Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Vad är SEO-optimering? Så syns du på Google under 2021

När man arbetar med marknadsföring online, kanske av sin egna vara eller tjänst, är det viktigt att skapa en hemsida som Googles sökmotor tycker om. Här kommer SEO-optimering in i bilden som ett av de viktigaste verktygen, och därmed är det naturligt att fundera på vad är SEO-optimering och hur ska detta användas på bästa sätt under 2021 för att ranka högt på Google?

SEO-optimering står för Search Engine Optimization. SEO-optimering av din hemsida handlar om hur du skapar innehåll som är optimerade för att hittas av sökmotorer för att du ska kunna ranka så högt som möjligt. Den största sökmotorn att ranka högt i idag är Google. Därför är det viktigt att hänga med i de uppdateringar som Google gör för att veta hur man ska gå tillväga för att lyckas ranka högt på Googles förstasida. Google gör kontinuerligt ändringar i deras algoritmer som bestämmer hur ditt innehåll rankar och därför kommer din SEO-strategi behöva ändras i samma takt som dessa uppdateringar.

Är SEO-optimering som vi känner till det inaktuell?

Är-SEO-optimering-som-vi-känner-till-det-förlegat

Fram tills i år har det varit populärt att välja ut nyckelord för att sedan fylla ut texter med dessa. Nyckelorden hamnade överallt och skapade ibland svårlästa texter.

Men Google gillade hemsidorna eftersom att de hade rätt nyckelord. Nuförtiden är nyckelord viktiga att använda sig av, men det viktiga är hur de ska användas för att sökmotorer ska tycka om din sida.

Det finns tusentals olika sökord och sökfraser i olika kombinationer. Det är väldigt viktigt att du hittar rätt sökord för just ditt företag och ditt innehåll. Börja med att ta reda på vad din målgrupp söker på och vad de har för intention med sin sökning. Sedan gäller det att skriva ihop så relevant och värdefullt innehåll som verkligen besvarar besökares fråga, alltså sökfrasen.

Om du vill ranka högt under 2021 är det viktigt att använda dig av SEO-optimering på rätt sätt. Du ska välja ut relevanta nyckelord som har låg till medel konkurrens, skriva relevant och värdeskapande innehåll som riktar sig mot dina besökare och efter vad dina besökare söker efter.

Det är till dina besökare du publicerar innehåll och inte mot sökmotorerna. Men det är också viktigt att strategiskt använda dina nyckelord i texten, men för den delen inte överanvända dem.

Behöver du content som rankar bra och driver trafik? ► Läs mer om hur vi hjälper företag till ett smartare sätt att identifiera och producera content som rankar högt på Google.

SEO-optimering under 2021 kommer att handla allt mer om det innehåll du publicerar, och vad det skapar för värde för dina besökare, och mindre om att låta nyckelord invadera din hemsida.

SEO-optimering går ut på att du väljer ut nyckelord och nyckelfraser som du vill att din hemsida ska ranka på. Om du säljer en tjänst där du gör ögonfransförlängningar kanske du vill skriva ett blogginlägg som ska ranka på orden ”billig ögonfransförlängning i Stockholm”.

Att du vill synas på Google när någon söker på dessa ord är givetvis för att du vill få många besökare, öka din konvertering och därmed få fler kunder.

Du SEO-optimerar ditt blogginlägg med ditt utvalda nyckelord genom att skriva en passande text på ämnet ögonfransförlängning där du inkluderar nyckelorden på ett snyggt sätt.

Nyckelorden ska inkluderas i bland annat rubriken, underrubriker, löpande i texten, i bildernas alt-taggar, och på hemsidans metabeskrivningar. De får dock inte användas allt för mycket då det kan skapa en svårläst text istället. 

Det viktigaste är att din text och hemsida är auktoritär och visar Google att du kan ge det mest relevanta svaret för besökarna. Du bör alltså skriva en värdeskapande text där nyckelorden inkluderas för att SEO-optimera hemsidan, samtidigt som de inte överanvänds.

Idag kommer många nya kunder in via Google och hittar dig i sin sökning. Ungefär 90% av befolkningen använder sig av Google för att hitta svar på det man söker.

Syns du inte så finns du inte, därför är det nästan ett måste idag att använda sig av SEO för att vara med och fightas om kunderna med alla konkurrenter inom samma bransch som vill åt samma kunder.

För att ha en chans att bli hittad i en sökning på Google gäller det att vara med i rankningen på förstasidan. Nästan 80% klickar sig endast in på topp tre rankningen som kommer upp vid en sökning

Detta innebär att om du inte ens är med på första sidan är största sannolikheten att du inte ens blir hittat av användarna. Vilken position du har på Google sök har alltså en stor avgörande roll i om du och ditt företag blir hittade eller inte. Bra SEO idag kan alltså vara väldigt avgörande för ditt företag i längden.

