community.spotify.com/t5/Archived-Ideas/Discover-Discover-Weekly-quot-Like-quot-shouldn-t-add-to-quot/idi-p/4878273

https://www.delish.com/food/news/a40849/coca-cola-personalized-bottle-campaign/

Andra intressanta artiklar:

Emma Norberg heter jag och studerar Media och Kommunikation med inriktning Digitala Medier och Analys vid Karlstads Universitet. Jag har under min femte termin haft min LIA hos Stockholm Media Factory. Jag är väldigt intresserad av digital marknadsföring och SoMe.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: