Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Hur skapar man Google Ads? Med 5 konkreta exempel!

För alla företag är marknadsföring en nödvändighet. Jag hörde någonting en gång som stannade hos mig: “att driva ett företag utan marknadsföring är som att blinka i mörkret”. Utan att personer (och kunder) vet om att du finns, kommer du inte ta dig någonstans. Google Ads är ett av de dominerande verktygen. Så den här guiden handlar om allt som finns att veta om hur du skapar annonser på Google Ads.

För att skapa en annons med Google Ads gör du på följande sätt:

  • Skapar ett Google Ads-konto
  • Loggar in på ditt konto
  • Klickar på “Kampanj” och på “+” knappen
  • Väljer “Ny Kampanj”
  • Väljer mål och övriga parametrar för din kampanj
  • Sätter en budget

Som du kanske har gissat, så har vi nu bara skrapat på ytan. Låt oss gå in mycket mer i detalj om den galna och konstant förändrande värld som är Google Ads. Jag kommer visa hur det fungerar och ge 5 exempel på Google Ads annonser. Samt, hur mycket det kostar. Så häng med, nu kör vi igång!

Hur funkar Google Ads?

Google är den främsta sökmotorn i världen. Jag är säker på att du inte behöver höra mig säga det. Du använde säkert Google för att söka på Google Ads, vilket ledde dig hit. 

Sökjätten processar 63 000 sökningar varje sekund. Ja, det är helt sant, 63 000 sökningar varje sekund. Om inte det är imponerande nog, vad sägs om denna fakta, att 73% av marknaden för betalda annonser ägs av Google.

Och när du tar i beaktande att 90% av konsumenterna säger att reklam influerar deras köpbeslut, blir det rätt svårt, om inte omöjligt, att ignorera Google Ads. 

Så här skapar du en annons:

1. Användarens intentioner och sökningar

Allt börjar med användaren och deras sökning. Varje sökning har en intention bakom sig. Den här intentionen kan vara informell, eller kan lösas av en produkt.

Google tar hänsyn till sökorden från sökningarna och visar relevanta resultat till användaren (din potentiella kund). Varje sökning kan ses som en möjlighet för ditt företag. 

2. Organiska vs. betalda resultat

Det finns två typer av resultat på Google. En som är organisk och den andra är betald. Organisk syftar på de sökresultat som syns på grund av deras höga kvalitet. Medan betalda resultat är övertydliga. Dessa är högst upp på resultatsidan. Betalda resultat prioriteras.

För betalda resultat, använder sig Google av ett budgivningssystem. Ju högre bud och ju högre kvalitet på ditt innehåll, desto högre kommer du komma i resultaten. Det är alltid bättre att komma högst med organiska resultat, men det är inte alltid möjligt.

Så, du kan betala Google för att visa dina produkter och tjänster för specifika sökord som användaren har sökt på. Du behöver också rikta in dig på specifika sökord, som kommer öka din chans genom klickfrekvensen (CTR).

Ju högre klickfrekvens, dess mindre kommer det kosta dig. Så enkelt är det. Google ser din annons och hur mycket du budar men också kvaliteten och visar resultaten baserat på det. Något som är riktigt coolt är riktningen som du kan göra.

3. Riktning

Du kan sätta parametrar som geografi, enheter, kön och mycket mera. Allt detta ger dig mycket data från annonserna. Vilket du kan studera och analysera för att göra dina annonser bättre.

4. Split Testning 

Du kan också göra Split-tester eller A/B-testning. Det här är när du använder samma annons, men med små variationer och modifikationer. Sen kan du jämföra vilken som fungerar bäst.

Det här är kärnan från en oteknisk ståndpunkt. Du betalar Google för att visa ditt innehåll högst upp på sidan med resultaten från användarens sökord. Därefter kommer användaren klicka på din annons och kanske köpa någonting.

Du kan också sätta en budget för en annons. Google Ads ser till att det inte överstiger din satta budget. På det här sättet kommer du aldrig spendera mer än du tänkt.

5. Hur skapar du Google annonser?

Att skapa en Google annons kunde inte vara enklare!

Här är stegen:

Steg 1 – Logga in på ditt konto

Steg 2 – Klicka på “Kampanj! i den vänstra menyn

Steg 3 – Klicka på “+”-knappen

Steg 4 – Välj “Ny kampanj”

Steg 5 – Välj ett mål för din kampanj. Du kan också skapa en kampanj utan mål.

