Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
Instagram Guides, en ny funktion som kan gynna ditt företag

Instagram Guides, en ny funktion som kan gynna ditt företag

Den nya funktionen erbjuder användare att skapa olika typer av guider i form av kreativt innehåll. Du kan välja mellan tre olika typer av guider:

1. Platser
2. Produkter
3. Inlägg

Guides är ett exempel på hur företag kan dra nytta av denna nya typ av funktion för att pusha sina produkter och tjänster mer än att bara ha dem tillgängliga i sin Instagram shop.

I en guide kan du istället beskriva dina produkter väl och förklara, eller varför inte komma med tips och rekommendationer om dina produkter, visa på hur man använder dem på rätt sätt eller liknande.

Guides erbjuder användare att skapa kreativt innehåll för att dela och inspirera genom swipe-funktioner.  Varje format av dem tre nämnda ovan, är utformat för att passa just användarens behov, det vill säga att guides är ett mångsidigt format som passar alla. 

För företag kan det vara smart att prova på att skapa en produktguide för varumärket i sig, där kan man som tidigare nämnt, rekommenderar specifika produkter, men att man lägger upp det på ett snyggt sätt istället för ett vanligt inlägg.

Däremot är det bara möjligt om du har en aktiverad instagram butik, om inte – se till att du har har en. För övrigt är Instagram shop ett smart sätt att främja vad företaget erbjuder och låter även dina följare handla direkt igenom Instagram. 

Med Guides kan du helt enkelt marknadsföra dina produkter ytterligare på ett mer kreativt sätt än att bara ha dem synliga i shoppen. Andra användare kan dessutom använda sig av era produkter och skapa egna Guides och lista själva över rekommenderade produkter, vilket i sig skapar eller kan leda till influencer-partnerskap. 

Att kombinera inlägg i en och samma Guide som passar varandra, kan också vara ett smart drag för att samla information på ett och samma ställe som dina följare kan besöka.

Likaså gäller platser som egentligen inte behöver vara företagsrelaterat, utan här kan man dela sina platsbaserade tips, allt ifrån restauranger, parker, sevärdheter och kafeér. Ypperligt om man är ett företag inom just den branschen förstås.

För att skapa en Guide: Du kommer åt funktionen via din profil på Instagram där du sedan väljer vilken typ av Guide du vill skapa.
Se bilden nedan:

Prova och utforska själva! 

Andra intressanta artiklar:

Hanna siktar på en Bachelor of Arts with a Major in Media and Communication Studies från Malmö Universitet och gör just nu sin praktik här på Stockholm Media Factory.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: