Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Vad kostar ett sökord? Ta reda på vem som bestämmer priset!

Google Ads är bästa sättet att marknadsföra DIN webbplats och dess innehåll. Google har 3,5 miljarder sökningar varje dag, vilket gör dom till den största sökmotorn och den mest besökta webbsidan. Google Ads med sökord är inte gratis och du måste betala för varje sökord du sätter en annons på, men priserna varierar kraftigt. Så, hur mycket kostar ett sökord egentligen?

Priset för ett Google-sökord är mellan 50 öre och 440 kronor. De flesta sökord för Google CPC (Kostnad per klick) kostar mellan 8 till 18 kronor. Priset kan avgöras på grund av din konkurrensnivå, det vill säga när du konkurrerar med andra om samma sökord. Att köpa ett sökord fungerar som en auktion, vilket jag kommer att gå in på senare.

Att ha fördjupad kunskap om hur Google sökord fungerar, vad det kostar och hur mycket du borde betala är viktigt för en framgångsrik annonskampanj. Som jag redan sa, att använda annonser på Google är bästa sättet att nå potentiella kunder. För att lära dig mer om detta, läs vidare!

Vilka sökord kan man köpa på Google för annonsering?

Du kan köpa alla typer av sökord för att marknadsföra ditt innehåll. Det är en anledning till att Googles annonsplattform är så populär runt om i världen.

Det finns dock vissa begränsningar. Vissa produkter kan du inte köpa sökord för och vissa har restriktioner när det kommer till att köpa sökord. 

Dessa produkter är uppdelade i två kategorier:  Förbjudet innehåll och Begränsat innehåll.

Förbjudet innehåll

Förbjudet innehåll är sådant som du inte kan annonsera om oavsett vilket sökord du använder. 

Det förbjudna innehållet är:

  • Förfalskade produkter: Google Ad förbjuder försäljning av förfalskade varor. Eftersom dessa produkter är väldigt lika ett original, ses det som bedrägeriverksamhet. 
  • Farliga produkter: Produkter som kan vara farliga för enskilda personer eller grupper är förbjudna.
  • Möjliggöra ohederligt beteende: Allt som idealiserar oärligt beteende som exempelvis olaglig hackning är förbjudet.
  • Olämpligt innehåll: Den här typen av innehåll inkluderar till exempel rasism, spridning av hat och bild av våldsam kriminalitet.

Begränsat Innehåll

Begränsat innehåll är sådant som är lagligt i vissa områden men kan vara känsligt kulturellt eller är helt olagligt i andra områden. Du kan köpa sökord för dessa produkter men din räckvidd kommer bli begränsad beroende på feedback från användare.

Detta gäller följande innehåll: 

  • Sexuellt innehåll: Sexuellt innehåll är lagligt men beror mycket på användarnas preferenser. Det här inkluderar bilder på könsorgan, sexleksaker, och så vidare.
  • Alkohol: Alkoholrelaterade sökord är lagligt i vissa regioner. Begränsade alkoholhaltiga drycker är nästan alla välkända alkoholhaltiga drycker.
  • Upphovsrätt/Copyright: Du kan inte köpa sökord för något innehåll som är skyddat av upphovsrätten. Du kan endast göra det med upphovsrättsägarens tillstånd.
  • Spelande och spel: Exempel inkluderar fysiska kasinon, platser där det spelas poker i realtid, nationella eller privata lotterier och så vidare.
  • Politiskt innehåll: Politik är ett känsligt ämne och du kan inte köpa sökord för att främja din politiska kampanj.
  • Varumärken: Flera faktorer spelar in huruvida du kan använda varumärken i dina annonser. Varumärkespolicyn träder endast i kraft när varumärkesägaren skickar in ett klagomål till Google.
  • Juridiska krav: Ingenting som bryter mot lokala lagar kan annonseras på Google.
  • Krav för innehåll riktat till barn: Alla typer av barnprodukter är i den begränsade kategorin. Barnprodukter, både ätbar och extern användning kan vara skadligt och ibland även dödliga. Google tar dessa situationer på allvar och tillåter inte slumpmässig användning av sökord för att marknadsföra barnprodukter.

I tillägg till dessa finns det andra typer innehåll som du inte kan köpa sökord för och det är begränsade annonseringsformat, hälsovård och läkemedel och finansiella tjänster.

Hur bestäms priset på ett sökord?

Det finns några faktorer som bestämmer priset för ett sökord. Det är viktigt att du känner till dessa mätvärden och hur det fungerar så att du vet vart dina pengar går någonstans. 

Här är faktorerna som avgör priset för ett sökord:

1. Kvalitet

Kvalitetspoängen för sökord på Google är mellan 1 och 10. Det är en kombination av sökordet, hur relevant det är för din annons och kvaliteten på din landningssida. 

Det ger en indikation av besökarens generella upplevelse genom hela processen. Om sökordet har en hög poäng kommer din annons visas högre upp. Dessutom kommer kostnaden för ditt sökord vara mycket lägre.

2. Val av nätverk

Det finns två olika typer av Google nätverk: söknätverket och displaynätverket. Du kan lägga in annonser på båda beroende på vad du föredrar. 

  • Söknätverket: Söknätverket är när du söker någonting specifikt och du ser att de första sökresultaten har ordet ”annons” antingen till vänster eller precis nedanför. Hanterar väldigt specifika annonser och används endast för Googles sökmotor.
     
  • Displaynätverket: När när du ser slumpmässiga annonser på olika delar av din webbläsare när du är inne på Google webbplatser som YouTube, Gmail och så vidare. Eftersom displaynätverksannonser är mindre specifika så kostar mindre än annonser i söknätverket.

3. Konkurrens

Konkurrens finns överallt i världen och därför också i Google Ads. Konkurrensen för sökord är enorm. Minns du när jag nämnde auktion tidigare? Det är här konkurrensen kommer in.

Anta att du har en webbplats med köksapparater och sökordet du riktar in dig på är ”köksapparater”, men det finns tusentals andra webbplatser som också riktar in sig på samma sökord. Hur avgör Google vilken webbplatsannons ska visas när detta specifika sökord är sökt?

Svaret är: genom auktion. Detta är inte en traditionell auktion, men temat är det samma. Det beror på vilken annonsör som har lagt högsta budet. Det är därför du inte bara kan köpa ett sökord, du måste i stället lägga ett bud från ett grundpris som passar din budget för annonsering.

När någon söker på ett specifikt sökord, kollar Googles algoritmer vilken annonsör som lagt det högsta budet och visar dess annons. Som du redan kan se, ju mer konkurrens, dess högre pris.

4. CTR (Klickfrekvens)

CTR (klickfrekvens), är en av faktorerna som avgör kvaliteten på ditt sökord. Det är så viktigt att annonsörer ser på det som ett separat mätvärde eftersom det på egen hand kontrollerar kvalitetspoängen, vilket i sin tur bestämmer priset.

CTR står för ”Click-through rate” eller klickfrekvens, är alltså hur många gånger som någon klickat på annonsen i relation till hur många gånger som annonsen har visats på en skärm. Hög klickfrekvens betyder att annonsen är relevant för den som gjorde sökningen. Det höjer automatiskt kvalitetspoängen och även CPC (kostnad per klick).

Kostar det bara när någon klickar?

En anledning till att annonsera på Google är dess policy. Policyn är designad att minimera annonsörens kostnader och öka avkastningen. Medelavkastningen är 200% vilket betyder att om du spenderar 800 kronor på en Google annons, är det troligt att du kommer tjäna 1600 kronor från kunderna från den annonsen.

Vad är detta för annonspolicy som gör den så populär och annonsörsvänlig? 

Det handlar om PPC (Pay Per Click) eller betala-per-klick, eller mer känt som CPC eller kostnad per klick, som är två sidor av samma mynt. Termen CPC används för att indikera kostnaden medan modellen är känd som PPC.

I traditionella marknadsföringsmedia som television eller tidningar betalar du plattformen för att visa din annons. Kostnaden är helt oberoende av om du får in några sälj eller inte. Det här fungerar oftast för annonsören, men när det inte fungerar, så måste annonsören bära kostnaden.

