För att verkligen förstå hur video kan användas för att öka ett varumärkes närvaro på sociala medier, är YouTubes statistik nödvändig.
ReelSEO’s YouTube Statistics 2012 visar att den enorma videosökningsmotorns räckvidd är sådan att 500 år av YouTube video ses på Facebook varje dag.
Det förvånar inte att Youtube är världens näst största sökmotor efter google eller att YouTube sökningar uppgår till 28% av alla Google sökningar.
500 års video per dag motsvarar 3042 timmar av video per sekund samtidigt över hela världen. Enligt YouTube ser över 1 biljon tittare YouTube videos som uppgår till 6 biljoner timmar.
En timmes video uppladdas på YouTube varje sekund. Mer video laddas upp på YouTube på en månad än vad de 3 största tvbolag i USA har skapat de senaste 60 åren.
YouTubes Vice President av Global Content, Robert Kyncl, har hävdat att video kommer snart att utgöra 90% av all internet trafik. Ingen kommer att säga emot honom på den punkten.
Anmärkningsvärt sker över 80% av YouTube trafiken utanför USA, vilket pekar på en enorm global tittarkrets som många företag inte ens har börjat dra nytta av. Det är också intressant att mobilt tittande utgör mer än 25% av YouTubes globala tittartid, vilket styr oss till ytterligare en kanal för videomarknadsföring.
(Source Hangwon).