Få en överblick över din marknadsföring med hjälp av Google Data Studio

Få en överblick över din marknadsföring med hjälp av Google Data Studio

Alla digitala marknadsförare bör ta en titt på Google Data Studios, ett verktyg som hjälper dig att jämföra, ta fram rätt och relevant data från dina rapporter som du faktiskt behöver och kan vidareutveckla. Ett komplement till Google Analytics, men tänkt för marknadsföring. Genom att använda och skapa dashboards kan du enkelt sortera och bygga upp förenklade rapporter från era marknadsföringskanaler.

Istället för att behöva hoppa från olika plattformar – varför inte ha allt samlat? Företag besitter säkerligen redan flera olika rapporter med data sen tidigare, frågan är bara om dem används för ytterligare handlingar. Data Studios hjälper er att smalna av redan befintliga rapporter med snygga layouts som gör det lättare att vidareutveckla.

För att använda dig av Google Data Studio, behöver du använda samma konto som du har till Google Analytics. Det som är effektivt är att du kan med hjälp av befintliga rapporter från dina olika marknadsförings plattformar, anpassa dina egna rapporter.

Genom att skapa dina egna mallar från grunden, får du helt egna paneler som du kan fylla på med information för att kunna sortera ut viktiga frågor och punkter som är väsentliga för ert företag och som kanske behöver jobbas vidare med. 

En fördel är att du kan använda data från Google Analytics du väl skapar din egna instrumentpanel i Google Data Studio. Du kanske vill få fram en specifik data från en plattform och en rapport från en helt annan plattform för att kunna se samband eller liknande, då kan du använda befintliga mallar eller skapa dina egna, istället för att sitta och jämföra från olika sidor. 

När du väl ska skapa din egna mall eller instrumentpaneler, så finns där valmöjligheter att ta befintlig data, som nämndes innan, från Googles olika verktyg såsom Ads, Analytics eller varför inte YouTube?

Där finns ofantliga valmöjligheter att kunna importera data direkt från olika ställen om du inte vill sitta och skriva ned allt för hand.

När du väl ska skapa finns det olika verktyg och diagram man kan använda sig av för att läsa av bäst eller välj helt enkelt det som passar er information och som ni kan ha användning för.

Här nedan ser ni exempel på hur en instrumentpanel för Youtube kan se ut, från en redan färdig mall som man kan använda sig av. 

Så varför inte prova att samla in all relevant data från dem plattformar som ni jobbar med när det gäller marknadsföring? Istället för att bli distraherad av ett helt gäng olika rapporter som både kan förvirra och ge icke relevant information som man bara bläddrar förbi.