6. Kampanjtyp 

En viktig sak att tänka på är kampanjtyp. Det här avgör var din kampanj kommer visas. När du sätter ett mål för din kampanj, kommer du se de rekommenderade typerna.

  • Sök: Textannonser bland sökresultat på Google
  • Video: Videoannonser på YouTube
  • Shopping: Produktannonser på Google
  • Display: Bildannonser på webbplatser
  • App: Marknadsför din app i många olika kanaler
  • Lokalt: Marknadsför i lokala områden
  • Discovery: Marknadsför i online flöden.
  • Smart: Förenklar dina kampanjer

Måste jag skapa Google Ads-konto för att komma igång?

Svaret på den frågan är, JA du kommer behöva ett Google Ads konto för att använda Google Ads. Med ett konto, kommer du ha tillgång till mycket djupare och rikare verktyg för att hantera dina annonskampanjer. Det är värt det. Du kan skapa ett konto lika lätt som alla andra konton.

Använd ett användarnamn, e-postadress och lösenord för att skapa ett konto eller logga in. Du kan till och med använda Google Ads även om du ännu inte har en webbplats för ditt företag.

Vad är en riktigt bra Google Ads annons?

Här är 5 exempel på företag som använder sig av Google Ads annonser på bästa sätt. 

1. JBL

JBL har gjort underverk med sin Google annons. De använder sitt varumärke för att fånga kundernas uppmärksamhet. Samt att deras uppmaning till konsumtion är tydlig.

2. Apple

Ja, till och med Apple använder Google Ads. Deras annons driver värde till marknaden och har en snygg uppmaning till konsumtion. Rubriken börjar även direkt med deras senaste iPhone. 

3. Hello Fresh

Hello Fresh fångar användarens uppmärksamhet genom att inkludera erbjudandet i sin rubrik. De inkluderar dessutom användarrecensioner och en beskrivning för att bygga förtroende.

4. Hotels.com

Den här annonsen är bra eftersom användaren med en gång kommer få veta vad annonsen handlar om. Du kan lätt förstå hur den kommer att hjälpa dig. Den bygger också varumärket och dess specifika nisch. 

5. MediaMarkt

MediaMarkt har lyckats med sin Google Ads i det att de presenterar sina tjänster, erbjudanden och fördelar. De uppmanar dessutom till konsumtion och hänvisar till deras rea och vem gillar inte lite rea?

Hur mycket kostar det att annonsera på Google?

Om du trodde att marknadsföring på Google är dyrt, tänk om. Eftersom Google Ads går att finjustera, finns det inget enkelt svar. Företag spenderar runt 78 000 till 87 000 kronor på Google Ads. Men det behöver inte kosta så mycket för dig.

Baserat på dina behov och resultat, kan du spendera antingen mindre eller mer. Andra kostnader kan komma till också.

Här är en tabell för att illustrera detta.

FaktorMedelkostnad (SEK)
Vanliga utgifter78 000-87 000
Google Display-nätverk8,75 per klick eller mindre
Google Söknätverk8,75 –17,50 per klick
PPC verktyg130 – 7000 kronor per månad
Byrå Annonshantering3060 – 44 000 kronor/månad (12% – 30% av månadsutgifter)

Hur du blir bättre på Google Ads – Digital Academy Google

Tack och lov behöver du inte alltid anställa en professionell tjänst för att hantera dina Google annonser. Du kan lära dig att göra det själv. Andra onlinekurser kan kosta en hel del. Men jag har hittat en för dig som inte kommer kosta skjortan. Gå in i Digital Academy med Learn with Google.  

Du kan ta kurser i olika ämnen och rusta dig med alla nödvändiga färdigheter. Vissa kurser kostar, men många av dem är kostnadsfria. Där finns också certifieringar! Vad är bästa sättet att lära sig om Google Ads om inte från Google själva?

Avslutningsvis

Nu bör du inte bara ha en klar idé över hur du skapar Google annonser men också hur det fungerar. Google Ads är ett kraftfullt verktyg när det används på rätt sätt. Med rätt hantering och kampanj, kan du se en stor potentiell tillväxt i ditt företag. Jag hoppas att den här guiden har svarat på dina frågor och lycka till med Google Ads!

Andra intressanta artiklar:

Emma Norberg heter jag, och studerar Media och Kommunikation med inriktning digitala medier och analys vid Karlstads Universitet. Jag är väldigt intresserad av digital marknadsföring.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: