Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Varför syns inte min Google annons? De 5 vanligaste skälen!

Google Annonser är ett säkert sätt att generera kvalificerat trafik till en webbplats. Men ibland kan något gå fel, och din annons visas inte upp. Det finns många anledningar till att det skulle kunna hända, allt från tekniska fel till enkla slarvfel.

Google Ads avaktiverar din annons tillfälligt om ditt sökord har låg klickfrekvens. Det visas heller inte upp om du har problem med landningssidan. Många har också problem med schemaläggning och annonsgruppsoptimering. De fem vanligaste skälen till att din Google annons inte visas är:

  1. Låg klickfrekvens
  2. Fel schema och målgruppsparametrar
  3. Oorganiserade annonsgrupper
  4. Betalningsproblem
  5. Problem med målsidan

Du hittade förmodligen den här artikeln när du försökte lösa ett liknande problem och undrade ”varför är inte min Google annons synlig?”. Det har förmodligen något att göra med Google Ads avslag eller försenad betalning. I den här artikeln kommer vi gå igenom alla problem som kan orsaka att din Google-annons inte visas. 

Så, låt oss sätta i gång!

Var visas Google annonser?

Google Ads syns på många olika platser, men det de flesta känner bäst till är de som visas i sökresultaten. Men det finns också plattformar som Google Display-nätverk och Google Shopping och videos.

Sökresultaten från Googles sökmotor är den främsta platsen där annonser driver trafik till din webbplats. Dessa SERP (Search Engine Results Page), det vill säga resultatsidor för sökmotorer som visar en kombination av betalda annonser och organiska sökresultat till personerna som söker efter sökorden som associeras till specifika annonser.

Annonserna visas alltid ovanför de organiska sökresultaten. Dessa kallas icke-organiska resultat, och du kan se att de är annonser eftersom de är märkta. Det står ”Annons” i början på adressen. Om det finns flera annonser på samma sökord, bestäms platsen på hur högt du har budat och din kvalitetspoäng.

Det finns också flera andra faktorer som kan bestämma annonsens placering, men budet och kvalitetspoängen är de främsta anledningarna. Dessa annonser har två delar som folk lägger märke till, det första är titeln och beskrivningen, det andra är webbadressen. Du behöver alltså bli kreativ med dessa för att driva bra trafik till din webbplats.

Google Shoppingannonser är inte lika välkända som sökresultaten och videoannonser, men det är förmodligen bättre för säljarna. Annonserna på Google Shopping visar bilden på produkten och en grundläggande beskrivning. Dessa annonser visas också upp före organisk trafik och på sidan av sökresultaten.

Formateringsprocessen är lite mer komplicerad, men säljarna borde lista sina annonser här i stället för i de generella sökresultaten. Du får betala ett visst belopp varje gång någon klickar på din länk, så du vill få personer som är villiga att betala pengar för dina produkter att klicka i stället för ointresserade personer.

Kan en annons vara aktiv men inte godkänd?

Nej, underkända annonser visas inte upp under några omständigheter. Google har de senaste åren börjat införa striktare standard för godkännande för att höja standarden på innehåll. Om den underkända annonsen skulle visas upp, försvinner ju hela syftet med det, eller hur?

Det är inte bara de aktiva annonserna som blir flaggade som icke godkända. Även inaktiva och pausade annonser blir flaggade eftersom Google bestämde sig för att vara så noggranna som möjligt. 

Google har en policy som ger dig tre varningar, och stänger av användaren efter den tredje varningen. Det avstängda Google Ads kontot kommer också förlora sina kvalifikationer.

Även de godkända annonserna från ett avstängt konto kommer försvinna från sökresultaten. Annonser som underkänns är väldigt irriterande. Jag förstår varför de gör det, men det gör det inte mindre struligt. Du kan fixa en icke godkänd annons genom att följa instruktionerna för att ta bort innehållet som inte blev godkänt.

Avvisade annonser som pausats är en helt annan historia. Du kan gå igenom många olika processer för att få den godkänd, men det är för mycket jobb för att det ska vara värt det. De flesta bara raderar annonsen eftersom pausade annonser ändå inte genererar någon inkomst.

Här är några anledningar till att Google avvisar annonser:

  • Upphovsrättsskyddade ord: Google flaggar dig om du använder dig av ett upphovsrättsskyddat ord. Tack och lov så är det inte alls lika komplicerat som en faktisk upphovsrättsöverträdelse. Du kan använda dig av synonymer för att komma runt problemet. Det räknas inte som att stjäla immateriella rättigheter.

  • Opassande innehåll: Du kan googla vad som helst i världen, men du kan inte lägga in det i dina annonser. Sexuellt innehåll i en annons kan, och kommer, ge dig en flagga för avslag. Du får också flaggor för farliga ämnen, förfalskade produkter och så vidare. Spel och spelande är också strikt kontrollerat, så undvik det om möjligt.

  • Vilseledande information: Du kan inte lägga in vilseledande information i Google Ads. Många företag använder termer som ”Bäst i världen”, ”Förstahandsval” och så vidare i deras kampanjer. Dessa är väldigt vilseledande och Google kommer flagga dem till 100%. 

    Du kan komma runt detta om du kan styrka giltigheten av ditt påstående från någon organisation. Alternativt, kan du använda dig av lite mer konservativa termer som ”favorit bland fans” eftersom ingen kan riktigt avgöra vilka dessa fans är.
  • Adressavvikelser: Måladressen måste vara som visningsadressen. Det betyder att du inte kan lura personer genom att visa en adress till hajarärsläta.com men leda dem till hajarärgrova.com. Många annonser flaggas för omedvetna adressavvikelser. Vissa plattformar ändrar användarens adress utan att informera dem, och ägaren har ingen idé förrän de får en röd flagga.

Hur lång tid tar det för en annons att dyka upp?

Varje annons du lägger upp granskas innan den kan visas online. Annonsgranskningsprocessen är automatisk och börjar varje gång du skapat en ny eller redigerat en befintlig annons. Granskningen kontrollerar beskrivningen, sökorden, måladressen, medieinnehållet och rubriken.

Annonsen som godkänns kontrollen flaggas som “Kvalificerad” och kan börja visas med en gång. De annonser som istället får statusen ”Inte godkänd” har brutit mot en policy och kommer inte visas upp i några sökresultat. Du får också veta vilken policy som har brutits, så du behöver som tur är inte läsa igenom hela regelboken.

Granskningsprocessen tar ungefär en till två arbetsdagar. Under den tiden är annonsen listad som ”Undergår granskning”. Google prioriterar omgranskningar eftersom de redan har väntat längre. Överlag är processen rätt snabb. Kontakta hjälpcentret om din annons har statusen ”Undgår granskning” i längre än tre dagar. 

5 vanliga anledningar till att dina Google annonser inte visas

Det finns många anledningar till att Google annonser inte visas, men några anledningar är vanligare än andra. Här är fem av de vanligaste:

1. Låg klickfrekvens

Klickfrekvensen är en säker indikator till hur mycket potential din annons har. Trots allt så är det pengar Google är intresserad av. Du behöver betala Google en viss summa pengar varje gång någon klickar på din länk. Så, naturligtvis, de vill visa annonser som genererar fler klick,

Klickfrekvensen visar det totala antalet användare som klickar på din annons mot det totala antalet användare som söker på det sökordet. Om frekvensen är för låg, då kommer Google ersätta din annons med något som kan generera mer trafik.

Samtidigt främjar Google annonser som har högre klickfrekvenser med lägre bud. Du behöver betala mindre per klick om din webbplats genererar en väldigt hög CTR, det vill säga klickfrekvens. Som vanligt, det bästa sättet att nå högre klickfrekvenser är genom övertygande beskrivningar och medieinnehåll.

2. Fel schema och målgruppsparametrar

Varje annonskampanj har ett bestämt annonsschema. Användaren måste välja datum och tid som de vill att annonsen ska visas. Användaren kan välja veckodagar och till och med vilka tider på varje dag de vill att annonsen ska finnas uppe.

Många sätter den här tiden för kort, eller tänker inte på olika tidszoner. Du kan välja vilka regioner du vill att din annons ska finnas i och ändra tid så att den matchar tiderna med mest trafik i den specifika regionen. Fel tid i fel region vill sänka din klickfrekvens till bottennivåer. 

Det finns också inställningar för inriktning, vilket riktar in annonsen mot specifika parametrar (målgrupp). Du kommer inte se dina annonser om du ställer inriktningen till en väldigt smal målgrupp. Dessutom, om personerna i din målgrupp inte söker på ditt ämne, då kommer annonsen bli diskvalificerad på grund av för låg klickfrekvens. 

3. Oorganiserade annonsgrupper

Annonsgrupper hjälper till att organisera samman sökord och annonser. Varje grupp har en uppsättning sökord och en uppsättning annonser. När någon söker på ett av de listade sökorden, väljer Google en passande annons från listan och visar den. Att organisera annonsgrupper är viktigt för att få relevant trafik till din webbsida.

Relevansen av din annons hjälper den att vinna auktionen och avgör vems annons som får skärmtid. Sökorden som bestämmer relevansen är de som är listade i annonsgruppen. Om tillräckligt med sökord matchar med sökningen kommer din annons automatiskt få skärmtid, om inte någonting bättre dyker upp.

Dina annonser kommer inte visas oavsett hur många sökord du har i titeln och beskrivningen, om du inte har relevanta sökord i annonsgruppen. Google kontrollerar inte själva annonsen när den bestämmer annonsens relevans, de tittar på sökordslistan i annonsgruppen. Så försök att lägga in relaterade sökord där för att undvika några problem.

4. Betalningsproblem

Annonstjänsten är inte kostnadsfri, och då är det förstås möjligt att det kommer dyka upp betalningsproblem av en eller annan form. Google tar betalt för klick genom en automatisk betalning, som fortsätter tills det har nått din satta kostnadsbegränsning eller att din faktureringsperiod går ut.

Så anledningen till att du inte kan se dina annonser är troligen för att din faktureringsperiod är över, eller att Google har nått ditt tröskelbelopp. Google kommer inte börja visa annonserna igen förrän du återstartar faktureringsperioden eller höjer på tröskelbeloppet.

På samma vis kommer inte Google fungera om din kontoinformation är utgången. Det kommer inte fungera om det uppstår något som helst problem som stoppar dina betalningar. Så du behöver se till att allting är uppdaterat för att Google Ads ska fungera.

5. Problem med målsidan

Google Ads gör inte ett halvdant jobb när det handlar om att välja annonser. Det kommer inte låta någon gå till en sida som inte kommer hjälpa dem med deras fråga. Annonsgranskningsprocessen inkluderar en kontroll av målsidan. De kontrollerar hur din sida relaterar till sökorden som du lägger in i beskrivningen och annonsgruppen för att verifiera huruvida du förtjänar en topplacering eller inte.

Det högsta budet för en annons är inte någonting du kan köpa med endast pengar. OM innehållet på din webbplats inte går ihop, kommer du inte göra någon förtjänst genom att placeras högst upp. Risken är att du kommer förlora mer än du tjänar.

Det är en fråga på grundnivå. Du behöver försäkra att din sida fungerar på det sätt du beskrivit. Försäkra att de som klickar på den får den hjälp som de sökte efter. Detta borde vara tillräckligt för att hålla i gång din annons. Din annons kommer inte visas någonstans om du inte möter dessa krav.

