Skrivmaskin

Så skriver du SEO-texter för din hemsida 2021 – En guide

Vad är en SEO-text?

Ett utmärkt sätt att sökmotoroptimera din hemsida är genom bra texter. I den här artikeln kommer jag ge dig tips på hur du skriver SEO-texter som Google tycker om vilket ökar din synlighet och leder till mer trafik, häng med!

Alla företag vill ha många och relevanta besökare på sin hemsida vilket betyder att konkurrensen för att hamna på de högsta platserna i Googles och andra sökmotorers sökresultat är hård.

SEO-optimerade texter är viktiga när det kommer till hur synlig din e-handel, hemsida eller webbplats kan komma att bli, kommer kunder att kunna hitta fram till dig eller inte? Det är med andra ord en väsentlig del av företags marknadsföring. Så vad är då SEO-texter?

SEO-texter skrivs för att placeras högt upp i sökmotorernas sökresultat och då utgår man ofta från ett primärt nyckelord – ett så kallat huvudsökord. Det handlar om att skapa bra innehåll och skriva välskrivna texter som besvarar människors sökfrågor i Google. En SEO-vänlig text innebär att den är skriven så att sökmotorn tycker det är tydligt vad texten handlar om och att den är så bra att den förtjänar en plats högt upp i sökresultatet när någon söker på ämnet som din text berör.

Vad skiljer en SEO-vänlig text mot en vanlig text?

seo-texter

Skriver man texter för webb behöver man tänka på ett annorlunda sätt under processen om man jämför med när man exempelvis skriver en novell.

Att skriva SEO-vänligt innebär att man skriver för två typer av läsare samtidigt: den mänskliga användaren vars koncentrationsförmåga kan vara bristande, samt sökmotorernas robotar. Så en lyckad SEO-optimering är när du slår dessa två flugor i en smäll och lyckas med att göra båda “läsarna” nöjda.

Förr har det största fokuset legat på de tidigare nämnda nyckelorden, dessa har valts ut och sedan har hemsidor maxat texter med dessa ord. Nyckelorden används gång på gång i en och samma text, dels för att fylla ut den men också för att få in ordet på så många ställen som möjligt.

Detta kunde leda till svårlästa texter för användarna då samma ord upprepas på ett onaturligt sätt. Google gillade texter som fungerade på så sätt förr då de innehöll de rätta nyckelorden och därför jobbade man på det här sättet under en lång tid.

Idag ser det helt klart annorlunda ut, SEO har utvecklats över många år till att nu handla mycket mer om användarvänlighet och användarvärde. Med det sagt är det inte så att nyckelord på något sätt är irrelevanta idag, tvärt om.

Nyckelord är fortfarande en viktig del av din SEO-optimering men den stora förändringen är vikten av hur du använder dem för att din hemsida, e-handel eller vad det nu gäller ska bli omtyckt av sökmotorerna. Under 2021 kommer det stora fokuset ligga på att skapa bra innehåll, alltså SEO content.

Materialet som du publicerar ska ha ett värde för användarna genom att texterna skrivs med avsikt att på ett bra och tydligt sätt besvara deras sökfrågor och mindre om att låta din hemsida ockuperas av nyckelord.

Men som sagt, dina SEO-texter ska bestå av båda delar. Som vi nämnt, ditt fokus ska ligga på att skapa bra innehåll som besvarar sökfrågor och efter det kan du sökoptimera texten med hjälp av olika knep för att ge Googles algoritmer ledtrådar om att ditt innehåll är relevant.

Relaterad läsning ► Vad är Google BERT och hur påverkar det min sajt?

Så lyckas du med SEO-texter: 8 steg för att ranka på Google

Vill du lyckas med sökmotoroptimering (SEO) krävs det att du skapar högklassigt innehåll, och när jag talar om SEO-texter refererar jag till just SEO-optimerat innehåll. Att lägga mycket energi på SEO-texterna du skapar är både ett smart och långsiktigt sätt att få din hemsida att ranka högt upp i Googles sökresultat, samt att få sidan att stanna kvar där. 

Det är vanligt att en persons första SEO-texter ofta kan bli dåliga, tyvärr, men precis som med det mesta här i livet blir det bättre ju fler man skriver. Anledningen till att många misslyckas kan ofta bero på att tankarna under skrivprocessen endast kretsar kring olika tekniska regler och att komma högt upp i sökresultatet.

För mycket upprepningar, för lite innehåll eller en konstig uppbyggnad av texten istället för att fokusera på att skriva relevant innehåll som fungerar som en informationskälla för dina besökare med fokus på det de söker efter. Det är i första hand för dina besökare innehåll du publicerar ska vara anpassat för och inte för sökmotorer.

Men hur lyckas man då med detta, hur gör man? Nedan har vi samlat hjälpande information som kan vara bra att tänka på för dig som vill komma igång med att optimera texter – och på så sätt öka din synlighet och dra in fler nya affärer. Häng kvar så kikar vi närmare på dessa tips!

1. Välj ett ämne med hög sökvolym

Innan det är dags för dig att börja skriva ska du se till att ämnet du väljer att skriva om har potential att driva besökare in till din sida. Vad kan potentiella kunder till dig tänkas leta/söka efter på Google?

Har du exempelvis en e-handel som säljer möbler så kan intressanta och relevanta artiklar vara listor på årets trender inom inredning, hur man kan tänka när man inreder sitt hem, hur du får bort fläckar från möbler eller andra ämnen relaterade till er produkt.

Innan du drar igång är det även viktigt att du har koll på dina sökord, för en SEO-text utan fokus på utvalda sökord är inte en SEO-text. Dessa får du fram genom att genomföra en sökordsanalys.

Behöver du hjälp med din sökordsanalys? Kontakta oss redan idag så kikar vi på hur vi kan stötta er med SEO.

När du gått igenom processen att välja ett specifikt ämne att skriva om så kommer sökordet nämnas på ett naturligt sätt under textens gång automatisk och det är så det ska kännas för besökarna när de läser – naturligt.

Du vill undvika keyword stuffing vilket innebär en onaturlig upprepning av nyckelord. Det triggar igång alarmsignaler hos Google och påverkar texten negativt då den känns onaturlig och svårläst. Som vi tidigare har nämnt, att skriva SEO-texter handlar inte om upprepning av nyckelord om och om igen, så som det gjorde för många år sedan.

2. Ta hänsyn till dina läsares intentioner

Dina potentiella besökare har, precis som alla andra som gör en sökning på Google ett mål med sin sökningen. Det kan vara att köpa en produkt, ta del av en tjänst, är ute efter information av något slag eller hitta en hemsida som har det du är ute efter.

Innan du sätter igång med skrivandet av din SEO-text bör du i och med detta fundera över och försöka identifiera de intentioner som användare har när de söker på just det valda sökordet du utgår ifrån. Är användarna ute efter en informativ källa, såsom information om ett visst ämne, eller är de ute efter säljande innehåll, såsom en tjänst eller produkt?

3. Välj en passande rubrik – och underrubriker

Något som kommer uppskattas både av dina läsare och Google är en tydlig struktur, det är grunden för en bra text. Den tydliga strukturen kommer göra att texten bli mer lättläst för läsarna samt enklare för dem att hitta och navigera runt i texten när de endast är ute efter ett specifikt svar på en fråga.

Här är vårt första tips för en bra struktur:

En intresseväckande huvudrubrik

När du skriver SEO-optimerat innehåll är det viktigt att du väljer din rubrik med omsorg, det är ett av absolut viktigaste elementen i din text. Kom ihåg att ha en huvudrubrik på er sida, inte fler, en.

För vissa låter det säkert självklart men faktum är att många hemsidor ute på webben innehåller fler än en huvudrubrik omedvetet och det är för att koden till huvudrubrik ska vara taggad med en H1:a, vilket inte alltid är fallet. Utöver den tekniska delen när det kommer till rubriken kan det vara bra att tänka på följande:

  • Inkludera ditt viktigaste sökord
  • Svara på läsarnas tänkbara fråga
  • Intresseväckande
  • Informativ
  • Kortfattad

Läsaren ska genom enbart din rubrik snabbt kunna få en uppfattning av vad din text handlar om. Något som uppskattas av läsare är olika former av guider, några tips på hur din SEO-rubrik kan lyda är:

  • Så lyckas du…
  • Så gör du…
  • 10 steg för en…

Vårt andra tips vi har för en bra struktur på din text är:

Arbeta med underrubriker

Att arbeta med underrubriker är ett bra sätt när du vill fördjupa dig inom ett ämne i din text. Det hjälper även till med textens struktur vilket gör det lätt för läsarna att skumma igenom och att hitta i en omfattande, informativ SEO-text.

Se till att dina underrubriker är taggade i koden H2-H6 för att göra det enklare för Google att förstå strukturen på din text genom att visa att din sida berör ämnet i fråga i sin helhet. Det bör även få sökmotorn att prioritera din text i sökresultaten, speciellt när det kommer till bredare sökningar där det kan vara oklart vad användaren specifikt är ute efter.

Underrubriker kan du med fördel arbeta med på så sätt att varje rubrik svara på olika frågor inom det ämne din text berör, varje underrubrik kan ses som en rubrik för den frågan sektionen svarar på. En läsare som kommer in på din artikel i fråga kan då genom endast dina underrubriker förstå vad respektive sektion handlar om.

Genom att hantera underrubriker på det här sättet är det lätt för dig som skribent att på ett naturligt sätt få in olika relaterade sökord och sökfraser i dessa vilket är positivt.

Vårt tredje och sista tips när det kommer till en bra struktur på din text är:

Listor

Det är ett uppskattat och effektivt sätt att förmedla information på, att ha med punktlistor, numrerade listor eller tabeller av något slag gör din text extra tydlig, både för läsaren och Google. För vem gillar inte listor? 

4. Lägg krut på inledningen

Du har inte mer än ett par sekunder på dig att lyckas fånga besökarnas intresse, annars kommer de lämna din hemsida och söka sig till en annan. Därför är inledningen, bortsett från din huvudrubrik, helt klart den viktigaste delen i din SEO-text.

För att få läsarna att stanna kvar och fortsätta läsa din text bör du inleda texten med en fängslande inledning. I denna så får läsare direkt en inblick i vad texten kommer handla om, men avslöja inte för mycket detaljer, du vill ju att besökaren ska stannat kvar och läsa fortsättningen!

5. Komplettera med media – Lätta bilder med alt-texter

En bra text är inte endast text, en bra SEO-text har också ett visuellt tilltalande innehåll. Som vi tidigare nämnt gillar både läsaren och Google läsvänliga texter som behåller läsarens fokus, att varva brödtexten med bilder som lättar upp texten kommer ge resultat.

Genom att addera bilder illustrera du ämnet i fråga på ett bra sätt som höjer användarupplevelsen, men som med det mesta som rör SEO finns det saker att ha i åtanke även när det kommer till bilderna.

Relaterad läsning ► Skapa bra video content – Detta ändrade min strategi helt

Komprimera dina bilder

Tunga bilder kan göra så att din sidas laddningstid försämras vilket är dåligt för din tekniska SEO, därför är det viktigt att du komprimerar bilderna du använder i din text. En riktlinje är att dina bilder max bör vara 100kb, men gärna mindre än så.

Bildoptimering

Då Google än så länge inte kan “se bilder” är det viktigt att du talar om för sökmotorn vad som syns på bilden, en optimerad alt-text beskriver bilden och har även sökordet i åtanke.

Du kan addera en alt-text till din bild när du laddar upp den i CMS:et, denna alt-text kan även förbättra användarupplevelsen då den kan läsas upp för synskadade eller blinda som tar del av texten via skärmläsare. En sak som många glömmer är bildens filnamn. Tänk på att alltid döpa bilderna till något som är relevant för bilden i sig men även för sökordet du vill att sidan ska synas på.

6. Arbeta med länkar

Ännu en sak som är viktig för både läsarna och Google inom SEO är länkar. Med länkar menar vi inte endast de länkar som leder in till din sida från andra hemsidor, utan även interna länkar och länkar som du väljer att skicka ut från din hemsida.

Dessa tre typer av länkar ger tillsammans Google en tydlig bild av vad din text handlar om och att ditt innehåll framförallt ger ett mervärde för läsarna. Länkar ökar, driver trafik och förbättrar ditt SEO-arbete, det är dock viktigt att du kommer ihåg att kvalitet är viktigare än kvantitet när det kommer till länkar.

Inlänkar skulle vi kortfattat beskriva som länkar som pekar till din sida från en annan sida.

Interna länkar är när du exempelvis använder länkar i din SEO-text som ligger på en sida som länkar till en annan av dina sidor på webbplatsen. Försök hitta relevant innehåll mellan olika sidor på din hemsida och länka till varandra så skapar du ett mervärde för läsaren.

Externa länkar är länkar till andra sidor som du väljer att länka till i din SEO-text. Här rekommenderar vi att du använder dessa på ett bra sätt och länkar till sidor som är auktoritära inom ämnet din text handlar om.

Med det menar vi sidor som är starka och ses som trovärdiga. Genom detta sätt sammanlänkar du ditt innehåll med ämnet och andra sidor inom samma ämne, vilket är bra.

7. Inom SEO är unikt innehåll A & O

En väldigt viktig del när det kommer till att skapa SEO-texter till din sida är att du inte får duplicera innehåll från en sida till en annan, det gäller både internt och externt. Se till att din text är unik, för risken är stor att du i slutändan straffas mer än du belönas om du klipper och klistrar från någon annans innehåll.

8. Metadata

Då har vi kommit till sista punkten på listan och sist men inte minst ska en fulländad SEO-text ha tillhörande metadata som är optimerad. En metabeskrivning är en kort text som beskriver vad sidan handlar om. Metabeskrivningen är inte något som syns på landningssidan utan den syns i sökresultatet på Google och fungerar som ett skyltfönster för din sida.

Metabeskrivning
Här är ett exempel på hur metadata kan se ut

Texten består av en titel och en beskrivning, likt det vi nämnde tidigare i texten så ska din metadata, precis som en SEO-texts huvudrubrik vara intresseväckande! Kom ihåg att konkurrensen på Google är stor och ni fightas om uppmärksamheten.

En viktig sak att komma ihåg är att om du inte själv skriver en metatext till din sida väljer Google ut en själv som sedan syns vid en sökning. Det sista vi har att säga om metadata som är viktigt för dig att komma ihåg är att utrymmet är begränsat.

En metatitel ska vara max 60 tecken och metabeskrivningen max 155 tecken. Skulle du göra den längre än så kommer Google att kapa meningen, så håll dig inom de angivna ramarna.

Behöver du hjälp med att skriva SEO-texter?
Vill du ha hjälp med att skriva artiklar, produkttexter eller annat material som är optimerade för sökmotorer? Vi kan hjälpa er vart ni än befinner er i processen, med allt från sökordsanalys till publicerat innehåll. Kontakta oss redan idag.

Tips för att ranka högt på Google: Företagsblogg

En företagsblogg kommer att förbättra din SEO. Att ha en företagsblogg är ett perfekt sätt att kunna dela med sig av innehållsrika SEO-texter i form av artiklar vilket kommer att förbättra din sökmotoroptimering.

Google och andra sökmotorer kommer märka att du ständigt uppdaterar din webbplats och med varje ny artikel har du möjligheten att ranka på ytterligare ett sökord och på så vis även synas mer i det organiska sökresultatet.

Är dina artiklar så pass bra kan de medföra delningar av dina SEO-texter vilket gör att de sprids organiskt samtidigt som de skapa länkar, vilket är otroligt fördelaktigt för din sökmotoroptimering.

En företagsblogg kan ge många positiva fördelar! Det är en effektiv, digital kommunikationskanal där företag kan kommunicera och skapa en relation med sin målgrupp. Genom att dela sin expertis kan företaget inbringa förtroende och generera trovärdighet och samtidigt driva mer trafik till webbplatsen, skapa fler leads och boosta ert varumärke.

Att blogga förbättrar din position på Google

Med hjälp av en företagsblogg har du större chans att ranka i det organiska sökresultatet. Google belönar webbplatser som på ett konsekvent sätt publicerar innehåll som ger ett värde för läsaren. En företagsblogg kommer, likt företagets andra sociala plattformar, att driva trafik till webbplatsen vilket i sin tur kan generera i affärer för företaget.

Varje besök till din hemsida är en potentiellt ny kund. En anledning till att en blogg tyvärr prioriteras bort av många företag är att det kan vara tidskrävande och företag välja att istället lägga energi och budget på exempelvis sociala medier än innehållsrika SEO-texter.

”Lägger du bara ner tid på att skapa värdefullt och hållbart innehåll kommer du få mycket tillbaka.”

En bloggartikel av god kvalitet kan leda trafik så länge den finns kvar på hemsidan och människor söker efter det som artikeln vill förmedla. Men! Det är viktigt att artiklarna är hållbara och för att upprätthålla det krävs det att du följer våra tips om SEO-texter ovan och aktivt uppdaterar och fräschar upp dina artiklar så de alltid är relevanta och i tiden.

Handlar en artikel exempelvis om Instagrams funktioner är det bra att se till att innehållet fortsätter att vara aktuellt när nya uppdateringar kommer.

En företagsblogg hjälper dig att bygga upp ett förtroende hos kunden

Oberoende av om dina kunder är företag eller privatpersoner så är det i slutändan människor som du har med att göra och det är med dessa personer affärer görs med, inte deras företag i sig. Appliceras denna filosofi på ett företags hemsida så blir hemsidan företaget och företagsbloggen personerna som gör det levande. 

Du kan även skapa förtroende genom din företagsblogg gentemot dina kunder på så sätt att du har möjlighet att ge ett genuint första intryck. Via din hemsida går det att på ett enkelt sätt berätta om dina kompetenser och företagets kunskapsområden och trots att all information stämmer så kanske inte läsaren blir helt övertygad om den inte känner dig.

Med hjälp av företagsbloggen kan den vara som ett första steg i er relation, med hjälp av den kan du via dina SEO-texter faktiskt visa din kunskap och besittande kompetens vilket visar att du vet vad du pratar om.

Genom att du har delat med dig av den här kunskapen är det större chans att du skapat potentiella kunder då läsarna kanske har ert företag i bakhuvudet nästa gång de behöver hjälp. Människor är mer benägna att ta hjälp av företag de litar på.

Ett sätt att visa upp ditt företags expertis på

Genom att skriva texter i en företagsblogg har du ett perfekt tillfälle att visa upp din expertis. Du kan genom dina SEO-texter dela med dig av värdefulla tips, guider och annan fakta.

Du kan även uppdatera bloggen med branschnyheter eller saker som händer inom företaget, då ger du läsarna en inblick i ditt företag. Tack vare det sättet att arbeta på kan du skapa närmare relationer till fler potentiella kunder som litar på din expertis vilket ökar chansen att de skulle köpa dina tjänster eller produkter.

”Företag som har en blogg får 55 % fler besökare till sin webbplats, jämfört med företag som inte har det.”
HubSpot

Summering

Sammanfattningsvis vill vi säga att du inte ska tänka i för tekniska banor när du producerar dina SEO-texter. Kom ihåg att du bör utgå ifrån ett sökord eller sökfras som användare faktiskt söker på. Du skriver ditt SEO-innehåll för att möta besökarnas sökintention, och glöm inte, dina viktigaste sökord inkluderar du i rubriker och underrubriker i texten.

Få artiklar som denna direkt som nyhetsbrev: 👇🏼
Vi skickar ca 2 mejl i månaden med artiklar, nyheter, tips och trender om video, content & annonsering.