Konceptet är inte nytt men det har blivit ännu mer relevant. Tekniken runt liveproduktion används numera som en typ av innovation för att öka engagemanget igen.

Kommer livesändningar vara det nya normala även efter pandemin?

Livestreaming har under pandemin använts flitigt på både sportevenemang, konserter och andra underhållningsevenemang. Metoden har blivit allt viktigare att omfamna i post Covid-världen och även i samband med andra liveproduktioner såsom föreläsningar och konferenser.

Konceptet är inte nytt men det har blivit ännu mer relevant. Tekniken runt liveproduktion används numera som en typ av innovation för att öka engagemanget igen.

Frågan är – kommer det normaliseras framöver eller bara vara aktuellt under pandemin?

Som tidigare nämnt har liveproduktion i princip alltid funnits, i alla dess former. Men med tanke på marknadsläget, den ständiga tekniska utvecklingen samt osäkerheten som en del företag har drabbats av tack vare pandemin, så skapar detta även förändringar för kunderna. Däremot öppnas det upp en rad nya utmaningar och likaså möjligheter för företaget. 

Livesändningar har blivit ett aktuellt moment att använda sig av på grund av pressen från pandemin, då evenemang blir inställda eller skjuts upp. Samt den begränsade möjligheten för produktionsteam att resa till avsatta destinationer för att genomföra liveproduktioner.

En investering i digital marknadsföring har nog många företag fått se över för att försöka lösa planerade debatter, pressändningar eller evenemang, så folk fortfarande kan ta del av det på virtuella vis. Utvecklingen av liveproduktion har förändrats, även fast medlen funnits tillgängliga förut.

Man får på ett sätt se möjligheterna som skapats tack vare pandemin, även fast det har satt företagets  produktions- och kommunikationsmöjligheter och på prov. 

Fjärrproduktion är den metod som många anpassat sig till, att ta hjälp av internet för att göra det så enkelt som möjligt och där produktionen fjärrstyrs. Det kan ske på en annan plats än vart man kanske planerat att evenemanget eller tillställningen skulle ske. Ljud- och videoströmmar överförs till en central enhet som styrs med utrustningen på plats med ett valfritt system som är avsedd för telekommunikation (??). 

Det är också ett alternativ för att dra ner på kostnaderna än att ställa till med en riktigt tv-produktion. Idag finns det många plattformar som erbjuder livesändningsfunktionen gratis och som går att använda som de är, eller så kan man ta hjälp av företag som erbjuder lösningar kring just livesändningar men som hjälper dig att nå ut genom dina valda kanaler.

Fördelen med fjärrproduktion är att tekniken i sig generellt är lättare att använda sig av och färre personer behöver vara på plats om så önskas. Man kan även själv skräddarsy hur livesändningar ska vara formade och på vilket sätt dem ska vara uppbyggda på om vi ser på plats, komfort och liknande. 

Livesändningar har aldrig varit mer rätt i tiden och är något man som företag skulle kunna använda sig av och utveckla mer i framtiden för att erbjuda kunder olika sätt att delta på ett visst evenemang och även nå ut till fler människor som en del av sin marknadsföringsstrategi i dem kanaler man redan syns på.