Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
Varför syns inte min hemsida på Google?

Varför syns inte min hemsida på Google? Och vad du kan göra åt det

Har din hemsida börjat tappa placeringar i ranking eller syns den inte på förstasidan alls? Du kanske läst om någon uppdatering som Google nyligen gjort och då är det inte så konstigt att du undrar: Varför syns inte min hemsida på Google? Eftersom du läser den här artikeln vill du samtidigt göra något åt det och vi kommer nu ge dig lite verktyg.

Anledningen till att din hemsida inte syns på Google är för att du arbetar med SEO på ett traditionellt sätt som inte längre är relevant. Eller så arbetar du inte med SEO alls.  Länkar och nyckelord väger inte lika tungt längre, så är det en prioritet i ditt SEO-arbete just nu är det dags att tänka om! Det är hög tid att skifta fokus till att istället skapa bra innehåll som är värdefull för dina läsare.

Är SEO fortfarande relevant 2020?

Är SEO fortfarande relevant 2020

Ja! Att arbeta med SEO är superrelevant 2020, MEN, det är viktigt att anpassa ditt SEO-arbete efter år 2020:s förutsättningar. Är du påläst om Googles nya uppdateringar?  (Vi har tidigare skrivit om Googles B.E.R.T uppdatering och vad den betyder för sajtägare

Den största förändringen är egentligen att nyckelorden inte väger lika tungt längre. Google uppskattar innehåll som är relevant, trovärdigt och mänskligt.

Med det menar vi att man med sajter som är anpassade efter att användaren ska få en så bra upplevelse som möjligt, numera rankar högre än sajter som är anpassade efter Google.

Gratis Guide: Ranka på Google 2020 utan SEO

SEO är inte längre vad det en gång varit. Nu måste man skapa content för användarna och inte för Google.

Ladda ner din kopia här

Ett bra svar på frågan som användaren ställer gör att denna stannar kvar längre på sidan. Det gör i sin tur att den ses som relevant relaterat till sökfrasen av Google. 

Saker som struktur och länkar, både interna och externa, är fortfarande viktiga i 20-talets SEO arbete. Det gäller bara att ta reda på hur man ska arbeta med dessa parametrar. 

Vad det gäller struktur är det viktigt att arbeta med H1:or och H2:or för att tydliggöra strukturen för Google. Det är också viktigt att göra upplevelsen så trevlig som möjligt för läsaren.

Det betyder att bra styckindelning och ett upplägg på texten som är bekvämt och tilltalande för läsaren även kommer att gynna ditt SEO-arbete. Återigen, tänk ur läsarens perspektiv, inte Googles.

Interna och externa länkar är fortfarande viktigt när det kommer till att göra din text auktoritär och SEO-vänlig. Det kommer dock inte gynna din hemsida att bara klämma in massa länkar hej vilt.

Det gäller att på ett naturligt sätt arbeta in på interna och externa länkar som är relevanta i sammanhanget. Fokusera på att internlänka på ett sätt som naturligt leder läsaren vidare till en annan sida på din sajt, som är intressant för läsaren i sammanhanget.

Ju längre besökaren stannar på din hemsida desto högre kvalitet och trovärdighet uppskattar Google att den har. Den typen av länkar som inte längre har samma betydelse som de en gång har haft är de backlinks som man tidigare kunnat köpa sig till.

Det innebär alltså att du betalar för att andra sajter ska länka till din hemsida. Istället ska du satsa på relevanta internlänkar som får läsaren att vilja vara kvar på din hemsida.

Användningen av nyckelord är något som diskuteras mycket. Ska man fortsätta använda sig av nyckelord eller inte? Ja du kan fortfarande använda dig av nyckelord, men inte överanvända dem som många varit duktiga på innan.

Ska du använda dig av nyckelord ska de vara väl inarbetade i texten med syfte att skapa värde och förståelse hos läsaren. Trenden med att fylla ut sin text med nyckelord i tid och otid är definitivt över då det snarare blir ett störningsmoment för läsaren. 

Hur får jag min hemsida att synas på Google?

Hur får jag min hemsida att synas på Google

Först gäller det att skapa en bra hemsida – det underlättar om ett hus har väggar och tak innan man börjar möblera. 

  1. Bygg klart hemsidan – Google gillar inte ofärdiga eller tomma sidor.
  2. Registrera hemsidan – anmäl din hemsida hos Google.
  3. Fyll hemsida med innehåll – och inte bara vilket innehåll som helst. Det gäller identifiera vilka ämnen som tilltalat dina kunder och möjliggör en ökning av relevant trafik till hemsidan. 

Behöver du hjälp med att skapa content eller identifiera vilket content som kommer driva mer trafik till din hemsida? ► Då är vår tjänst Data Driven Content något för dig.

Vad är då bra innehåll som gillas av både Google och din målgrupp? Googles nya uppdateringar säger indirekt att du ska skriva ditt innehåll som en artikel.

Alltså ska du inte bara ha den information som konkret beskriver din produkt för att synas på Google, utan gärna relevant information runt omkring som skapar ett sammanhang för läsaren.

Du kan exempelvis beskriva hur produkten har framställts och hur den uppfyller kundens behov på ett bra sätt i stället för att bara beskriva dess konkreta attribut.

Är du osäker på hur du ska ska skriva? Ett tips är att hämta inspiration från olika pressreleaser från företag. De är i många fall bra på att bygga upp en målande story kring problemet de identifierade för kunden, händelseförloppet och sedan deras lösning. 

En annan parameter Google lägger stor vikt vid för att ditt innehåll ska ses som auktoritärt är att ha en tydlig avsändare. De har nu börjat ta ansvar för information som kan skada användarens hälsa, säkerhet eller ekonomiska stabilitet.

Därför bör du ha en tydlig avsändare till din text, gärna någon form av expert eller annan författare som kan stå till svars för innehållet. För att ta det ett steg längre och få din sida ännu mer auktoritär kan avsändaren ha en egen författarsida.

Är författaren välkänd inom sitt område samt figurerar på andra sidor ser Google detta som mer trovärdigt och värderar innehåller som mer auktoritärt.

Varför vill jag synas på Google?

Varför vill jag synas på Google

Att synas bland Googles toppresultat leder till mer organisk trafik till din hemsida. Det är få som klickar sig in på de nedersta sökresultaten på Googles första sida och ännu färre som klickar sig vidare till andra sidan.

Därför vill du ses som en av de mest relevanta sidorna av Google relaterat till sökfrasen, för att öka din trafik helt enkelt.

Det är inte bara viktigt att synas på Google utan även att synas i rätt sammanhang, alltså på rätt sökfraser. Du vill ranka högt på sökningar som är relaterade till det du gör.

På så sätt kommer du inte bara öka din trafik utan det kommer även göra att rätt besökare hittar in på din hemsida. Du vill ju att de som klickar sig in på hemsida ska bli nöjda med vad de hittar och att det ska leda till konvertering i form av en ny kund.

Det är nämligen dåligt för din ranking på Google om din hemsida syns i fel sammanhang. Då kommer besökarna snabbt lämna din sida för att de inte hittade det de sökte, vilket i sin tur försämrar din ranking.

Det är även bra att synas på sökningar relaterat till problem som dina kunder har. Då vill man dels finnas för att informera kring problemet och även kunna erbjuda en lösning på problemet.

Om du exempelvis har en hårsalong som är specialister på att slinga, då kan det vara relevant att dyka upp på sökning ”varför blir mitt hår gult när jag slingar?”

Då kan du först vara den som informerar om anledningen till att håret kan bli gult för att bygga upp förtroende hos kunden. Sedan kan du erbjuda en lösning, exempelvis att vi använder en speciell sorts färg och teknik som gör att ditt hår inte kommer att bli gult.

Think outside the box! Vart kan jag möta upp mina potentiella kunder i ett tidigt stadie och lösa deras problem?

Vad kostar det att synas på Google?

Vad kostar det att synas på Google?

Det finns två sätt att se på kostnaden av att synas på Google. Antingen så väljer du att använda dig av betald annonsering och då får man ta hänsyn till de resurser som krävs för att skapa annonserna samt själva prislappen på annonsen.

Vilken summa denna prislapp hamnar på beror delvis på vilka sökord du vill synas på. Det vill säga, ett sökord med högre konkurrens är dyrare än ett med lägre konkurrens.

Ska du använda dig av annonsering på Google är det alltså viktigt att noga välja ut vilka sökningar du vill synas på för att det ska vara värt pengarna.

Du kan också välja att satsa på att skapa bra innehåll som rankar högt organiskt. Då får man ta hänsyn till de kostnader och resurser det tar att skapa ditt innehåll.

Fördelen med att jobba med sitt eget innehåll är att du äger det själv och kan optimera det som du vill allt eftersom. Du kan även formatera om det och använda det i olika kanaler vilket gör det mer kostnadseffektivt.

Fokuserar du på att skapa innehåll som är värdefullt för din målgrupp kommer detta generera i mer organisk trafik. Det blir alltså en win-win då du lägger dina resurser på ”SEO-arbete” samtidigt som du skapar värde för dina kunder.

Det finns inget som säger att du måste välja mellan de två alternativen. Det kan vara bra att betala för att synas i samband med en specifik kampanj eller för att ge din sida en kickstart.

Då är det viktigt att göra ordentlig research innan så att du investerar dina pengar väl. Kommer de som klickar sig in på din annons troligtvis kunna konverteras till framtida kunder? Är vinsten av dessa potentiella nya kunder större än kostnaden för annonsen? Är svaret på dessa frågor ja, är det bara att köra på!  

Behöver jag betala för att synas på Google?

Behöver jag betala för att synas på Google?

Nej, det är absolut inget måste. Skapar du bra innehåll på din hemsida som din målgrupp uppskattar kommer du långt på det.

I många fall är det faktiskt så att användaren väljer att hoppa över annonserna och klicka sig in på de högst rankade organiska resultaten istället. De vet då att de kommer hitta mer relevanta sökresultat och bättre svar på deras sökfraser. 

En av konsekvenserna av Googles uppdateringar är faktiskt att det inte går att köpa sig till en topplacering på Google på samma sätt som innan.

Även om man inte köpte annonsplatserna kunde de företag med störst budget köpa de “bästa” nyckelorden och de backslinks som vägde tyngst. Så fungerar det inte längre idag.

Nu måste du faktiskt arbeta fram bra och relevant innehåll för att kunna behålla en topposition på Google. 

Dock är det viktigt att ha en hemsida som är bra uppbyggd. När kunderna väl klickar sig in på din sida vill du att de ska få ett bra första intryck, både visuellt och funktionellt.

Det ska vara lätt för kunderna att fortsätta klicka sig runt på din hemsida för mer intressant läsning. Det är positivt både för användarupplevelsen och för din Google ranking då användarna gärna dröjer sig kvar längre på sidan om det är snygg och lättnavigerad.

Beroende på vad för kompetens ni besitter inom företaget så kan det vara bra att ta hjälp av någon för att bygga en bra hemsida som är funktionell och användarvänlig.

Det är även viktigt att din hemsida ska vara mobilanpassad då många använder sina smartphones, både privat och i jobbsammanhang idag.

Slutligen kan det vara värt att tillägga att det är svårt med en ”quick-fix” för att ranka högt organiskt. Ibland tar det lite tid för din hemsida att klättra i Googles placeringar.

Har du tagit till dig av våra tips för att synas på Google? Våga då lita på ditt innehåll och ha lite tålamod så kommer den organiska trafiken att trilla in!

Relaterade artiklar

[wp_blog_designer id=”11″]

Andra intressanta artiklar:

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: