Hur annonserar man på LinkedIn? – En praktisk genomgång

LinkedIn är en bra plattform för marknadsföring, något som alla borde nyttja. Du kan direkt nå ut till flera hundra miljoner yrkesaktiva i ett par hundra länder. Det är lätt att anpassa dina annonser för en viss yrkesgrupp, arbetsgivare, kompetens eller jobbtitel, vilket leder till just de du vill nå fram till. Är allt detta nytt för dig så är den här artikeln precis vad du behöver. Här kommer vi svara på frågan – hur annonserar man på LinkedIn?

För att annonsera på LinkedIn måste du först skapa en LinkedIn sida för ditt företag och sedan öppna ett annonseringskonto via LinkedIn Marketing Solutions. När du har gjort det väljer du först ett mål med annonsen, sedan skapar du din målgrupp, sätter din budget och annonsformat. Sen är du igång. Vad som är bäst beror på vem och hur många du vill ska se annonsen. Det här är världens största nätverk för yrkesaktiva och du kan nå ut till miljontals potentiella klienter på en gång. Glöm ej att mäta trafiken och optimera din annons för bästa möjliga resultat. 

TIPS ► Börja med att skapa ett konto här: LinkedIn Marketing Solutions

Vilka olika annonsformat finns på LinkedIn?

Du har i princip fyra alternativ, alla med sina egna speciella fördelar. De är Sponsored Content, Sponsored InMail, Text Ads samt Video Ads. Det ger dig tillräckligt med variation för att verkligen lyckas med dina annonser. Innan du sätter igång är det som vanligt viktigt att tänka på dina målgrupper. Då är det lättare att välja rätt metod, så du inte slösar med dina resurser. 

Sponsored Content

Med sponsored content kommer annonserna att synas i LinkedIns flöde hos den målgrupp du anser är relevant. Det gör att du tidigt kan skapa en relation eller engagemang.

Sponsored InMail

Detta är mer fokuserat eftersom den levereras direkt i personens inkorg. Du kan därmed välja exakt vem eller vilka du vill skicka annonsen till. Det ökar chanserna att du får en reaktion som är positiv. 

Text Ads

Här har du flera valmöjligheter. Det här är de små annonserna som ligger till höger på skärmen och de är verkligen effektiva. Folks ögon dras till de små texterna och det är troligt att de klickar på dem. Du kan välja mellan att betala för Pay Per Click (PPC), det vill säga bara när någon klickar sig vidare på dem. Eller så lägger du ut en bunt och betalar per tusen annonser (CPM). Det är olika sätt att sprida medvetenhet om ditt varumärke, som båda har visat sig fungera väl. 

Video Ads

Det här är relativt nytt. Istället för att lägga ut en länk till YouTube eller liknande så kan du ladda upp ett videoklipp direkt på plattformen. Ett bra sätt att visa upp dina tjänster eller produkter, utan att personen behöver gå vidare någonstans.

Exempel på en videoannons för LinkedIn:

En väl genomtänkt videoannons fångar tittarens uppmärksamhet direkt. Den här annonsen togs fram för att specfikt visa upp hur ljud kan påverka en arbetsplats och att det finns en lösning.

Naturligtvis måste innehållet i din annons vara bra och väl genomtänkt, det säger sig självt. Du vill bygga upp ett gott rykte samtidigt som du har ett väl genomtänkt mål i sikte. Med en bra plan kan du verkligen utnyttja den här möjligheten att nå ut till så många användare.

Relaterad läsning ► Topp 5 tips för en bra videoannons på LinkedIn

Vad är riktade annonser på LinkedIn?

Innan du lägger ut din annons är det därför alltid bra att ha klara målsättningar. Vem du vill nå ut till är grundläggande. Alla vet att en 25-årig lagerarbetare inte reagerar på samma sak som en 42-årig ekonomichef. Koncentrera dig på de grupper du vill nå ut med ditt budskap till.

Annars är det lätt hänt att budgeten tar slut innan du uppnått ditt syfte. Framför allt så vill du vara effektiv. 

På LinkedIn är det lätt att göra riktade annonser, för de har flera olika inställningar och filter som du kan använda dig av. Bland annat går det att välja mellan bransch, jobbtitel, skola, kön, ålder och många fler.

Du kan till och med annonsera till folk baserat på hur länge de har varit yrkesaktiva. Detta underlättar för dig att rikta annonserna till den rätta målgruppen. De flesta har någon gång undrat hur de kan veta vad du tycker om, och vad som intresserar dig. 

En fördel med LinkedIn är att profilerna är så detaljerade. Det är inte som på andra sociala medier där du ofta håller tillbaka med vissa uppgifter.

Hela poängen med att vara på LinkedIn är att synas, av de rätta företagen eller personerna. Detta gör det lättare med riktade annonser eftersom du har så många inställningar att välja mellan, och för att folk visar upp vem eller vad de är på ett helt annat sätt. 

Hur gör man för att publicera en annons på LinkedIn?

Det är relativt enkelt att komma igång med annonsering på LinkedIn. Innehållet och utformning brukar vara den stora frågan, men själva utplaceringen är inte alls så komplicerad.

Till att börja med måste du alltså registrera dig på sajten för annonsering. Det gör du genom att klicka på AdminTools uppe i högra hörnet, för att sedan välja ”Sponsor your updates” eller Sponsra uppdateringar om du har ställt in Svenska som profilspråk.

När du väl har kommit in i annonseringsverktyget är det bara att följa instruktionerna. Först skapar du en kampanjgrupp och först efter det en kampanj.

Ge den ett namn så blir det lättare att följa upp, speciellt om du har för vana att annonsera på LinkedIn. Du kan också välja språk vilket hjälper dig nå fram till rätt målgrupp.

Du väljer också vad som är syftet med annonsen. Vad vill du egentligen uppnå? Återigen så kommer du tillbaka till din planering. Det blir mer och mer uppenbart att du måste ha en färdig plan innan du sätter igång.

Relaterad läsning ► Vilken är minimistorleken för en målgrupp vid annonsering på Linkedin?

Vill du bara att folk ska se på din video? Eller ska de klicka sig vidare till din hemsida? Handlar det om att få så kallade leads? Välj detta samt hur annonsen ska visas så är du redo att gå vidare. 

Efter det väljer du specifikt annonsformat:

Välj mellan:

  1. Textannons – Textannonser dyker upp till höger eller högst upp på sidan på LinkedIn. De har bara text.
  2. Enskild bildannons – Bildannonser har en bild och syns i nyhetsflöde tillsammans med organiskt innehåll.
  3. Galleriannons – Dessa har två eller flera bilder som syns i nyhetsflödet tillsammans med organiskt innehåll.
  4. Filmannons – Filmannonser har en video som som syns i nyhetsflödet tillsammans med organiskt innehåll.
  5. Följarannons – Följarannonser marknadsför din LinkedIn-företagssida och använder LinkedIn-profildata för att anpassa varje annons. De är bara synliga i desktopläge.
  6. Spotlightannons – Spotlight-annonser gör det möjligt för annonsörer att visa upp produkter, tjänster, evenemang och mer. Och när medlemmar klickar på din Spotlight-annons kommer de direkt till din webbplats eller målsida.
  7. Jobbannons – Jobbannonser visar upp lediga tjänster och använder LinkedIn-profildata för att anpassa varje annons. De är bara synliga i desktopläge.
  8. Meddelandeannons – Meddelandeannonser skicka direkt i målgruppens LinkedIns inkorg.

När du vet vad du vill så bestämmer du vem som ska få se dina annonser. Det är nu du väljer mellan utbildning, yrkestitel, erfarenhet, kön, ort och mycket annat. Om du inte har så snäva riktlinjer kanske du lägger ut annonsen till fler personer. 

Nästa steg är att fylla i hur mycket du vill betala. LinkedIn ger dig en estimerad uppfattning om vad du får för dina pengar. Du fyller också i start-och slutdatum för dina annonser.

För en kampanj är det minsta priset 70kr per dag eller kampanj. Om du väljer alternativet med betalning per klick så är det 14kr. Det hjälper dig att planera för hur mycket du kan göra inom ramarna för din budget. 

Relaterad läsning ► Vad kostar annonsering på LinkedIn?

Vad är det för klickfrekvens på LinkedIn?

Det här är en viktig fråga, för du vill ju att folk ska reagera på dina annonser. Den kan ligga ute där i flera månader, men om ingen bryr sig så är det bortkastade pengar.

Därför hör du ofta talas om CTR, eller ClickThrough Rate. I korta ordalag så är det antalet klick delat med hur många gånger som länken har visats. På det sättet kan du se hur pass effektiv din annons varit. 

När du vill vara effektiv, samt använda din budget på rätt sätt, så är det därför viktigt att annonsera på rätt ställe. Annars så kan du lika gärna kasta bort dina pengar för rätt personer kommer inte ens att se vad du har att erbjuda.

LinkedIn är ett bra ställe för många företag tack vare sina miljontals användare. Det har blivit en marknadsplats där alla möts, så här kan du verkligen träffa rätt. 

Med hjälp av deras egna mätinstrument är det lätt att se vilken CTR dina annonser har. Klickfrekvensen på LinkedIn ligger på i snitt på 0,025. Det låter som en väldigt låg siffra. Men i verkligheten så är den bra.

Två och en halv procent är inte alls så illa. Om du uttrycker det lite annorlunda så innebär det att om du lägger ut 1000 annonser så klickar 25 personer på länken. Tänk vad mycket du kan åstadkomma med 25 olika besökare!

Vad ska jag tänka på för att skapa framgångsrika kampanjer?

Med en annonskampanj kan du ha flera annonser ute samtidigt. Det rekommenderas att du lägger ut minst tre stycken. Innehållet kan variera, här har du verkligen chansen att nå ut till många olika företag och personer.

Den annons som går bäst visas oftast, systemet är upplagt på det sättet. Men håll ett öga på det själv, och ta bort eventuella annonser som inte får tillräckligt med klick. Då är det bättre att publicera en annan, så att du får maximalt utbyte av din kampanj. 

För att sammanfatta så börjar ditt jobb långt innan du registrerar dig för annonsering på LinkedIn. Du måste sätta upp mål, göra upp en plan och veta exakt vad du vill åstadkomma.

Vem du vill nå ut till och vad du förväntar dig att de gör med dina annonser. Utifrån dessa målsättningar kan du formulera en effektiv annons. Tänk på att LinkedIns annonser inte är så stora, vilket faktiskt kan verka till din fördel.

Statistiken visar att folk inte läser långa stycken text längre. Du måste därför uttrycka dig med få, men väl valda ord. 

Relaterad läsning ► 3 tips som driver direkt respons i din annons

När du har skapat ett annonseringskonto på LinkedIn så väljer du vilken typ av annonser du vill sätta ut. Fortfarande så spelar din målgrupp en stor roll, för en del annonser är allmänna medan andra är mer personliga.

Beroende på vad du vill att läsarna ska göra kan du välja att betala bara för antalet klick, eller för hur många annonser som sätts ut. Om du riktar folk till din hemsida måste den också vara fräsch och uppdaterad. Det är en kedjereaktion som leder till framgång. 

Med tanke på hur många miljoner människor som använder LinkedIn är det rätt ställe för annonser. Inte bara det men statistiken visar att många av de som fattar beslut på ett företag är aktiva här. Därför bör du planera dina annonser noga för att se goda resultat. 

Du kanske även gillar dessa artiklar: