Hur skapar man en organisk viral succé på LinkedIn?

Att dela med sig utav högkvalitativt content har länge varit känt som en vinnande strategi inom sociala medier. Men hur gör man för att skapa engagemang, och generera mycket visningar på LinkedIn?
Vi på Stockholm Media Factory testade att dela med oss utav vår E-book. I skrivande stund har vi hela 87 likes, 346 kommentarer och 15 223 visningar. Dessutom var det helt organiskt.

1. Förstå hur algoritmen fungerar.

LinkedIn säger själva att det är 20x högre chans att någon delar din video, än om du använder något annat inläggsformat. Du får även mer spridning om du lägger in video som native-video (ladda upp videon direkt i LinkedIn) än om du länkar till t.ex YouTube. Att länka direkt i inlägget nedprioriteras, något som Stockholm Media Factory har testat i andra inlägg. En vanlig lösning på detta är att länka direkt i en kommentar, och skriva i posten att länken finns där.
Vi har även noterat att kommentarer genererar spridning. Du har kanske själv fått upp ett inlägg i ditt flöde, baserat på att en kontakt har reagerat eller kommenterat ett inlägg. För att få E-boken, uppmanade vi att man skulle kommentera sitt namn i inlägget. Därefter så skulle vi skicka boken i en kontaktförfrågan. Var även noga med att du modererar ditt inlägg.

Se videon på LinkedIn här



2. Kvalitativt content.

Du har hört det förr. Vill du skapa engagemang behöver ditt innehåll hålla hög kvalité. Vi delade med oss utav vår bok, där vi har gjort egna studier, och delar med oss utav alla de insikter vi fått om LinkedIn. Dessutom har vi arbetat hårt för att förpacka informationen i en snygg design, som är tilltalande. Vårt tips är att du gör detsamma, dela inte enbart med dig utav fakta inom ditt kompetensområde, gör egna tester, skriv analyser och dela insikter. Lägg även tid på att få det visuellt tilltalande för att skapa engagemang.

Läs vår E-bok här

3. Använd videoformat.

Inte nog med att video har större chans att få spridning på LinkedIn, det är även ett personligt kommunikationsmedel. Det är enkelt att vara personlig genom video, dessutom kan tittaren själv se innehållet med egna ögon, istället för att få informationen berättad genom ord. På så sätt blir video ett väldigt starkt kommunikationsmedel.

Videoinlägget där vi delade vår E-bok om LinkedIn.

4. Var så användarvänlig som möjligt.

Upp till 85% tittar utan ljud på din video, att använda undertext blir ett krav för att nå ut med budskapet. Lägg gärna till undertext genom en SRT-fil. Algoritmen är så intelligent, att den kan läsa de ord som är skrivna i manuset. Det kan även vara bra att använda sig av en “textrubrik”. När man skrollar igenom feeden och får upp inlägget, så förstår man direkt vad inlägget handlar om. Se till att videon som sådan ser visuellt tilltalande ut. Som produktionsbolag har vi fördelen av att kunna använda oss utav oskärpa i bakgrunden på videon, för att skapa en lyxig känsla.

 

Källor:

Business.linkedin.com
LinkedInsida för Carl-Henrik på Stockholm Media Factory
Stockholm Media Factory’s LinkedInsida
How To Stand Out With B2B Video in 2018 – LinkedIn