Vad är SEO-optimering? Så syns du på Google under 2020

När man arbetar med marknadsföring online, kanske av sin egna vara eller tjänst, är det viktigt att skapa en hemsida som Googles sökmotor tycker om och här kommer SEO-optimering in i bilden som ett av de viktigaste verktygen, och därmed är det naturligt att fundera på vad är SEO-optimering och hur ska detta användas på bästa sätt under 2020?

SEO-optimering står för Search Engine Optimization och SEO-optimering av din hemsida handlar om hur du skapar texter som är optimerade för att hittas av sökmotorer för att du ska kunna ranka högt. Den populäraste sökmotorn att ranka högt i är Google, och därför är det viktigt att hänga med i de uppdateringar som Google släpper för att hålla koll på hur du ska gå tillväga för att kunna ranka på första sidan. Google gör kontinuerligt  ändringar i deras algoritmer som bestämmer hur ditt innehåll rankar och därför kommer din SEO-strategi behöva ändras i samma takt.

Behöver du content som rankar bra och driver trafik? ► Läs mer om hur vi hjälper företag till ett smartare sätt att identifiera och producera content som rankar högt på Google.

Är SEO-optimering som vi känner till det inaktuell?

Är-SEO-optimering-som-vi-känner-till-det-förlegat

Fram tills i år har det varit populärt att välja ut nyckelord och fylla ut alla texter med dem. Nyckelorden hamnade överallt och skapade ibland svårlästa texter, men Google gillade hemsidorna eftersom att de hade rätt nyckelord. Nuförtiden är nyckelord viktiga att använda sig av, men hur de ska användas för att sökmotorer ska tycka om din sida har ändrats.

Om du vill ranka högt under 2020 är det viktigt att använda dig av SEO-optimering på rätt sätt. Du ska välja ut relevanta nyckelord som har låg till medel konkurrens, skriva relevant och värdeskapande innehåll som riktar sig mot dina besökare och inte mot sökmotorerna och strategiskt använda dina nyckelord i texten, men för den delen inte överanvända dem. 

SEO-optimering under 2020 kommer att handla allt mer om det innehåll du publicerar, och vad det skapar för värde för dina besökare, och mindre om att låta nyckelord invadera din hemsida.

SEO-optimering går ut på att du väljer ut nyckelord som du vill att din hemsida ska ranka på. Om du säljer en tjänst där du gör ögonfransförlängningar kanske du vill skriva ett blogginlägg som ska ranka på orden ”billig ögonfransförlängning i Stockholm”.

Gillar du den här artikeln? Få fler artiklar som nyhetsbrev: 👇🏼

Att du vill synas på Google när någon söker på dessa ord är givetvis för att du vill få många besökare, öka din konvertering och därmed få fler kunder. Du SEO-optimerar ditt blogginlägg med ditt utvalda nyckelord genom att skriva en passande text på ämnet ögonfransförlängning där du inkluderar nyckelorden på ett snyggt sätt.

Nyckelorden ska inkluderas i bland annat rubriken, underrubriker, löpande i texten, i bildernas alt-taggar, och på hemsidans metabeskrivningar. De får dock inte användas allt för mycket. 

Det viktigaste är att din text och hemsida är auktoritär och visar Google att du kan ge det mest relevanta svaret för besökarna. Du bör alltså skriva en värdeskapande text där nyckelorden inkluderas för att SEO-optimera hemsidan, samtidigt som de inte överanvänds. 

Kort sagt kan man säga att SEO-optimering är en av de viktigaste bitarna i din marknadsföring om du vill synas för dina potentiella kunder på Google utan att behöva använda dig av betald reklam.

Vad är nytt inom SEO sedan Google uppdaterade sin algoritm under 2019?

Vad-är-nytt-inom-SEO-sedan-Google-uppdaterade-sin-algoritm-under-2019

Under sommaren och hösten 2019 justerade Google sin algoritm med flera större uppdateringar . Detta är viktigt att ha i åtanke om man vill arbeta med SEO-optimering av sin hemsida. Uppdateringarna har nämligen revolutionerat hur Googles sökmotorer letar efter rätt sökresultat att visa upp för besökare.

Relaterad läsning ► Vad är Google BERT och hur påverkar det min sajt?

Numera är det inte längre fokus på de nyckelord som används, utan nu ska ditt stora fokus ligga på det innehåll du skapar. Google fokuserar nu på att ta fram hemsidor som är auktoritära på sitt område och som ger ett värdeskapande och relevant innehåll på det som besökare söker på i sökmotorn, allt för att kunna erbjuda så relevanta sökresultat som möjligt. 

Därmed kommer det bli allt svårare för hemsidor och texter som är knökfulla med nyckelord men som inte erbjuder något relevant innehåll att ranka högt på Google. De kommer att tappa i rankning under 2020 med fördel för de hemsidor som faktiskt erbjuder väsentligt och betydelsefullt innehåll.

Uppdateringarna är ett steg för Google att ta bort hemsidor från höga rankningar som inte erbjuder något av värde för sina besökare. 

