Hur Livestream kan gynna er digitala marknadsföringsstrategi

Hur Livestream kan gynna er digitala strategi

Vi har flera gånger talat om hur Livestream blivit allt mer aktuellt under 2020. Det finns flera fördelar till varför företag bör hänga med i utvecklingen av just livestream produktion, men där finns anledningar som gynnar företaget ytterligare beroende på hur man väljer att lägga upp sin livestream. Digital marknadsföring växer fortfarande och livestream räknas även med här.     

Med hjälp av live video kan du på olika sätt presentera, tala, event eller andra genomföra event eller andra arbetsrelaterade arrangemang, direkt ut till din publik. 

Som tidigare nämnt finns det flera olika argument till varför livestream kan stärka din digitala marknadsföringsstrategi. Förutom att livestream lämnar ett närvarande och personligt intryck, vilket ingen annan marknadsföringsplattform kan efterlikna på samma sätt, så är livestream något man ständigt kan utveckla och förbättra. 

Eftersom det finns olika sätt att framföra en livesändning på, kan man testa sig fram mellan olika metoder och innehåll, alltså finns det olika variationsmöjligheter att experimentera med.

Vilket som helst varumärke kan egentligen genomföra en livestream, livestreama ett event eller kör en simpel frågestund, varför inte låta alla på kontoret delta?

Presentera nya produkter eller varför inte gå live helt spontant? Mer personligt än så går det inte att få. Prova dig fram och se vad din publik gillar för att träffa rätt målgrupp och vilket typ av material dem föredrar. 

Med hjälp av livestream, har du chansen att öka varumärkesidentiteten ännu mer, tack vare att publiken kan associera med ditt företag om det sker på ett mer personligt plan, precis som vi gick igenom ovan.

Medvetenheten från din publik gör att dem intresserar sig mer och vill veta mer om ert varumärke och vad det skiljer sig från andra konkurrenter. Många företag har också börjat använda livestream-funktionen som en ypperlig metod genom att låta influencers bli mer personliga med er publik.

I ett samarbete kan man exempelvis låta en influencer ta över er valda sociala plattform, för att köra en kortare livestream och ta kommandot över ert varumärke under ett par timmar eller under en hel dag.

Även om er publik redan finns på plattformen, kan ett samarbete med influencers öka chansen till att fler upptäcker er från influencerns följarbas.

Rekommendationen av plattformen är att välja Instagram, det brukar i det här fallet, vara det som är enklast att lämna sitt konto genom och där många av influencers målgrupp redan finns aktiva på.

Med rätt strategi och lite kreativitet så kan ditt live innehåll leda till en starkare varumärkesmedvetenhet. Vilket i sig ger större möjligheter till tillväxt.