I Google PPC annonser betalar du bara när annonsen leder en besökare till din webbsida. När någon söker på ditt sökord på Google och din annons visas så är det inte säkert att hen är intresserad av din webbsida. Det är endast detta intresse som avgör om du måste betala för annonsen eller inte.

Du betalar endast kostnaden för sökordet när någon klickar på din annons, om ingen klickar, så betalar du inte heller något. Vilket i slutändan sparar dig mycket pengar. 

Baksidan med detta har vi diskuterat tidigare, och det är CTR. Om din annons har ett lägre antal klick, då kommer CTR minska, vilket drar ner kvaliteten på ditt sökord och slutligen även relevansen.

Baseras alla Google annonser på sökord?

Som vi gått igenom tidigare så har du två nätverk att välja på när du vill lägga in en annons på Google. Google displaynätverk och Google söknätverk. En vanlig fråga från många är om annonserna på både sök- och displaynätverket är baserade på sökord. 

Svaret är ja, annonser på båda nätverken är baserade på sökord, men de använder sig av olika metoder. Displaynätverket visar relevanta annonser till potentiella kunder. Sökord är en av inriktningsfaktorerna på displaynätverket. Om sökord visas på en webbsida som någon besöker, är det möjligt att din annons i displaynätverket visas till hen.

Å andra sidan visar söknätverket högst relevanta och specifika annonser till potentiella kunder. Sökorden du väljer måste vara exakt samma som personer skriver i sökrutan. Det är först då din annons går med i en annonsauktion och kan möjligtvis visas i sökresultaten.

Men, annonsauktionerna och prissättningen för sökord fungerar på samma sätt för både söknätverksannonser och displaynätverksannonser.

Dyraste sökordet i världen 2021

Liksom varje år, var det inte mycket som ändrade sig i efterfrågan hos allmänheten under detta år. Så de dyraste nischerna förblev mer eller mindre desamma. 

Här är de fem dyraste sökorden i världen under 2021:

1. Företagstjänster

Företagstjänster är en annan typ av tjänster som används av olika organisationer. Det är en oskiljaktig del av företagande. Ta outsourcing som exempel. Företag lägger ut många tyngre lyft till tredje part. Därmed använder de sig av andra företags tjänster för sitt eget företag.

Sådana tjänster genererar ett gott pengaflöde för företagen. Deras enda mål förblir att fånga toppklienter eller toppföretag som matchar deras nischer. 

Därför kvarstår företagstjänster bland några av de dyraste sökorden i världen.

2. Kapitalförvaltning

Kapitalförvaltning är när någon förvaltar dina tillgångar. Du undrar säkert varför någon annan skulle förvalta dina tillgångar. Du är kapabel att göra det själv. Jo, det här är något för rika individer och gigantiska företag, inte vanliga personer.

Finansinstitut erbjuder den här tjänsten. Det inkluderar riskbedömning, vilken investering som ska göras och vad som inte ska göras. Dessa finansinstitut spenderar mycket pengar på annonser eftersom inkomsten också är väldigt stor, vilket gör detta till ett av de dyraste sökorden.

3. Borgen

Borgensföretag är väldigt lönsamma. Den här typen av företag hjälper de svarande att inte sitta i häkte medan de driver sina ärenden. Alla häktade individer har inte råd med borgen, det är där borgensföretagen kommer i in, självklart helt inom lagens ramar.

Borgensföretag är det största hoppet för häktade som inte har stabila finanser. Dessa företag försöker också aktivt att engagera potentiella klienter. Konkurrensen är stor och därför är också priset för sökord högt.

4. Försäkring

Försäkringar hör till vardagen. Det finns en försäkring för mer eller mindre precis vad som helst och vissa är obligatoriska, som till exempel bilförsäkring, motorcykelförsäkring, hotellförsäkring och ansvarsförsäkring.

Så för att förstå den här sektorn och för att hitta bra erbjudanden på försäkringar, söker sig folk till internet. Försäkringsbolag är också redo med lukrativa erbjudanden. För att få nya kunder är annonser på Google fortfarande dyrast förstahandsval. Det här är varför försäkring ligger på fjärde plats i den här topplistan med dyraste sökorden.

5. Advokat

Lagligt stöd och råd är viktigt för alla typer av problem, oavsett om det är inom familjen, socialt, nationellt eller karriärrelaterat. Folk söker efter toppadvokater för att komma undan problem. Inte bara individer, men även storföretag förlitar sig mycket på advokater. Advokatbyråer spenderar mycket på annonsering eftersom avkastningen är stor, vilket har gjort det till ett av de dyraste sökorden.

Dyraste sökordet i världen någonsin

Som du redan har insett, så är de dyraste sökorden i världen från sektorerna som är nämnda ovan. 

Här är de fem dyraste sökorden i världen genom tiderna: 

1. Houston Maritime Attorney

Den juridiska industrin är mycket konkurrensutsatt. Varje sökord i den här sektorn är dyr. Texas är den stat i USA som exporterar mest. Under 2018 exporterade Texas olja och gas till ett värde av 300 miljarder dollar, vilket sätter staten Texas på första plats, och det största värdet går till hamnen i Houston. Av samma anledning är sjöfartsolyckor väldigt vanliga där.

Om det skulle ske någon typ av olycka, kommer du behöva en advokat. På grund av de många olyckorna, har efterfrågan för maritima advokater i Houston blivit skyhög, vilket drivit CPC för det här specifika sökordet till 9490 kronor.

2. Offshore Accident Lawyer

Arbetare offshore är de arbetare som arbetar på vattnet. Det här inkluderar arbetare som jobbar på olje- och gasplattformar i havet. Olyckor där kan vara katastrofala och har ofta en dödlig utgång. 

Advokater i den här sektorn hjälper offrens familjer med att återfå sjukvårdskostnader, löner och kompensation från företagen. Kostnaden för det här sökordet har varit över 6966 kronor.

3. Best Motorcycle Accident Lawyer

En motorcykelolycka är relativt vanlig och orsakas ofta andra tyngre fordon. Oftast är det svårt att avgöra vem som gjort fel. Så att bevisa att olyckan skett på grund av den andra föraren blir svårt och att få kompensation näst intill omöjligt. I dessa fall kan en motorcykeladvokat vara mycket hjälpsam. Priset för det sökordet har gått upp till 6705 kronor.

4. Compare Vehicle Insurance

Bilförsäkring är ett måste för att skydda ditt fordon mot oförutsedda händelser. Försäkringsskydd kan vara klurigt och du måste veta allt innan du köper en försäkring. Olika försäkringsbolag har olika funktioner. Erbjudandena är väldigt lukrativa och ändå unika, så bilägare blir ofta förvirrade kring vad de ska välja.

Så de vänder sig till ett ställe de kan lita på: internet. Det finns många jämförelsesidor för att jämföra olika fordonsförsäkringar. Den extremt stora efterfrågan gör detta till ett av de dyrare sökorden någonsin på 2440 kronor.

5. Oklahoma Auto Insurance Quotes

Staten Oklahoma har ofta tornados. Dess byggnader blir mycket skadade och faller offer för oväntade tornados. Därför har bilförsäkringsbolag satt exceptionellt höga avgifter för fordonsförsäkringar. Bilägare måste noga undersöka och avväga innan de binder sig till ett specifikt bolag.

Försäkringsbolag försöker försiktigt locka kunder medan de behåller sina höga avgifter. Av denna anledning har sökordet blivit mycket dyrt. Priset är 1830 kronor per klick.

Sammanfattning

Nu vet du hur mycket sökord kostar. Genom att veta priset på ett specifikt sökord, eller prisklassen för sökord i en specifik nisch kan du driva en framgångsrik annonskampanj. Jag har tagit med all nödvändig information som du behöver veta om sökordskostnader i den här artikeln. Jag hoppas den här guiden kan vara till hjälp när det kommer till sökordspriser och hur Google Ads fungerar. 

Ha en bra dag och lycka till!

Andra intressanta artiklar:

Emma Norberg heter jag, och studerar Media och Kommunikation med inriktning digitala medier och analys vid Karlstads Universitet. Jag är väldigt intresserad av digital marknadsföring.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: