Vad är en animerad företagsfilm

Vad är en animerad företagsfilm? En hjälpsam genomgång

Animerad företagsfilm – rätt val för dig eller passar det bara andra. Du kan fråga en hel drös av experter och du kommer förmodligen få lite olika svar. Vi får ofta frågan om vilken typ av företagsfilm man borde göra och eftersom det finns olika varianter kan det vara svårt att välja. Så idag ska vi fokusera på en fundering som ställdes till oss nyligen, vad är en animerad företagsfilm?

En animerad företagsfilm är en video som berättar om ett företag eller de tjänster och produkter som företaget erbjuder. Den är helt animerad och har oftast en berättarröst som driver videon framåt. Animerade företagsfilmer har en enklare nivå av animationer där fokus oftast är att utbilda och informera.

Hur skapas en animerad företagsfilm?

Att skapa en animerad företagsfilm har blivit ett populärt sätt att nå ut till en bredare utomstående krets eller till personer inom företaget. Dessa filmer är numera ett givet sätt att på ett pedagogiskt och lättillgängligt sätt förmedla nödvändig information.

På många sätt så påminner dessa filmer om den sorts animerade reklamsnuttar som man ibland kommer i kontakt med. Ofta beskrivs de som infotainment, eftersom de på ett unikt sätt kombinerar både underhållning och information. Men hur skapas en animerad företagsfilm? 

Det finns flera olika sätt att skapa dessa filmer. Mycket handlar om vilken nivå man vill lägga sig på. Medans professionella animatörer ofta använder särskilda program,  som till exempel Adobe Animate, så är det vanligt att gemene man väljer en mer praktisk väg och skapar enklare sorts stop-motion-filmer med de rit- och filmprogram som följer med som standard till många datorer och surfplattor. Med detta är så klart den rent tekniska biten. Hur skapas filmerna rent praktiskt?

Allt gott börjar med en idé. Och detta gäller även animerad företagsfilm. För att få så stort genomslag som möjligt är det viktigt att man vet vad man vill förmedla. Men detta kan vara lättare sagt än gjort. Först måste man fundera noggrant på vad man har för målgrupp.

När man väl har lyckats definiera sin målgrupp är det dags att grubbla på hur man på bästa sätt förmedla informationen till dem. Då detta kan vara lättare sagt än gjort är det väldigt vanligt att man anlitar proffs. Anledningen är att de har erfarenhet och resurser. 

Vad är processen för att få till en animerad företagsfilm?

För att skapa en animerad företagsfilm går man oftast igenom flera olika steg. Processen vi ska gå igenom gäller om du anställer ett företag för att skapa er animerade företagsfilm, självklart kan ni också använda den om ni vill skapa er egen men ni kanske måste göra en del justeringar.

Samtal med kund:
Det första som sker är att företaget pratar med kunden som beställt den animerade företagsfilmen. De går igenom vad kunden är ute efter mer exakt och vad målet med filmen är. De går också igenom lite olika saker som längden på filmen och olika nyckelord som ska användas. 

Ofta pratar man också en del om företagets kunder och vad företaget har för policys som de vill visa kunderna. Innan syftet med filmen är ordentligt bestämt startar inte produktionen. När båda parterna sedan är nöjda kan man gå vidare till nästa steg; ”Idé och manus”

Idé och manus:
När båda parterna känner till syftet och målgruppen kan själva filmen börja. Det första som behövs är en idé. När idén finns kan man börja jobba på manuset. För det mesta samarbetar kunden med företaget om manuset, företaget vet vad som blir bra på film och kunden vet vad han/hon vill ha med. 

Detta är en väldigt viktig process, om inte detta blir bra gjort blir filmen inte bra. Man kan se detta som en grund. Utan en ordentlig grund rasar huset, oavsett hur duktig snickaren är. Därför brukar mycket tid tas upp av denna fas. När grunden sedan är ordentligt lagd börjar jobbet med animationen. 

Animation:
Den animerade företagsfilmen ritas upp och animeras. I nästa steg läggs ljud till. 

Ljud och musik:
Man lägger ljud och musik på den animerade företagsfilmen och det är nu berättarrösten läggs till. Nu är den grova versionen av videon klar och den skickas ut till kunden. Kunden kan då komma med synpunkter och idéer innan videon är klar för att slutresultatet ska nås snabbare. Efter att kundens synpunkter kommit in gör man klart det sista.

Slutarbete:
Filmen klipps ihop ordentligt och animationen blir snyggare. Filmen levereras sedan till kunden i önskat format. Kunden äger nu videon och kan visa upp den precis vart dem vill. Arbetet är slutfört. 

SE EXEMPEL 👉🏼

Du kanske även är intresserad av Infographicvideo: En infographic-video kombinerar information, fakta och figurer i en rörlig miljö för att skapa minnesvärda och engagerande videor.

Vilka är de vanligaste typer av animerad företagsfilm?

Animerad företagsfilm används för ett stort antal olika syften. Det kan handla om ren och skär reklam, information inför omstruktureringar eller internutbildning. Ofta så används dessa filmer även för att informera potentiella kunder om vad man som företag har att erbjuda dem. Men vilka är de vanligaste typer av animerad företagsfilm som görs?

Om man vågar sig på att påstå att det finns någon slags urtyp av animerad företagsfilm så vore det i så fall den klassiska informationsfilmen. Förekomsten av dessa sträcker sig tillbaka till åtminstone 1950-talet och utvecklades parallellt med trenden att myndigheter använde animerad film för att informera medborgare om nya händelser eller hur man agerar vid händelse av katastrof.

När samma filmmässiga principer började tillämpas av företag så resulterade det i förhållandevis korta animerade filmer som informerade om nya produkter eller den samhällsnytta som företaget kunde bidra med. Inte sällan skapades animerade företagsfilmer inför större projekt där ett visst projekt skulle komma att påverka lokalsamhället i relativt sett stor utsträckning.

Numera används denna sorts informationsfilmer ofta som en given del av marknadsföring i såväl TV-kanaler som på internet. Här är 3 vanliga varianter på animerad företagsfilm

  • Klassisk informationsfilm för att informera om vad företaget gör.
  • Demonstrationsfilm, eller så kallad explainervideo, för att visa fördelarna med en viss produkt.
  • Film för internutbildning för att informera anställda om kommande förändringar inom företaget.

Numera är det minst lika vanligt att använda animerad företagsfilm för ett brett antal syften beroende på vad du vill uppnå. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Behöver man anlita ett produktionsbolag för att skapa en animerad företagsfilm?

I de flesta fall så tillverkas animerad företagsfilm av särskilda företag som specialiserat sig på informations- och företagsfilmer. Men behöver man anlita ett produktionsbolag för att skapa en animerad företagsfilm?

Ett sätt att se på frågan är att fundera på hur många gånger man på egen hand skapat animationer. Om svaret är att man sällan har gjort det så är det av naturliga skäl ett stort hopp till att själv skapa animerade företagsfilmer. Men det är så klart inte helt omöjligt att lyckas om man har lite fallenhet för konsten.

När personer väljer att på egen hand skapa animerad företagsfilm så har resultatet däremot en tendens att bli det samma som stillbilder med berättarröst. Om du någon gång har upplevt en PowerPoint-presentation så kan du tänka dig hur det blir. Detta kan ibland räcka om filmen är tänkt att användas internt.

Men handlar det om att locka kunder, kommunicera med investerare eller helt enkelt övertyga folk om det nödvändiga i en förändring så räcker det inte med amatörmässig filmproduktion. I dessa fall är det därför nästan ett måste att anlita ett produktionsbolag för att skapa animerad företagsfilm.

En stor fördel med produktionsbolag är att de vägleder produktionen från början till slut. De har ofta en unik förmåga att ta ett koncept och förvandla till ett gediget resultat. Om man väljer att på egen hand skapa filmen så räcker det inte bara med en grundläggande idé, utan man måste steg för steg realisera den.

Genom att arbeta med ett erfaret produktionsteam så vet du att du stöttas hela vägen och får ett resultat som stämmer överens med dina förväntningar och förhoppningar.

Så även om tanken kring att producera sin egen film kan locka så är det i slutändan sällan värt det. Ofta så får man surt erfara att en enorm mängd planering, stress och justering endast leder till ett resultat som inte går att använda på det sätt som man ursprungligen tänkt.

När du arbetar med ett produktionsbolag vet du däremot att det finns tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att göra det bra redan på första försöket. Se det som en garanti för att det blir som du vill.

Varför du ska fundera på att göra animerad företagsfilm?

I tider då det ibland verkar som i princip alla använder sig av företagsfilm så är det helt klart naturligt att fundera på om dessa filmer verkligen behövs. Så varför ska du fundera på att göra animerad företagsfilm? Det korta och koncisa svaret är att dessa filmer gör att man når fram till de personer man försöker kommunicera med.

Att kombinera tilltalande animation med ett konkret budskap har gång på gång visat sig vara ett succékoncept för att kommunicera med tilltänkta målgrupp. Oavsett om det handlar om anställda, investerare eller framtida kunder.

Numera är animerad företagsfilm i många fall en del av de flesta företags marknadsföring. Använder man sig av sociala medier i sin marknadsföring är animerad företagsfilm även ett utmärkt sätt att få ytterligare exponering mot befintliga och nya potentiella målgrupper.

När en bra företagsfilm har fått upp hastigheten så sköter det mesta sig själv. Många företag har fått uppleva att deras företagsfilmer blivit virala succéer, vilket i sin tur resulterat i oanat stor exponering till en mängd nya kunder.

Men även om detta inte händer så kan man trots allt med en bra företagsfilm nå ut till mycket fler personer än om man inte hade någon film alls. I tider då tankar och idéer i allt större utsträckning förmedlas i rörliga bilder så blir en animerad företagsfilm ett oumbärligt komplement till din nuvarande marknadsföringsstrategin.

Så om ni vill förmedla ett budskap, en värdegrund eller en idé till en bredare grupp så är animerad företagsfilm ett givet val. Då dessa filmer på många sätt går hand i hand med modern marknadsföring så blir de även en självklar del av ert varumärke.

Ta chansen att på bästa möjliga sätt förmedla det som ni anser är väsentligt.