Som världens största professionella nätverkssida är LinkedIn en kraftfull kanal och kan vara en oundviklig del av din digitala strategi. Du kanske har hört att en LinkedIn-företagssida inte är det mest effektiva sättet att generera leads eller affärer på LinkedIn men den är viktigt för att kunna etablera dig som professionell.
Din företagssida på LinkedIn kommer aldrig att kunna ersätta din personliga profil i sin förmåga att skapa nya intressanta kontakter, ändå kommer ditt företag att ha stor nytta av att ha en. Den naturliga följdfrågan av detta blir då “Hur drar du nytta av LinkedIn som företag?”
Att ha en LinkedIn företagssida är att se professionellt ut. Oavsett om du är ett stort eller litet företag så kommer det inte hjälpa din trovärdighet om en potentiell kund inte hittar din företagssida eller om den är inkomplett. Att ha en fullständig LinkedIn-företagssida med rätt logotyp kommer att säkerställa att ditt företag är väl representerat och ser legitimt ut och det kan du dra nytta av på LinkedIn.
Statistik för LinkedIn 2019
- LinkedIn har för närvarande över 610 miljoner medlemmar.
- LinkedIn har 303 miljoner aktiva månatliga användare, varav 40% besöker webbplatsen dagligen.
- 63 miljoner beslutsfattare använder LinkedIn.
- 57% av företag hade en LinkedIn-företagssida redan 2013.
- 46% av den totala trafiken från sociala medier till B2B-företagssidor kommer från LinkedIn.
- 97% av B2B-marknadsförare använder LinkedIn som en distributionskanal för innehåll.
- Endast 3 miljoner LinkedIn-användare delar innehåll varje vecka.
- 2016 publicerade LinkedIn-användare 130 000 inlägg varje månad.
91% av marknadscheferna säger att LinkedIn är det bästa stället att hitta kvalitets innehåll enligt 99 Firms. Andra sociala medier nätverk rankas betydligt lägre som källor till högkvalitativt innehåll.
Innehållsförteckning:
Hur skapar man en företagssida på LinkedIn?
Det första steget till att skapa en företagssida är att själv registrera sig för ett LinkedIn-konto (om du inte redan har ett sådant). När detta är klart och du väl är inloggad är steget att komma igång med själva företagssidan inte långt. Först klickar på knappen ”Arbete” i menyraden högst uppe, därefter väljer du ”Skapa en företagssida” i undermenyn som dyker upp.
LinkedIns gränssnitt är relativt självförklarande, så du skulle i princip kunna titta in där direkt och testa dig fram. Innan du gör det kan det dock vara värt att påpeka att LinkedIn förstås kommer att be användaren om en del uppgifter som handlar om hur företagets sida skall presenteras på plattformen.
Fem av dessa uppgifter är obligatoriska, och resten är lika bra att försöka fylla i direkt vid registreringen.
En företagssida på LinkedIn är dels för att representera fakta om företaget men det erbjuder även en enorm marknadsföringspotential. Med anledning av detta kan det vara bra att redan från början bestämma sig för vem som skall ansvara för uppdateringarna av företagssidan.
De uppgifter som du behöver ha tillgängliga om ditt företag är:
- Företagsnamn
- Önskad webbadress på LinkedIn
- Företagets bransch
- Storleken på företaget
- Företagstyp
- Logotyp eller bild du vill ha som “profilbild”
- En säljande beskrivning av företagets verksamhet.
Relaterad läsning ► Hur annonserar man på Linkedin?
Hur använder man Linkedin som företag?
Till stor del handlar det om vad du och ditt företag vill få ut av att finnas på LinkedIn. Eftersom kunder som är intresserade av dig ofta tittar på företagssidor på LinkedIn kommer många att få en uppfattning om er som företag via just den presentationen. Med anledning av detta kan det alltså vara värt att överväga ett relativt aktivt och ambitiöst engagemang på plattformen. Mer om detta lite senare.
Till att börja med så innehåller en företagssida en grundläggande presentation av företaget och dess verksamhet. Detta sker med text, bilder och länkar. Det är definitivt värt investeringen i tid att få denna presentation väl utförd. När du har grunden lagd kan du börja fundera på vad du löpande vill publicera på sidan.
Detta skulle kunna vara sådant som nyheter om företaget, annonser, podcasts och videoklipp. Man skulle kunna uppmärksamma ifall ens företag har synts eller hörts i media och i stort sett kan man publicera eller länka till nästan vilket redaktionellt material som helst. Möjligheterna är stora.
När en LinkedIn-medlem uppger i sin personliga profil att denne jobbar på ett visst företag, skapas ytterligare en koppling till den företagssidan.
Detta innebär att medarbetarnas personliga interaktioner på LinkedIn-plattformen kommer att representera företaget. LinkedIn uppskattar att räckvidden av individuella medarbetarens LinkedIn-aktivitet kan vara upp till tio gånger större än det som läggs ut på företagssidan.
I praktiken innebär detta att det som anställda publicerar, delar, kommenterar, gillar och intresserar sig för på LinkedIn i allra högsta grad kan komma att påverka intresset för företaget.
Det kan vara en bra idé att din personal tidigt får utveckla sina kunskaper i hur LinkedIn fungerar.
Relaterad läsning ► Vad kostar annonsering på linkedin
Hur administrerar man en företagssida på LinkedIn?
I samband med att ens företagssida skapades gjordes även personen som utförde registreringen till administratör för den.
Det är fullt möjligt att ändra vem som är administratör för en företagssida, och det är även möjligt för en sida att ha fler än en administratör.
Detta är rekommenderat både av redaktionella skäl, men även av säkerhetsskäl och i händelse av att en av sidans administratörer skulle sluta på företaget.
När man skall börja administrera en av sina sidor ser man först till att vara inloggad på sitt personliga LinkedIn-konto. Därefter klickar man på ”Du”-ikonen i verktygsfältet, och väljer den aktuella sidan att administrera under rubriken ”Hantera”.
Nu kommer det att dyka upp flikar med benämningar såsom ”Sida”, ”Innehållsförslag”, ”Karriärsidor”, ”Statistik”, ”Aktivitet” och ”Administrationsverktyg”.
Kan jag använda LinkedIns företagssida via en app eller mobil?
Mer än hälften av all LinkedIn-trafik kommer från en mobil enhet. Så mycket som 57% av LinkedIn-medlemmarna använder en mobil enhet för att komma åt webbplatsen.
Detta förklarar varför LinkedIn-appen är rankad bland de fem bästa apparna för sociala nätverk i App Store, och varför den har närmare 1,4 miljoner nedladdningar från Google Play-butiken.
När det gäller möjligheten att administrera en företagssida vi appen är funktionaliteten mer begränsad. Det du har möjlighet att göra är att lägga upp uppdateringar och kommentera aktiviteter i företagets namn.
Utöver detta har man även möjlighet att ta del av kommunikation som företagssidans besökare kommer med som kommentarer, gillande och delningar.
Man kommer alltså inte att kunna bygga om sin företagssida under sin resa till eller från jobbet med hjälp av telefonen, men har man material tillgängligt att publicera på den kommer man åtminstone att kunna posta nyheter och uppdateringar.
Vanliga misstag företag gör med en företagssida på LinkedIn
Har du bestämt att ha en företagssida på Linkedin och framförallt vad du vill åstadkomma med den får du sen anpassa ambitionsnivån utifrån detta.
Kom ihåg att kvaliteten på din presentation och dina inlägg i stor utsträckning bestämmer besökarnas intryck av din verksamhet.
Ett misstag många gör är att vara alldeles för enformiga. Idag handlar LinkedIn om kunskapsdelning, transparens och att våga utbilda sina besökare. De flesta som besöker din företagssida är inte enbart intresserade av vilka certifikat du fått, vilka produktnyheter du precis lanserat utan de vill veta att du kan ge nytta. Se till att en del av ditt content handlar om att utbilda din besökare och dela med dig av kunskapen.
Eftersom LinkedIn är ett socialt medium existerar det också en dynamik där såväl övriga anställda på ens eget företag som sidans besökare själva är med om att förmedla information och interagera kring det publicerade innehållet.
LinkedIn erbjuder även tips och råd för hur man kan öka genomslaget på sin företagssida. Detta inkluderar bland annat statistik kring inläggen.
Värt att följa är dels besökare men även inläggsstatistik och antal följare. Utifrån det content som du lägger ut kan du samtidigt se vad som driver besökare men även följare.
Fyll i allt på företagssidan ordentligt direkt.
Själva verktyget för att skapa en företagssida på LinkedIn är inte svår att använda. Ser du sedan till att också publicera originellt innehåll på sidan som ger era besökare möjlighet att engagera sig finns det goda chanser till att ditt företag inom kort kommer ha en mycket välbesökt sida.
Ett företag som fyller i sin företagsinformation fullt ut har 30% mer visningar i veckan i genomsnitt jämfört med företag som bara fyller i detta delvis.
Vidare så fördubblar företag som publicerar nytt innehåll varje vecka aktiviteten hos sina användare jämfört med företag som inte gör det.
Sätt upp en content kalender och posta relevanta inlägg regelbundet.
Ett sista exempel är att företag som postar bilder som en del av sina inlägg vanligtvis får dubbelt så många kommentarer på inläggen i förhållande till företag som inte gör detta
På det stora hela kan man säga att det är viktigt att försöka ta reda vad som efterfrågas av ens målgrupp. Känner man inte till detta kan man inte heller leverera det.
Alternativt lyckas man ta reda på detta, men ser inte till att publicera sådant innehåll i tillräckligt stor omfattning eller med tillräckligt god kvalitet.
Utöver detta finns risken att man bara tittar på hur marknadsföring fungerar i andra sammanhang och därmed inte närmar sig LinkedIn utifrån de förutsättningar som råder just där.
Relaterad läsning ► Video för företag- 4 ideér du kan börja med redan idag
Summering: Själva verktyget för att skapa en företagssida på LinkedIn är inte svår att använda. Ser du sedan till att också publicera originellt innehåll på sidan som ger era besökare möjlighet att engagera sig finns det goda chanser till att ditt företag inom kort kommer ha en mycket välbesökt sida.
[wp_blog_designer id=”4″]