bild på ett block med ordet trender

16 Marknadsföringstrender 2021

Nya köpbeteenden och marknadsföringstrender har utvecklats under COVID-19 och de olika händelserna under 2021. Det var ett år som förändrade mycket, och fler varumärken fokuserade på strategier online. Samtidigt använder fler konsumenter internet till att handla produkter. Varumärken behöver därför känna till de nya marknadsföringstrenderna för 2021, så vilka är då dessa nya trender?

Under 2021 förändrades arbetsmarknaden radikalt och många företag fick börja tänka om och tänka nytt. Det har blivit allt vanligare att arbeta hemifrån och med det så har alla kort och gott blivit tvingade till att bli mer digitala, både i sin marknadsföring men också i sin kommunikation internt och externt. Några utav trenderna som kom att bli allt större under 2021 var att företag livestreamade mer, företag har mer online kundmöten och konferenser, sociala medier i helhet har blivit mer hetare och att sälja online via olika plattformar. I denna artikel tar vi upp 16 trender som har förändrat marknadsföringen under 2021 och framåt.

De tre hetaste marknadsföringstrenderna som kom 2021

1. Live Streams

Den största trenden inom social media var live streams. Många influensers började live streama, medan deras visningar ökade då de flesta var hemma. Till exempel, visningar på Facebook och Instagram fördubblades på en vecka i Italien under COVID-19.

Sen blev de flesta evenemangen livestreamade. Till exempel, under förra året gjorde populära artister om sina live koncept till live streams. Alla dessa faktorer bidrog till en stor ökning av livevideor, och användarna blev mer vana vid de här funktionerna på sociala medier.

2. Användargenererat innehåll (UGC – User Generated Content)

Användargenererat innehåll innefattar all typ av innehåll som är skapat av användare. Varumärken får det här innehållet, publicerar det på olika plattformar och nämner oftast skaparen. Medan användargenererat innehåll inte är nytt, så använder sig fler varumärken av det under 2021 eftersom det förbättrar engagemang och bygger förtroende med målgruppen.

Användargenererat innehåll inkluderar recensioner, videorecensioner, blogginlägg och bilder. I vissa fall hittar varumärken innehållet från användare på sociala medier för att själv dela eller publicera på sina profiler.

3. Lättkonsumerat innehåll

Många varumärken har gått online under de senaste månaderna på grund av COVID-19 och har kommit fram till att deras följare vill ha lättkonsumerat innehåll. Lättkonsumerat innehåll är passivt, kort och är rakt på sak.

Till exempel lyssnar 55% av amerikanerna på podcasts, och nyhetsbrev nämndes 14% mer under COVID-19. Podcasts och nyhetsbrev är två typer av innehåll som är lätta att konsumera och hjälper varumärken att nå deras målgrupp.

4. Fler varumärken använder Stories

Stories är en engagerande typ av innehåll som inkluderar både bilder och videos. Mer än 500 miljoner användare per dag ser på stories på Instagram. Facebook har också utvecklat en liknande funktion för att motivera sina användare att göra samma sak.

Trenden är att stories kommer fortsätta dominera sociala medier under flera år framöver. När det kommer till marknadsföring kommer 96% av marknadsförare fortsätta använda stories under de kommande sex månaderna, och 36% av varumärkena använder redan stories för att marknadsföra sina produkter.

5. Social handel fortsätter växa under 2021

Många varumärken använder sociala medier för att marknadsföra sina produkter under flera år. Men många plattformar has skapat nya funktioner, eller förbättrat tidigare funktioner, som hjälper oss att sälja produkter direkt på sociala medier.

Instagram låter oss tagga och köpa produkter direkt i appen utan att lämna plattformen. Det gör processen mycket lättare och förbättrar användarupplevelsen. Facebook har också en funktion som låter dig sätta upp en butik på plattformen.

6. Autenticitet och engagemang är nyckeln

De flesta användare av sociala medier är trötta på produkter av låg kvalitet och falska erbjudanden. 2021 föredrar de ärliga varumärken som engagerar sig med sina följare.

Varumärken måste ta detta på allvar. Den här trenden har många faktorer att överväga, men engagemang är kritiskt. Varumärken måste svara till sina kunder när de får meddelanden och kommentarer, även om de inte är nöjda med servicen. Att radera kommentarer och blocka användare är inte en bra strategi idag.

Influensermarknadsföring – Vad hände i 2021

7. TikTok fortsätter att dra till säg influensers

TikTok har över 800 miljoner användare och 600 miljoner av dem är aktiva. Det betyder att nästan 75% av alla användare är aktiva varje dag. Det är riktigt bra för influensers som vill ha engagerade följare som hjälper dem att få större sponsoravtal.

TikTok har också en skaparfond, Creator Fund, för användare i USA och Europa. Den belönar de bästa skaparna och motiverar dem att fortsätta producera bra innehåll för sina följare.

8. Video är nyckeln för influensers

Många influensers fokuserar på videos 2021, och alla trender pekar på att video kommer vara nyckeln i framtiden. TikTok använder sig av korta videos, medan Instagram och YouTube har introducerat funktioner med både kort och lång video.

Livestreamad video ger också mycket visningar och visar vägen för mer engagemang. Video är ett bra verktyg att marknadsföra erbjudanden från deras sponsorer och att förklara deras produkter. Vi förväntar oss att se mer kreativa videos i framtiden med ännu mer engagemang.

9. Konversationsmarknadsföring

Du kan använda chatbots och automatisera konversationsmarknadsföring och göra det mer personligt. Chatbots kan tillexempel svara på lättare frågor om produkter på sociala medier och tacka kunder.

Enligt en studie vill 35% av konsumenterna se mer chatbots från varumärken. Den främsta anledningen är att de behöver hjälp att hitta vad de behöver och de har inga problem med att få hjälp av en bot istället för av en riktig person.

10. Anpassa varje steg av din säljtratt

Idag har vi teknologin att anpassa hela säljtratten. Det är nyckeln till att identifiera beteenden och se tidigare handlingar som dina följare har gjort för att lägga fram rätt erbjudanden till dem. Det handlar inte om att bara nämna deras namn i e-post, utan i stället om att segmentera så tidigt som möjligt.

Därefter behöver varumärkena använda smarta landningssidor med interaktivt innehåll som låter dem utvärdera värdet av potentiella kunder. Anpassning av varje steg kommer förbättra användarupplevelsen och konverteringsgraden för varje kampanj.

11. Automatisera kundbelöningarna

Många varumärken skapar incitamentskampanjer eller erbjuder av olika anledningar belöningar till sina kunder. De motiverar dem att skicka referenser, lämna recensioner etc. Kundbelöningar kan öka återkommande försäljning oavsett varumärke.

Dina kunder får gärna sina belöningar med en gång. Många varumärken har automatiserat den här delen av deras verksamhet och därigenom förbättrat kundupplevelsen.

Digitala trender som uppstod under Corona 2021

12. Digital transformation

Onlinevärlden erbjuder många möjligheter för alla typer av företag. Många varumärken har trots det av olika anledningar fortfarande inte tagit steget ut online. Vanligtvis är de nöjda med deras resultat från traditionell marknadsföring eller så vill de inte ha några större förändringar.

För att överleva under pandemin och nå ut till sina målgrupper tvingades många varumärken att gå online, även om de inte tidigare hade övervägt det. Det uppskattas att den digitala transformationstakten ökade med 5.3 år

13. Fler jobbar hemifrån

Det var ett lätt beslut för många företagsledare att låta sina anställda jobba på distans, om det är möjligt för dem att utföra sina arbetsuppgifter hemifrån.

Enligt en studie låter 47% av ledarna sina anställda att jobba hemifrån heltid. Det är inte lätt att förutse om den här trenden kommer fortsätta efter pandemin, men det gav mer flexibilitet till arbetsplatser och sparade pengar.

14. Onlinetjänster

De flesta företag erbjuder tjänster online på grund av COVID-19. 67% av konsumenterna i USA har handlat online för att sedan hämta i butik, och 4 av 5 kunder använder sig av kontaktlösa betalningar. Det är troligt att de här alternativen kommer vara fortsatt tillgängliga även efter pandemin. De har många fördelar och skyndar på köpprocessen.

15. Videokonferenser

Företag använde videokonferenssystem under COVID-19. Dessa system ersatte företagsmöten från de första veckorna av pandemin.

78% av företagen använder sig idag av konferenssystem för teammöten. Många distansarbetare använder sig av samma system för att hålla kontakt med andra i sina team. Virtuella möten kommer inte ha samma värde efter pandemin eftersom vi då kommer kunna personligen träffas utan risker.

16. Varumärken fokuserar på data och analys

En av de främsta fördelarna med internetmarknadsföring är att varumärken kan få mätvärden från alla delar i deras kampanjer. De får veta antal visningar, potentiella kunder och försäljning som kommer genom deras strategi. Genom att kombinera analys med anpassning och automation kan de förbättra sina resultat.

Data och analys låter oss lista ut vad som fungerar och vad vi måste ta bort. Det är en trend som kommer fortsätta växa under flera år framöver. Mer sofistikerade analysverktyg som visar än mer insikter om målgruppen skapas varje år.

Slutsats

Detta var topp 16 marknadsföringstrender i 2021. Det var ett år som tvingade många varumärken att gå online och använda nya metoder. Medan världen återgår till det normala, kommer många av dessa trender bli kvar många år framöver.