Googles årliga “core update” brukar ske strax innan jul. Hitintills har vi fått några små uppdateringar i olika program såsom analytics och generella algoritmer. Den stora uppdatering väntar vi alla fortfarande spänt på. Frågan är – kommer vi ens att få en i år?
Den senaste uppdatering från Google värd att nämna är Google Analytics – nämligen “4.0”. Google analytics är ett användbart verktyg för dig som vill hålla koll på statistik av olika slag för din hemsida och inte minst för att utveckla din sajt.
Gratis E-Book:
Ranka på Google utan SEO
– Ladda ner din kopia med strategier och tips för att ranka högt på Google utan SEO.
Den nya uppdateringen erbjuder bland annat en helt ny menyrad som i sig är visuellt snyggare, men som också kräver lite fler klick än förut för att få åtkomst till önskad flik/sida.
En annan sak som nu också finns är möjligheten att få en exakt överblick på en besökares aktiva tid på din sida. Funktionen kallas “genomsnittlig engagemangs tid”, här ser man då hur länge en besökare skrollar på sidan och även hur långt ned på sidan.
Om en besökare lämnar efter att ha kommit till mitten av sidan, tyder det på att det information de tagit åt sig inte är relevanta för dem på grund av att det inte finns något intresse. Här kan man då fundera på vad som behövs för att få besökare att scrolla hela vägen och inte mista fokus.
Ytterligare en användbar funktion som nu finns, är att google numera kan se hur en inloggad google-användare hoppar mellan olika plattformar och inte bara webbläsare.
Även ifall besökare har startat i en webbläsare genom att läsa på din sida, men sen kanske fortsätter scrolla vidare i mobilen för att sedan gå över till din youtubekanal.
Rekommendation för att använda sig av 4.0 uppdateringen är dock att börja om på en ny kula om man tidigare använt sig av analytics, detta eftersom att det i dagsläget inte är möjligt att föra över gammal data och siffror.
Så tips är att information och data bör påbörjas snarast genom att publicera in koden från din hemsida till den nya uppdateringen av Google analytics. Speciellt om man vill ha bra siffror att titta tillbaka på sen och se över hur din marknadsföring går.
Fördelen med att börja om på nytt gör också att du kan jämföra gammal data med din nya.
Men vad händer med core uppdateringen då?
En sak som vi sett är att det just nu (November 2020) inte går att be Google att indexera sidor. Funktionen som vanligtvis finns i Google Search Console är tillfälligt borttagen. Om detta har med en kommande core uppdatering vet vi inte men det känns som att vad som än kommer så lär det påverka rankingen.