3 tittarbeteenden som utecklats på YouTube under 2018

3 nya tittarbeteenden som utvecklats på Youtube under 2018!

Varje dag tittas det på över en biljon timmar av video på YouTube, vilket genererar massor av visningar och otroligt mycket data. Tittar du lite närmare på datan som detta genererar, så börjar vissa mönster att dyka upp – mönster som avslöjar mycket om tittarnas beteende. Här är tre av de mest intressanta beteendena som Google såg på YouTube under 2018.

1. Vi vill varva ner och förenkla våra liv

Ett modernt liv kan vara hektiskt. Faktum är att 3 av 4 amerikaner säger att de har upplevt minst ett stresssymptom under den senaste månaden. Då är det inte förvånande att folk letar efter sätt att varva ner och förenkla sina liv. Men det som förvånar är att de vänder sig till tekniken för att göra det. På YouTube ökade tittartiden på videoklipp relaterade till ”avkoppling” med mer än 70% mellan juli 2017 och juni 2018.

Vi söker efter mer möjligheter till avslappning

2. Vi söker efter inspiration

Med så många alternativ där ute kan människor känna sig överväldigade. I allt högre grad vänder de sig till YouTube för att söka efter råd och hjälpa till att begränsa sina val. Till exempel så har videor med titlar som ”vilken produkt att köpa” fördubblats det senaste året.
 Den typ av innehåll som nyfikna konsumenter har letat efter är bred – allt från skönhet till resa. Videor med ”morgonrutin”, där en YouTuber pratar om smink- och hudvårdsprodukterna de använder har fått en enorm ökning. Dessa videotyper har mer än tredubblats under de senaste två åren. I år ökade resevänliga videoklipp med 41 % i augusti och september 2018 jämfört med 2017.

Många tittare söker sig mot YouTube-influencers för att få inspiration, men det betyder inte att företag inte kan involveras. Faktum är att 70% av kunderna säger att de också är öppna för att lära sig om produkter på YouTube från företag.

videotrender, insikter om tittare, videoinsikter, insikter

videor om makeup har också blivit mer populärt!

3. Vi söker efter umgänge

Vi ser folk med sina huvuden begravda i telefoner, omedvetna om världen runt omkring dem. Men många söker faktiskt en social kontakt och vill interagera med andra på YouTube. 7 av 10 ”Gen Z” säger att när de tittar på videor med andra hjälper de dem att känna samhörighet.  Det senaste året har det även varit en mängd videor som uppmuntrar tittarna att göra saker tillsammans med en YouTuber och andra följare , som t.ex – studera, städa eller läsa.

Källa:

thinkwithgoogle.com