7 Tips för bästa Google Ads inställningar

Nu när du vet varför Google annonser inte visas, kanske du vill ha tips på hur du kan få det att fungera smidigt? Förutom att lösa de problem som jag nämnde tidigare, så kan du också pilla på dina kontoinställningar för att få annonsen att fungera bättre.

Här är en lista på sådant du kan göra för att optimera Google Ads:

1. Välja Kampanjtyp

Kampanjtypen avgör var din annons kommer visas. Det är en engångsinställning, så du kan inte byta den senare. Displayannonser är dem du ser på sidor och artiklar och sökannonser visas i sökresultaten.

Varje typ har sina för- och nackdelar. Du kan välja kampanjtypen i Google Ads, och du måste noga bestämma vilken väg du ska gå. Vissa företag fungerar bättre med displayannonser, medan andra fungerar bättre med sökannonser. Du måste välja rätt typ för dig om du vill få bra avkastning på investeringen.

2. Kampanjmål

Kampanjmålet är en avgörande punkt för nybörjare, eftersom det blir guiden för dina annonsmål. Det spelar inte lika stor roll för veteraner eftersom de redan vet vad de gör, så de ser nästan aldrig på guidens ramverk.

Men ett guidat ramverk är till mycket stor hjälp för nybörjare. Om du väljer fel mål, så kommer du följa fel guide.

3. Nätverkande

Den här delen är relaterad till kampanjtyp eftersom varje kampanjtyp kommer med en lista av nätverk. Du kan inte välja ytterligare nätverk, så det är nog bäst att du kollar vad varje nätverk är innan du väljer något av dessa inställningar.

De grundläggande nätverken är sök, display, video, annons och shopping. Dessa nätverk har alla olika värden, så välj varsamt.

4. Budget

Budget är en kritisk del av en annonskampanj, men det kan vara mycket svårt att lista ut för en nybörjare. Auktionspriset ändras varje gång någon skriver in ett sökord, så det är i det hela taget väldigt oförutsägbart.

Du måste uppskatta månadsbudgeten noggrant. Det är alltid bättre att ha en större budget, annars är risken att din annonskampanj avslutas i förtid på grund av bristande budgetering.

5. Funktioner och Sökpartners

Du kan få mer kontroll över ditt konto genom att klicka på ”alla funktioner” om du väljer en sökordskampanj. Det låter dig välj sökpartners (dessa är sökmotorer som inte är Google).

Processen är relativt enkel, och du kan välja eller välja bort partners halvvägs. Du behöver hålla ett öga på hur de presterar och basera ditt beslut på det.

6. Platsinställningar

Google Ads låter dig rikta in dina annonser mot specifika geografiska regioner. Det gör att de kan visa fler annonser och ge dig användbar trafik.

Du måste betala Google för varje klick du får, oavsett om de köper din produkt eller inte. Så du måste välja den geografiska plats i en region som har efterfrågan för din produkt.

7. Namngivningsstruktur

Att namnge Google Ads kampanjer kan verka oviktigt, men en struktur vid namngivningen kommer hjälpa dig att organisera din kampanj på ett bättre sätt.

Ju simplare kampanjnamn dess bättre. Försök hålla det så kortfattat som möjligt för att lättare inkludera framtida annonser.

Slutsats

Förhoppningsvis, efter all information ovanför, kommer du aldrig igen behöva fråga ”varför är inte min Google annons synlig?”. Problemet är rätt enkelt, och Google sköter sin del bra. Du kan vanligtvis lösa problem inom en eller två dagar.

Tack för att du kom förbi och läste den här artikeln. Jag hoppas det här hjälpa dig att hitta svaret till din fråga.

Ha en fin dag!

Bildreferens: https://ads.google.com/intl/sv_se/home/

Andra intressanta artiklar:

Emma Norberg heter jag, och studerar Media och Kommunikation med inriktning digitala medier och analys vid Karlstads Universitet. Jag är väldigt intresserad av digital marknadsföring.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: