Annonsera på Instagram

Annonsera på Instagram – Hur kommer jag igång?

Instagram är en viktig marknadsföringskanal som når ut till miljontals av dina potentiella kunder.

Om du driver ett företag är det viktigt att synas för dina kunder online för att på så sätt kunna öka din konvertering, och kanske är det därför viktigt att ställa sig frågan “annonsera på Instagram – hur kommer jag igång?”.

Att annonsera på Instagram är enkelt och sker i ett få antal steg. För att komma igång kan du enkelt följa denna guide steg för steg.

  1. Gå till Ads Manager i Facebook.
  2. Tryck på Skapa och välj en målsättning som har stöd för att visa annonser på Instagram.
  3. Tryck på fortsätt och fyll i uppgifter om ditt Ad Set. Välj vilken målgrupp du vill rikta dig till.
  4. Välj sedan den dagliga budget du har för din annons. På så sätt bestämmer du hur mycket pengar Facebook Ads ska spendera på att visa annonsen.
  5. Tryck på fortsätt och välj hur din annons ska visas. Du kan ha en Carousel med flera bläddringsbara bilder, en bild eller video eller en samling bilder.
  6. Skapa sedan din annons med bilder, videos, text, länkar och Call to Action.
  7. Tryck därefter på bekräfta och slutför din annons. Den kommer nu att granskas och sedan publiceras.

Hur kommer jag igång med Instagram annonsering

För att annonsera på Instagram är det endast ett fåtal saker som behövs. Du behöver dels ha ett konto hos Facebook Ads Manager där skapandet av annonserna sker, samt material till din annons, det vill säga bilder och text.

Däremot behöver du inte ha ett eget Instagramkonto. När du annonserar på Instagram har du mängder av valmöjligheter för hur din annons ska se ut, vart den ska placeras samt vilken målgrupp den ska nå.

Nyfiken på annonsering på Instagram ► Läs mer om hur vi hjälper företag skapa effektiva annonser på Instagram.

När du väljer målgrupp på Instagram kan du bland annat välja mellan vart målgruppen bor, åldersspann, kön, språk, intressen och mer. På så sätt får du en annons som verkligen kan öka din konvertering.

Du kan verkligen skräddarsy din annons för att den ska passa dig och ditt företag. När du har lagt upp din första annons på Instagram kan du följa hur det går för den.

I Facebook Ads Manager visas bland annat hur stor räckvidd din annons fått, hur många exponeringar den har, kostnad per länkklick samt kvalitetsrankning. Du får gott om information om dina annonser för att kunna optimera dina kampanjer vid varje användning.

Hur skapar jag Instagram-annonser i Ads Manager?

Att skapa Instagram-annonser i Facebook Ads Manager är enkelt och något alla kan ta sig an. Genom att ha annonser på Instagram kan du få hög konvertering och det är väl spenderade pengar. Att lägga in Instagram-annonser sker i ett fåtal steg. Den första gången måste du registrera ett konto, men den andra gången du ska annonsera går allt snabbare.

Till att börja med måste du skapa ett konto hos Facebook för att kunna starta deras Facebook Ads Manager och få ett Business Manager-konto. Om du har ett Instagramkonto kan du ansluta det till ditt Business Manager-konto. Skapa då även en företagsprofil på din Instagram. Därefter måste du förbereda själva annonsen genom att välja ut de bilder och/eller videoklipp som ska visas.

Alla steg inne i Facebook Ads Manager är enkla att följa när du publicerar en annons för första gången. Ads Manager ger dessutom hjälp på vägen och visar tydligt vilka olika alternativ du kan välja för din annons. En mycket bra funktion är bland annat att du kan spara din utvalda målgrupp så att den kan återanvändas för fler annonser.

När du skapar en annons i Facebook Ads Manager får du lägga in ett betalkort att betala din annonsering med. Du får sedan en faktura som ska betalas med det belopp som kampanjen kostat. Du betalar sedan regelbundet när du har dina kampanjer aktiva.

Hur kan jag hitta sponsrade inlägg på Instagram?

När du ska skapa annonser för ditt företag på Instagram, då är det bra att leta efter inspiration. Genom att kika på hur andra företag annonserar kan du få en känsla för vad som fungerar och hur konkurrensen ser ut.

Om du hittar en annons som tilltalar dig är det bra att lägga den på minnet för dina egna framtida annonser. Det kan vara frustrerande om du har sett ett sponsrat inlägg på Instagram som verkar intressant och inspirerande för dig själv, men glömt bort hur det ser ut.

Få artiklar som denna direkt som nyhetsbrev: 👇🏼
Vi skickar ca 2 mejl i månaden med artiklar, nyheter, tips och trender om video, content & annonsering.

Sponsrade inlägg återkommer inte alltid till samma människor då målgruppen för en annons ofta är stor. Om du har sett en annons i flödet är det dock inte omöjligt att hitta den igen.

För att se annonser du har interagerat med på Instagram behöver du ha ett Instagramkonto. Då kan du klicka dig in på din profil och gå vidare till inställningar. Under inställningar klickar du sedan på Annonser och sen Annonsaktivitet.

Där finns alla sponsrade inlägg du har interagerat med och därmed kan du återupptäcka dem och ta reda på mer info om dem. Eftersom att det endast är annonser du har interagerat med som sparas här är det viktigt att du sparar, gillar eller klickar på de annonser du inspireras av.

På så sätt kommer den att sparas inför framtiden. Detta är även ett bra sätt för dina potentiella kunder att kunna se din annons ytterligare gånger efter att den redan visats. Ju fler potentiella kunder som interagerar med din annons, ju fler kan hitta den under sin egna annonsflik.

Hur tar man bort en kampanj på Instagram?

Om du vill avsluta din kampanj på Instagram så är det möjligt. Du kan avsluta den innan hela din budget har spenderats om du vill ändra den eller om du märker att den inte konverterar enligt önskan.

För att avsluta en kampanj på Instagram går du in på din Facebook Ads Manager där kampanjen finns.

Inne i Ads Manager kan du stänga av och slå på dina annonser när som helst. Om du vill ta bort en kampanj från Instagram gör du det genom att markera den inne i Ads Manager och trycka på Stäng av under Redigera. Om du helt vill ta bort kampanjen så kan du istället markera den och trycka på Ta bort under Redigera. Om du tar bort annonsen helt kan du inte återställa den. Du kan dock fortfarande se den resultatdata som är relaterad till annonsen.

Du kan även redigera en pågående kampanj om du vill att den ska fortsätta visas på andra medier, men tas bort från Instagram. Även detta gör du under knappen Redigera.

Om du tar bort en kampanj innan hela din budget har spenderats kommer det inte att dras mer pengar från ditt konto. Därmed kan du spara pengar medan du ändrar din annons, eller tar bort den helt.

Vad innebär det att min Instagram kampanj granskas?

Varje gång du startar en ny kampanj på Instagram kommer den att granskas innan den publiceras. Detta är en procedur för alla annonser och därför kommer de inte att börja visas i exakt samma ögonblick som du skapat dem. 

Din nya annons kommer att granskas av Facebooks team för att se så att den uppfyller de annonseringsriktlinjer som finns.

De annonseringsriktlinjer som Facebook har innebär att din annons bland annat inte får innehålla olagliga produkter, verka diskriminerande eller marknadsföra tobak och farliga tillskott. En annons kommer att granskas ännu en gång om du gör ändringar i den.

De ändringar som ska granskas är inriktning, innehåll, optimering och faktureringshändelse. Hur din annons granskas beror på vilken typ av annons det är du har skapat. Annonser för hälsoprodukter får till exempel inte innehålla före-och-efter-bilder eller bilder på negativa kroppssymptom.

Nyfiken på hur vi skapar Social Video ► Läs mer om hur vi skapar Social Video för att förbättra och boosta din närvaro online

Att en annons granskas innebär att det kommer dröja upp till 24 timmar innan den kan publiceras. Du kan se statusen på din annons i Facebook Ads Manager.

Om din annons inte skulle godkännas vid granskningen kommer du att meddelas om detta genom en avisering eller e-mejl. Du får då en chans att ändra din annons och förbättra den innan den kan granskas en gång till.

Om du har en tidskänslig kampanj är det viktigt att ha i åtanke att granskningen kan ta tid.

Kan jag annonsera på Facebook och Instagram samtidigt?

Du kan annonsera på Facebook och Instagram samtidigt. När du skapar din annons i Facebook Ads Manager kan du välja vart du vill att din annons ska visas. Här finns då alternativet att välja såväl Instagram som Facebook.

Om du vill annonsera på båda dessa platser med en och samma annons är det enklast att välja alternativet Automatiska placeringar. Facebook kommer då att placera din annons där den får bäst värde för sina pengar. Den kommer då att dyka upp på såväl flera platser på Facebook som på Instagram och visas där den tros få bäst resultat.

När du skapar en annons i Facebook Ads Manager kan du även välja Redigera placeringar. Då väljer du själv vilka platser annonsen kan visas på. Det du kan välja mellan är då Facebook, Instagram, Messenger och Audience Network.

Det senare innebär bland annat att annonser visas i appar som använder annonser från Audience Network, bland annat 32 % av de 500 mest populära gratisapparna i Google Play.

I Redigera placeringar kan du välja exakt vart du vill att dina annonser ska visas. De alternativ som finns är bland annat i olika flöden på Instagram och Facebook, Stories på Instagram och Facebook, sökresultat på Facebook och mer.

Du kan med fördel annonsera på Facebook och Instagram samtidigt om det är där dina potentiella kunder befinner sig, allt för att få optimala resultat.

Läs fler artiklar om Instagram

Gillar du den här artikeln? Få fler artiklar som nyhetsbrev: 👇🏼
Vi skickar ca 2 mejl i månaden med artiklar, nyheter, tips och trender om video, content & annonsering.