Förr i tiden var det populärt att skapa hemsidor där det enbart fokuserade på att få in så många nyckelord som möjligt och att skapa en nyckelordstät text. Det var nämligen sådana texter som Googles sökmotor tyckte om. 

Detta har tyvärr resulterat i att det nu finns miljontals sidor på internet som är irrelevanta och endast fulla av nyckelord. Med sin nya uppdatering hoppas Google att dessa ska prioriteras bort med fördel för att besökarna ska få mer relevanta svar i sökmotorn, vilket kommer göra sökmotorn mer användarvänlig och det kommer bli enklare att hitta bra svar på det man letar efter.

Varför är innehåll viktigare än nyckelord 2020?

Om du vill ranka under 2020 är det viktigt att du börjar lägga ditt fokus på att skapa innehåll som gör dig auktoritär på området och som ger ett värde för besökarna. Det innehåll du skapar ska vara värdeskapande och direkt ge besökare svar på det de letat efter i sökmotorn. Målet är helt enkelt att besökare ska kunna klicka sig in på det första sökresultatet i Googles sökmotor och direkt få svar på sin fråga.

För att du ska hamna på den första platsen i Googles sökresultat och vara den sida där besökare hittar sina svar är det viktigt att du fokuserar på det innehåll du publicerar.

Innehållet ska fokusera på att göra dig till en auktoritet, en hemsida som har koll på läget så att säga. Genom att du skriver dina texter för dina besökare snarare än för Google kommer du enklare att ranka högt under 2020.

Samtidigt som du ska fokusera på att skapa ett givande innehåll får du för den delen inte glömma bort nyckelordens fortsatta relevanta del för att din hemsida ska rankas. Det du ska göra under 2020 är att skapa den perfekta kombinationen av innehåll och nyckelord för din hemsida. 

Nyckelorden ska inte överanvändas utan strategiskt placeras ut i texten. Det är dessa som gör att Google hittar din hemsida, så de är fortsätt högt relevanta. Det är dock själva texten och innehållet som blir viktigast för att sidan ska ranka så du bör fokusera på innehållet och lägga mest tid på att göra det bra.

Hur kan jag se till att hamna på Googles första sida under 2020?

Hur-kan-jag-se-till-att-hamna-på-Googles-första-sida-under-2020

För att du ska kunna få många besökare till din hemsida är det viktigt att du hamnar på den första sidan av Googles sökresultat, och gärna så högt upp som möjligt. Det är få som kollar längre ner än till tredje resultatet och ännu färre som klickar sig vidare till den andra sidan av sökresultat. 

Besökare förväntar sig helt enkelt att Googles sökmotor är så pass duktig på att finna rätt svar på deras sökfras att de inte behöver klicka sig vidare till sidan två eller tre för att hitta rätt svar.

För att du ska kunna hamna på den första sidan i Google under 2020 finns de ett antal knep du kan ta till. För att du ska hamna bland de första resultaten gäller det att optimera din hemsida och verkligen ta till vara på dessa knep.

Till att börja med är det viktigt att välja ut relevanta nyckelord som du enkelt kan ranka på, de bör alltså inte ha för hög konkurrens. Därefter bör du välja ett ämne som är intressant och eftertraktat att läsa om. 

Ju snävare ämne du väljer, desto mer auktoritär kan du vara på området och desto snävare nyckelord kan du passa in. Under 2020 är det viktigt att du prioriterar ditt innehåll som nummer ett och dina nyckelord som nummer två. Med ett icke-relevant och dåligt innehåll kommer du inte att kunna ranka högt.

Du ska alltså använda dig av SEO-optimering, värdeskapande texter och relevanta nyckelord för att ranka högt under 2020.

Hur påverkar video sökresultaten?

Video är ett rörligt format som blir allt populärare bland internetanvändare och därmed allt viktigare för såväl rankning på Google som för att skapa värdeskapande innehåll som intresserar dina besökare. 

Video skapar ett stort engagemang bland besökare och förmedlar effektivt information. Om du vill ranka högt på Google kan du öka dina chanser genom att använda dig av videomaterial på din hemsida. 

Relaterad läsning ► Skapa bra video content – Detta ändrade min strategi helt

Google premierar nämligen hemsidor som använder sig av rörligt format som en del av sitt innehåll. Det Googles sökmotor tycker om är en bra mix av text, bild och video på hemsidan.

Du kan dessutom öka dina chanser att synas högt i Googles sökresultat genom att publicera videor. Google visar nämligen ofta en videokarusell högst upp i sökresultaten där tre videor med relevant innehåll syns. Därmed är det inte det högsta sökresultatet som syns först utan de tre videorna. Du som publicerar videor kommer därmed att få extra bra synlighet under 2020.

Om du använder dig av videor är det bra att SEO-optimera även dessa. Du kan lägga till nyckelord i videons titel, filnamn, meta och taggar. Dessutom är Youtube ett perfekt ställe att ladda upp videon på då Youtube ägs av Google och det är dessa videor som visas i sökresultaten.

Relaterad Läsning

Få artiklar som denna direkt som nyhetsbrev: 👇🏼
Vi skickar ca 2 mejl i månaden med artiklar, nyheter, tips och trender om video, content & annonsering.