Kort sagt kan man säga att SEO-optimering är en av de viktigaste bitarna i din marknadsföring om du vill synas för dina potentiella kunder på Google utan att behöva använda dig av betald reklam.

Vad är nytt inom SEO sedan Google uppdaterade sin algoritm under 2020?

Vad-är-nytt-inom-SEO-sedan-Google-uppdaterade-sin-algoritm-under-2019

Under 2019 och in i 2020 justerade Google sin algoritm med flera större uppdateringar . Detta är viktigt att ha i åtanke om man vill arbeta med SEO-optimering av sin hemsida. Uppdateringarna har nämligen revolutionerat hur Googles sökmotorer letar efter rätt sökresultat att visa upp för besökare.

Relaterad läsning ► Vad är Google BERT och hur påverkar det min sajt?

Numera är det inte längre fokus på de nyckelord som används, utan nu ska ditt stora fokus ligga på det innehåll du skapar. Google fokuserar nu på att ta fram hemsidor som är auktoritära på sitt område och som ger ett värdeskapande och relevant innehåll på det som besökare söker på i sökmotorn. Allt för att kunna erbjuda så relevanta sökresultat som möjligt.

Därmed kommer det bli allt svårare för hemsidor och texter som är knökfulla med nyckelord men som inte erbjuder något relevant innehåll att ranka högt på Google. De kommer att tappa i rankning under 2020- 2021 med fördel för de hemsidor som faktiskt erbjuder väsentligt och betydelsefullt innehåll.

Uppdateringarna är ett steg för Google att ta bort hemsidor från höga rankningar som inte erbjuder något av värde för sina besökare 

Förr i tiden var det populärt att skapa hemsidor där det enbart fokuserade på att få in så många nyckelord som möjligt och att skapa en nyckelordstät text. Det var nämligen sådana texter som Googles sökmotor tyckte om. 

Detta har tyvärr resulterat i att det nu finns miljontals sidor på internet som är irrelevanta och endast fulla av nyckelord. Med den senaste uppdatering som slog i kraft 2019-2020 hoppas Google att dessa ska prioriteras bort med fördel för att besökarna ska få mer relevanta svar i sökmotorn, vilket kommer göra sökmotorn mer användarvänlig och det kommer bli enklare att hitta bra svar på det man letar efter.

Googles nya algoritm- uppdatering inför maj 2021 “CORE WEB VITALS”

I maj 2021 kommer Google att släppa en ny uppdatering på sina algoritmer som kommer att påverka rankingen av innehåll på Google. Denna nya uppdatering kallas Core Web Vitals och står för;

  • Largest Contentful Paint – LCP mäter hur snabbt din sina med allt innehåll såsom text, bild, och videos tar att ladda. Ju kortare laddningstid desto bättre användarvänlighet och därmed chans till bättre ranking.
  • First Input Delay – FID Tiden det tar från att en användare interagerar med en sida (t.ex. klickar på en knapp) tills webbläsaren ger en respons.
  • Cumulative Layout Shift – CLS Har du upplevt t.ex. att knapp på hemsidan förflyttar sig när du skall trycka på den? Detta kommer nämligen Google att börja mäta noggrant. Man kan säga att google kommer mäta hur stabil sidan är rent visuellt.

Detta innebär att med den nya algoritmen kommer Google kunna mäta användarnas upplevda upplevelse av sidan de besökt. Syftet med denna nya uppdatering är att Google ska kunna ranka och prioritera det innehåll som användarna helst tar del utav och helt enkelt säkerställa att människor får ut så mycket som möjligt av sin sökning.

Detta innebär alltså att under 2021 och framåt kommer det bli allt viktigare att vi anpassar allt vårt innehåll och inte bara textinnehållet för att göra våra besökare nöjda. Algoritmerna kommer att se mer till helhetsbilden och att användarna faktiskt är nöjda med besöket på sidan.

Enligt Google görs denna uppdatering för att hjälpa användarna att hitta den mest relevanta och intressanta information som användaren söker efter.

Google kommer alltså att ranka de sidor högst som kan ge både bra information och en god användarupplevelse. Den nya algoritmen kommer även att kallas för “Page Experience Ranking”

Googles nya uppdatering av algoritmer kommer alltså vara en avgörande roll i besökarnas upplevelse med hela sidan/innehållet. Google kommer prioritera sidor med bra sid-upplevelse.

Varför är innehåll viktigare än nyckelord 2021?

Om du vill ranka under 2021 är det viktigt att du börjar lägga ditt fokus på att skapa innehåll som gör dig auktoritär på området och som ger ett värde för besökarna. Det innehåll du skapar ska vara värdeskapande och direkt ge besökare svar på det de letat efter i sökmotorn.

Målet är helt enkelt att besökare ska kunna klicka sig in på det första sökresultatet i Googles sökmotor och direkt få svar på sin fråga.

För att du ska hamna på den första platsen i Googles sökresultat och vara den sida där besökare hittar sina svar är det viktigt att du fokuserar på det innehåll du publicerar, och faktiskt svara på frågan i ditt innehåll som besökarna ställer sig.

Innehållet ska fokusera på att göra dig till en auktoritet, en hemsida som har koll på läget så att säga. Genom att du skriver dina texter för dina besökare snarare än för Google kommer du enklare att ranka högt under 2021.

Samtidigt som du ska fokusera på att skapa ett givande innehåll får du för den delen inte glömma bort nyckelordens fortsatta relevanta del för att din hemsida ska rankas. Det du ska göra under 2021 är att skapa den perfekta kombinationen av innehåll och nyckelord för din hemsida.

Nyckelorden ska inte över-användas utan strategiskt placeras ut i texten. Det är dessa som gör att Google hittar din hemsida, så de är fortsatt högt relevanta. Det är dock själva texten och innehållet som blir viktigast för att sidan ska ranka så du bör fokusera på innehållet och lägga mest tid på att göra det bra.

Men att ranka högt på Google genom SEO handlar inte endast om relevant och värdefullt innehåll samt bra utvalda sökord, utav även om tekniken. Har din hemsida inte en fungerande teknisk-SEO så spelar det ingen roll hur bra content du har. Det är en kombination av båda som gör att du rankar högt.

Med teknisk- SEO innebär det att din hemsida är mobilanpassad, att din webbplats har en god hastighet, att sidan är säker att besöka, och att URL-adressen är genomtänkt. Detta är bara några av de viktiga funktionerna att tänka på vid en bra teknisk SEO.

Hur kan jag se till att hamna på Googles första sida under 2021?

Hur-kan-jag-se-till-att-hamna-på-Googles-första-sida-under-2020

För att du ska kunna få många besökare som möjligt till din hemsida är det viktigt att du hamnar på den första sidan av Googles sökresultat, och gärna så högt upp som möjligt. Det är få som kollar längre ner än till tredje resultatet och ännu färre som klickar sig vidare till den andra sidan av sökresultat. 

Besökare förväntar sig helt enkelt att Googles sökmotor är så pass duktig på att finna rätt svar på deras sökfras att de inte behöver klicka sig vidare till sidan två eller tre för att hitta rätt svar.

För att du ska kunna hamna på den första sidan i Google under 2021 finns de ett antal knep du kan ta till. För att du ska hamna bland de första resultaten gäller det att optimera din hemsida och verkligen ta till vara på dessa knep.

Till att börja med är det viktigt att välja ut relevanta nyckelord som du enkelt kan ranka på, de bör alltså inte ha för hög konkurrens. Därefter bör du välja ett ämne som är intressant och eftertraktat att läsa om.

Ju snävare ämne du väljer, desto mer auktoritär kan du vara på området och desto snävare nyckelord kan du passa in. Under 2021 är det viktigt att du prioriterar ditt innehåll och besök-upplevelsen som nummer ett och dina nyckelord som nummer två. Med ett icke-relevant och dåligt innehåll kommer du inte att kunna ranka högt.

Du ska alltså använda dig av SEO-optimering, värdeskapande texter och relevanta nyckelord för att ranka högt under 2021.

6 tips för dig som vill förbättra din SEO 2021

  • Tekniken
    Den tekniska SEO biten på hemsidan är väldigt viktig för att förutsättningarna ska vara så bra som möjligt. Hur bra content/innehåll du än har så spelar det ingen roll om tekniken inte fungerar som den ska. För att ha så bra teknisk SEO som möjligt är det bra att du håller koll hur snabbt din webbsida med alla undersidor laddar. Detta kan du ha koll på via Googles egna verktyg Page Speed insights.

    En annan viktig sak att ha koll på är om din webbsida är mobilanpassad/ anpassad för surfplatta. Idag kommer många besökare in via sin mobil eller surfplatta och ä din webbsida då inte mobilanpassad så kan du gå miste om många potentiella kunder. Detta kan du kolla upp via Googles egna “mobilvänlighetstest”. Kom även ihåg att kolla så att din sida är säker.

  • Jobba med Rubriksättningen
    För att Google ska hitta din webbplats och innehållet användaren söker efter är det viktigt att jobba med din rubriksättning. Viktigt är att den sökfras eller sökord du optimerar för är med i rubriken.

    Läs mer om rubriksättning och hur du skapar en bra SEO-text

  • Bildoptimering
    Än så länge kan Google inte avgöra vad en bild innehåller, därför är det väldigt viktigt att du även SEO optimerar dina bilder som du publicerar på din webbplats. Detta gör du genom att döpa bildfilen till ett ord som du tycker beskriver bilden på bästa sätt. Sedan kan man även i alt-attributet beskriva bilden med en kort mening vad bilden föreställer.

    Genom att skriva beskrivande alt-attribut på dina bilder skickar du ytterligare en signal för sökmotorerna. Glöm heller inte att anpassa storleken på bilderna du publicerar, för stora bilder gör nämligen sidan långsam vilket inte gynnar den tekniska- SEO biten.
  • Jobba med intern och extern länkning
    Man pratar ofta om in och ut länkar i SEO, alltså länkar på din egna webbsida som skickar besökaren vidare till en annan undersida på din hemsida, internlänkar. Eller extern länkar, länkar som finns på din hemsida men som pekar ut till någon annans webbplats.

    En extern länk kan också vara när en annan webbplats pekar med en länk in till din hemsida. Ju bättre in och utgående länkar du har ju bättre rankar du. Men länkar är såklart inte allt inom SEO, har du en dålig SEO optimering överlag kommer länkar inte hjälpa dig överhuvudtaget. Det är en kombination av allt som skapar det bästa SEO resultatet.

    Men viktigt att komma ihåg kvaliteten på länkarna är viktigare än mängden länkar. Länkar både ökar, driver trafik och förbättrar SEO-arbetet.

  • Meta Beskrivning
    En metabeskrivning kan skrivas på mer eller mindre alla sidor på webbplatsen. En metabeskrivning är en kort beskrivning som talar om vad webbsidan handlar om. Metabeskrivningen är inget som syns när du kommer in på landningssidan, utan den hittas vanligtvis direkt i Googles sökresultat vid en sökning.

    Denna bör alltså vara så kortfattad men så intressant som möjligt för att besökaren ska klicka sig in på din sida. Viktigt att komma ihåg är att om du inte själv skriver en passande Metatext till din sida väljer Google själv ut vad som ska stå i beskrivningen som sedan syns vid en sökning.

  • Rätt sökord och sökfraser
    Som tidigare sagt finns det tusentals olika sökord och sökfraser att välja bland där ute. Men för att lyckas gäller det att du väljer rätt sökord för just ditt ändamål. Vilken målgrupp har du valt och vad söker egentligen din befintliga målgrupp på? Detta är någonting du måste ta reda på och sedan välja ut de ord som passar just din verksamhet bäst. Se till att använda relevanta begrepp.

    Bra och rätt utvalda sökord skapar alltså mer trafik till din hemsida. Rätt sökord/nyckelord kommer nog alltid att vara viktigt för SEO optimering men tänk till på hur du använder dom. Överanvänd inte dina utvalda ord, se till att du använder dina sökord vid rätt tillfällen. Dina utvalda sökord eller sökfras bör vara med i din huvudrubrik.

Hur påverkar video sökresultaten?

Video är ett rörligt format som blir allt populärare bland internetanvändare och därmed allt viktigare för såväl rankning på Google som för att skapa värdeskapande innehåll som intresserar dina besökare.

Video skapar ett stort engagemang bland besökare och förmedlar effektivt information. Du kan dessutom öka dina chanser att synas högt i Googles sökresultat genom att publicera videor. Google visar nämligen ofta en videokarusell högst upp i sökresultaten där tre videor med relevant innehåll syns.

Därmed är det inte det högsta sökresultatet som syns först utan de tre videorna. Du som publicerar videor kommer därmed att få extra bra synlighet under 2021.


Google prioriterar nämligen hemsidor som använder sig av rörligt format som en del av sitt innehåll. Det Googles sökmotor tycker om är en bra mix av text, bild och video på hemsidan.

Relaterad läsning ► Skapa bra video content – Detta ändrade min strategi helt

Om du använder dig av videor är det bra att SEO-optimera även dessa. Du kan lägga till nyckelord i videons titel, filnamn, meta och taggar. Dessutom är Youtube ett perfekt ställe att ladda upp videon på då Youtube ägs av Google och det är dessa videor som visas i sökresultaten.

Andra intressanta artiklar:

Carl-Henrik är en av Stockholm Media Factorys grundare och har en bakgrund inom marknadsföring, SEO och konverteringsoptimering. Han har ett stort intresse av att dela med sig av kunskap och skriver gärna om sånt som andra kan ha nytta av.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: