Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Vad är Authority Content Marketing? Allt du behöver veta!

Det fanns en tid då SEO-tekniker var det mest effektiva sättet att få ditt content att ranka högt på Google, Bing eller andra sökmotorer. Men idag hittar du detta inom Authority Content. Du känner säkert till Content Marketing men nu undrar du troligen, vad Authority Content Marketing är?

Authority Content Marketing är en systematisk process som låter dig etablera dig själv eller ditt företag som specialist och ledare inom din bransch.

I den här artikeln kommer jag ge dig en kort förklaring till vad Authority Content Marketing är och diskutera anledningarna till att denna marknadsföringsstrategi fungerar. Jag kommer även att prata om de viktigaste komponenterna som hjälper till att bygga upp någons auktoritet inom sin bransch och presentera en översikt som kommer att hjälpa dig i hur du kan starta en framgångsrik marknadsföringskampanj för Authority Content.

Så, låt oss börja!

Förstå Authority Content Marketing

Innan jag börjar förklara vad Authority Content Marketing är, låt oss först försöka förstå tanken med Authority Content. 

Om du vill ha en bred definition av Authority Content låter det ungefär så här: ”Authority Content är att leverera värdefull, förtroendeingivande information som skapar engagemang och uppmärksamhet, för en tydligt definierad publik, med målet att hjälpa dem dra nytta av dina tjänster/produkter”.

Authority Content Marketing är bara processen för att marknadsföra detta innehåll och systematiskt positionera din organisation som experten och ledaren inom din bransch.

När du väl är etablerad uppnår du ett position som dina konkurrenter kommer ha svårt att matcha.

Här är några av de grundläggande principerna inom Authority Content Marketing:

1. Nyckeln är att vara konsekvent

Inom Authority Content Marketing räcker det inte att bara producera innehåll som podcasts, bloggar eller videos.

Du måste se till att de delas på sociala medieplattformar så som Facebook och LinkedIn, i ett stadigt och konsekvent flöde.

Här är det alltid prio på att vara konsekvent snarare än att nå en viss kvantitet. Om du bara producerar innehåll fyra gånger i månaden, är det bättre för dig att släppa en i veckan, snarare än att publicera allt på en gång.

2. Målet är att bygga upp förtroende

Du måste också se till att den information du skapar och publicerar faktiskt är till hjälp för din målgrupp.

Inom Authority Content Marketing är målet för dina artiklar, blogginlägg eller videos du producerar inte enbart inriktat på att uppnå hög ranking i sökmotorer som Google och Bing.

Du måste snarare skapa innehåll av hög kvalitet och svara på mycket specifika frågor som dina potentiella kunder har. Det här är inte som traditionell copywriting. 

Här kommer du att tillhandahålla all nödvändig information om och kring en produkt/tjänst istället för att enbart marknadsföra den. Detta kommer att ge din målgrupp chansen att faktiskt bestämma om de behöver produkten/tjänsten eller inte.

Riktigt bra Authority Content som marknadsförs effektivt kommer att ge dig en möjlighet att få mycket uppmärksamhet. Genom att konsekvent ta fram och distribuera sådant innehåll ökar du dessutom chansen till att skapa engagemang. 

Det som gör Authority Content till en så viktig del är att det kan hjälpa dig att vinna förtroende genom att locka dem som faktiskt kommer att dra nytta av dina tjänster/produkter.

3. Vänd bort kunder som inte passar bra

Innan du skapar sådant innehåll måste du förstå att inte alla kommer att dra nytta av dina produkter och tjänster. Det kanske kan hjälpa ett stort antal människor men det finns ingen garanti för att de kommer att passa perfekt för alla.

Och denna punkt är avgörande för Authority Content Marketing. För när du försöker locka personer som faktiskt kommer att dra nytta av dina produkter/tjänster måste du också vara fast besluten och villig på att avvisa kunder som inte passar lika bra eller inte kommer dra nytta av just ditt innehåll.

I denna digitala tidsålder kan information nå från ett hörn av världen till ett annat på några få ögonblick.

Av just den anledningen är det viktigt att förstå att du inte kommer undan med att sälja något som inte uppfyller personens behov. 

Idag reser ord snabbt, dåliga ord ännu mer. Så om du gör något sådant kommer du bara att förlora kundernas förtroende för dig. Som ett resultat är dina chanser att etablera dig som en auktoritativ person i din bransch kraftigt begränsade.

De viktigaste komponenterna som bygger upp någons auktoritet

Nu när du har en god uppfattning om vad Authority Content Marketing är, låt oss prata lite om vad som kan bygga upp någons auktoritet i branschen.

Det finns tre komponenter som gör att en person kan betraktas som branschledare snarare än bara ytterligare en person eller företag på en överfylld marknad. 

Jag kommer nu berätta om dessa komponenter i korthet.
Du kan själv använda dem som en checklista för din egen Authority Content kampanj.

1. Core Authority

Detta är den viktigaste komponenten av de alla tre. Det handlar om att förstå din målgrupps problem och formulera dessa i detalj. På så sätt kommer din publik att förutsätta att du känner till lösningen på problemet.

Eftersom du redan har kunskap, expertis och skicklighet inom din bransch kommer detta vara en relativt enkel uppgift. För någon som har allt detta kan enkelt formulera för vilka problem deras kunder står inför och kommer att kunna uttrycka detta i detalj.

Om du är någon vars expertis och kunskapsnivå inte är helt i den nivån, kan du söka hjälp från en annan expert i branschen eller läsa på mer för att nå den nivån.

När du väl har en god förståelse för din marknad och de problem som dina kunder kan ställas inför måste du leverera det budskapet tydligt genom ditt innehåll.  

Att ha en djup förståelse för marknaden kommer omedvetet sippra in i allt innehåll du skapar, oavsett om det är videos, blogginlägg eller podcasts. Detta kommer att få din publik att känna att du faktiskt förstår dem. 

De kommer att ha förtroende för att du förstår deras utmaningar och detta kommer att förstärkas ju mer de konsumerar av ditt innehåll.

2. Website Authority

Din hemsida måste återspegla din auktoritet i branschen. Att bara ha Authority Content på hemsidan är inte tillräckligt. Du måste presentera det på ett professionellt sätt. Detta är avgörande för Authority Content Marketing.

I dagsläget, innan någon gör affärer med dig Googlar de ditt företag och kollar igenom din hemsida. Tänk på din hemsida som ansiktet utåt och när det kommer till att bygga auktoritet är kvaliteten på din webbplats viktig.

En dålig hemsida som bara visar upp dina produkter/tjänster och en “Om oss” -sida som beskriver hur företaget etablerades och vilka utmärkelser det har vunnit, hjälper dig inte att bygga auktoritet. 

Så, ignorera inte design och layout aspekten av din hemsida.

3. Social Auktoritet

Du kan betrakta detta som ett bevis på din auktoritet i branschen. När någon annan än du själv säger att du är specialist och förtjänar människors förtroende, uppmärksamhet och engagemang, bevisar detta din sociala auktoritet.

Ett av de bästa sätten att visa social auktoritet är genom att dela testimonials och case om dina kunder. 

När någon besöker din webbplats och går igenom dina kunders testimonials kan de hitta någon som gått igenom exakt samma problem som de står inför just nu.

De kommer också att lära sig hur du hjälpte den personen att övervinna problemet. Som  ett resultat kommer de att börja visualisera hur deras erfarenheter kommer att bli med samma hjälp.

Denna typ av socialt bevis är ett av de mest kraftfulla verktygen du har till ditt förfogande. 

Huvudtemat för social auktoritet är att visa att andra människor känner dig, bryr sig om dig och litar på dig.

Varför Authority Content Marketing fungerar

Kort sagt, du genererar unikt innehåll som tillgodoser personer som är genuint intresserade av ett specifikt ämne.

Inom Authority Content Marketing kommer ditt innehåll att riktas mot en specifik grupp människor och diskutera ämnen som de är intresserade av. Studier visar att en sådan segmentering påverkar klickfrekvensen positivt.

En studie utförd av MailChimp visar att leverans av specifikt innehåll till en intresserad målgrupp ökat öppnandet av unika länkar och e-postmeddelanden med 11%. 

Det hjälper till att få din målgrupps uppmärksamhet och förtroende

Authority Content som innehåller infografik, rätt formatering och optimerade rubriker är den sorts content som får uppmärksamhet.

Om du kan få dina besökares uppmärksamhet och göra ett bra första intryck kommer de att återkomma för mer av ditt innehåll.

Om du kan förse din publik med en konstant flöde av värdefull information, kommer du också att tjäna deras förtroende. Och detta kan påverka din konverteringsfrekvens till det positiva.

Google älskar Authority Content

Alla vill ranka högt på Google och komma åt trafiken som kan skapa leads på din hemsida. Faktum är att Google numera prioriterar Authority Content framför all annan content.

Även om din hemsida har ett sämre SEO upplägg ska Google enligt dem själva:  “[…] fortsätta att prioritera sidor med den bästa informationen”. Det innebär att den som lägger fokus på att SEO optimera sin hemsida men inte tar fram Authority Content kommer hamna efter.

Vidare säger Google att: “En bra sidupplevelse överträffar inte bra, relevant innehåll.” Det vi märker gång på gång med detta är att bra, relevant innehåll kontinuerligt prioriteras av Google och i många fall slår större sajter som har en mycket högre SEO Score.

Kom igång med Authority Content Marketing

Här är en översikt som hjälper dig skapa en Authority Content kampanj:

1. Välj ett ämne

Välj något du är bekant med och har erfarenhet av, håll ett smalt fokus. Om du till exempel äger ett detaljhandelsföretag som säljer kringutrustning för datorspel, skapa då innehåll på ämnen som “tangentbord”, “spelhörlurar” och “grafikkort”.

Men innan du börjar med att skapa ditt Authority Content, gör först följande :

  • Identifiera din målgrupp.
  • Lär dig allt om din målgrupp, t.ex. produktintressen, geografisk information, demografisk data, osv.
  • Baserat på vad du har lärt dig om din målgrupp kan du segmentera ytterligare  baserat på de ämnen de faktiskt är intresserade av.
  • Se till att innehållet du skapar talar till din publik och inte bara till dig själv

2. Analysera dina konkurrenter

Nästa steg är att analysera dina konkurrenter genom att titta på följande områden:

  • Innehåll på hemsida
  • Online och offline marknadsföring
  • Närvaro på sociala medier
  • Synlighet på sökmotorer
  • Användarupplevelse

Använd all denna information för att bygga bättre Authority Content och höja din egen expertstatus.

3. Använd Visuals

Användningen av visuals är en nyckelkomponent för effektivare marknadsföring eftersom man tar till sig bilder snabbare än text.
Det finns olika typer av visuella medier du kan använda i ditt Authority Content.

Dessa är:

  • Bilder
  • Videos
  • Infographics
  • Gifs
  • Skärmdumpar
  • Presentationer

Se bara till att dessa ger något värde. Onödig användning av visuella medier försämrar bara kvaliteten på ditt innehåll.

4. Använd citat från andra tankeledare och experter

Användning av citat från andra branschexperter kommer att öka ditt Authority Contents trovärdighet.

5. Använd forskningsdata för att öka trovärdigheten

Användningen av relevant forskningsdata ger extra giltighet till den kunskap du redan har. Du måste dock vara mycket noggrann när du ska använda någon form av data och presentera dem med färgglada och lättlästa visuella medier för att nå ut till din publik.

Du måste också se till att den data du använder är 100% korrekt. Felaktig information kommer bara att resultera i förlust av auktoritet. Använd endast data som är relevant och glöm inte att länka till den ursprungliga källan.

6. Använd en personlig men professionell tonalitet

Att använda en personlig men professionell ton för ditt skrivna innehåll är mycket viktigt. Dina läsare kan då känna att de kan lita på dig, vilket i slutändan resulterar i mer positivt engagemang från dem.

För att utveckla en professionell, samtalande ton i ditt innehåll:

  • Ta en titt på relevanta ämnesexperters verk
  • Använd inte ovana termer utan att definiera dem först
  • Skriv på ett tydligt och enkelt sätt så att människor enkelt kan förstå vad du pratar om
  • Undvik att använda passiv röst
  • Håll dina stycken korta
  • Använd ord som “jag” och “du”
  • Var noggrann med din användning av visuella medier
  • Använd exempel från verkligheten
  • Inkludera egna råd eller åsikter om ämnet

7. Skriv en serie

Dela upp ditt ämne i flera artiklar. Tänk på dessa artiklar som olika kapitel i en bok. Och var konsekvent när det gäller att publicera dem. Publicera artiklar från samma serie med jämna mellanrum. Det kan vara en dag, en vecka eller till och med en månad mellan publiceringar.

Detta hjälper dig att locka uppmärksamhet, behålla läsarens intresse och vinna deras förtroende.

När du har publicerat alla dina artiklar på webben, samlar du ihop dem i en PDF-fil och lägger dem på din webbplats som en E-bok eller guide så att den enkelt går att ladda ner .

Alla som laddar ner det är en potentiell kund, så det du skapat är egentligen en lead generator.

8. Marknadsför ditt innehåll

När du har skapat ditt innehåll är det dags för dig att få ut det till din publik. De beprövade metoderna för att få exponering på internet är genom gästbloggning och länkning. Du bör också publicera ditt innehåll på dina sociala kanaler.

Men det här är inte de enda sätten att marknadsföra ditt innehåll på internet. Du kan kontakta influencers i din nisch innan du publicerar en artikel och be dem om citat eller input. Connecta med dem på LinkedIn så att de kan läsa, dela och länka din blogg.

Du kan också länka från ditt mest populära innehåll till ditt nya Authority Content. För att göra det, använd data från t.ex Google Analytics och ta reda på vilka de mest besökta sidorna på din webbplats är. Ta reda på vilken sida som hade flest besökare under de senaste sex månaderna, även den senaste månaden, och länka den till ditt nya innehåll.

Slutsats

Authority Content Marketing kan hjälpa dig att bygga upp auktoritet i din bransch, förbättra ditt rykte och öka din konverteringsfrekvens. Att jobba med Authority Content är inte heller så svårt. Om du följer stegen jag har nämnt ovan kommer du att kunna producera riktigt bra content som i slutändan hjälper dig att uppnå dina mål.

I denna artikeln har jag beskrivit vad Authority Content Marketing är och diskuterat orsakerna till att denna marknadsföringsstrategi fungerar. Jag har dessutom diskuterat kring de viktigaste komponenterna som kan hjälpa dig att bli auktoritet inom din bransch. Avslutningsvis har jag gått igenom hur du kan starta en framgångsrik marknadsföringskampanj för Authority Content genom vår lätta översikt.

Tack för att du har läst artikeln till slutet och lycka till!

Du är förmodligen också intresserad av:

Emma Norberg heter jag, och studerar Media och Kommunikation med inriktning digitala medier och analys vid Karlstads Universitet. Jag är väldigt intresserad av digital marknadsföring.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: