Annonser på LinkedIn kan få ditt företag att nå ut till en stark publik. Campaign Manager hjälper dig att annonsera lättare och det är därigenom som du skapar dina kampanjer. Genom moderniseringen av campaign manager finns ett par funktioner som kan vara bra att ha till hands om ni börjar fundera på att använda er av LinkedIn-annonser.
Numera har man goda chanser till att nå ut till fler definierade mål än tidigare. För att annonsera på LinkedIn kan man välja att göra det på lite olika sätt då det finns olika varianter av LinkedIn annonser.
Sponsrade inlägg är den vanligaste varianten av annonser, det kan innebära en bild på sponsrat innehåll, eller varför inte en video, som då postas som ett vanligt LinkedIn-inlägg.
Det finns även en annan variant av sponsrade inlägg, men som kallas för Direkt sponsrade inlägg, där skillnaden förser dig med att kunna skräddarsy en annons och förbereda den så gott som möjligt innan publicering. Det är dock inget innehåll som visas i flödet, men det ser fortfarande ser ut som ett vanligt LinkedIn-inlägg, vilket har sina fördelar.
En annan typ av LinkedIn annons är att använda sig av direktmeddelanden till användare på plattformen. Alla meddelanden är riktade till dem olika mottagarna och har visat sig vara en bra metod när man planerar att skapa konverteringar och inte vill använda sig av vanliga mailutskick.
Däremot finns det en nackdel med denna typ av annons och det är att LinkedIn användare kan blockera sådana typer av “InMail” annonser. Så här är det viktigt att man utformar annonsen på ett bra sätt, kanske så som du själv hade velat ta emot någon typ av reklam.
Några andra varianter av annonser som är mindre, men ack så lika effektiva som andra, är exempelvis textannonser eller dynamiska annonser, två snarlika annonser som båda hamnar i topp bannern på sidan. Med en dynamisk annons, kan du inkludera ditt namn och foto, samt företag för att specificera ytterligare än en vanlig textannons.
Rent generellt riktas dynamiska annonser främst mot att promota innehåll, jobbmöjligheter eller “företags highlights”. Däremot måste man komma i kontakt med en LinkedIn-representant för att få lov att både skapa och publicera dynamiska annonser.
Genom LinkedIn Audience Network, kan du aktivera så att din annons sprids vidare till exakt riktad målgrupp ut till både webbplatser och andra plattformar än bara på LinkedIn.
Så som ni förstår finns det olika typer av annonser man kan använda sig av på LinkedIn, det gäller bara att hitta rätt typ av kampanj som gynnar er företagssida.