Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Vad kostar en företagsfilm? Tips, priser och exempel

En fråga som vi ofta får av våra kunder är vad kostar en företagsfilm? Eftersom vi är ett av få företag som är transparenta med vår prissättning så jag gjorde lite research för att ta reda på vad en företagsfilm kan kosta hos andra företag. Det var inte lätt att hitta utan att behöva fråga om en offert. Jag skriver nu detta för att hjälpa de som letar efter samma svar. 

En företagsfilm kan kosta allt mellan 1,250 kr upp till 150,000 kr. Det beror mest på vad du är ute efter. Att hitta det exakta svaret på vad en företagsfilm kan kosta är som att fråga “hur långt är ett snöre”? Är du som jag och bara vill ha snabba svar är denna artikel för dig. En realistisk genomgång av vad en företagsfilm kan kosta ditt företag.

Vad är en företagsfilm?

När du hör ordet företagsfilm, tänker du på en 15 minuters film men en medelålders VD som står framför en whiteboard tavla och pratar om hur företaget grundades för ca 250 år sedan, samtidigt som hen ritar något som ser ut som pilar för att visa framgången? Du är inte ensam om att tro det. Skönt att tiderna har förändrats.

Idag är en företagsfilm en hyfsat kort video som visar vem du är som företag, inte bara vad du gör. Det visar vilka härliga människor som arbetar där och eran unika företagskultur. Varje företag är mer än bara den produkt eller tjänst de säljer.

Helt ärligt, det är mycket roligare att kunna se hur det är på ett företag och vilka som jobbar där än att läsa om det i en pdf. Här har ni även er stora chans att verkligen sticka ut från konkurrenterna. 

Behöver du företagsfilm som beskriver er unika kultur ► Läs mer om hur vi skapar företagsfilm som visar upp ditt företag och väcker nyfikenhet.

Vad påverkar priset för en företagsfilm?

Priset kan skifta mycket på en företagsfilm, bland annat om du väljer att göra den själv eller via en byrå.  Om man gör den själv är det lätt att tro att det blir billigare, men oftast blir det inte så.

För att skapa videon själv bör du köpa rätt utrustning och anställa en som kan producera videon, alternativt att en redan anställd tar på sig utmaningen, då måste hen pausa sina andra arbetsuppgifter. Om man väljer en byrå får man (oftast) en grym video som är värd sitt pris, den blir proffsig, vilket speglar av sig på företaget. Och du som anställd behöver ej skjuta upp på annat viktigt arbete.

I slutändan (inte bara för att jag själv arbetar på en) är det billigare att använda sig av en byrå. Det sparar tid och en byrå är experter, de kan sin grej. Det som påverkar priset hos en byrå är oftast vilken typ av företagsfilm du vill använda dig av, vilken utrustning som används, hur mycket tid som behöver läggas ner på allt från att filma, redigera och klippa. 

En realistisk jämförelse
För att ge en tydlig och realistisk bild av kostnaderna har jag satt ihop en tabell. Har kan du ser vad du behöver spendera om du hyr utrustning för att spela in själv, om du gör det med mobilen eller om du anlitar en byrå.

Vad behövs Specifikation Gör det själv (Dags hyra) Gör det med mobilen Anlita en byrå (typ oss)
Kamera Canon EOS C300 Mark II 3,200 kr 0 kr ingår
Objektiv Canon EF 24-70mm 350 kr 0 kr ingår
Mikrofon DPA 4080 Black MicroDot 150 kr 0 kr ingår
Ljus Arri Skypanel S-30C x2 1,900 kr 0 kr ingår
Mjukvara Mac FinalCut Pro 3,000 kr 0 kr ingår
Mjukvara PC Adobe Premier (per år) 1,432 kr 0 kr ingår
App iOS/Android iMovie/Adobe Clip 0 kr ingår
Musik Licensierad musik 1,250 kr 1,250 kr ingår
Inspelningskostnad Professionell inspelning Din tid Din tid 9,600 kr
Klippkostnad Professionell klippare/dag Din tid Din tid 8,900 kr
TOTAL 9,850 kr 1,250 kr 18,500 kr

Pris för dagshyra av utrustning från: Ljud&Bild Media

Att anlita en byrå jämfört med att filma själv motsvarar ungefär 8,650kr mer. Den enda aspekten i jämförelsen som är svår att sätta ett pris på är såklart din egen tid. Så om du vet ungefär vad du kostar per dag kan du enkelt lägga in det i jämförelsen.

Se vad vi kan göra för dig

Det här kan vi göra för ditt företag:

Authority Content – Innehåll som prioriteras av Google (precis som artikeln du läser just nu).
Videoproduktion – Från omklipp till nyproduktion. Kostnadseffektivt och till ett högt produktionsvärde.
LinkedIn Annonsering – Effektiva strategier med tydlig avkastning på investeringen.
Livestream & Digitala Event – Enkelt och smidigt. Hos er, i vår studio eller helt digitalt.

Lämna en intresseanmälan här

Trött på att scrolla? Gå direkt till mer info längre ner på sidan:
Tips på lönsam företagsfilm
Exempel på företagsfilmer du kan göra
Kan jag göra företagsfilm själv?

Väljer du att spela in med mobilen kan du hålla ner kostnaderna ännu mer. Kvaliteten blir inte densamma med en mobil som med en filmkamera så här är det viktigt att du tidigt sätter vilken nivå du vill ha. Att klippa video i en mobil är faktiskt ganska kul men jämför med att sitta på en dator är väldigt stor skillnad.

Läs mer om appar för Android (extern länk): 10 best video editor apps for Android!
Läs mer om appar för iPhone (extern länk):
The best video editor for iPhone

Tips på lönsam företagsfilm

Ett grymt tips för att skapa en lönsam företagsfilm är att det speglar företaget och era värdegrunder. 

Var genuina och visa era bästa sidor. Mät inte lönsamhet enbart i pengar utan i vad en video kan ge i längden i form av förtroende för kunderna. Se det som företagets ansikte utåt. Det är er chans att välja hur ni som företag vill synas och uppfattas och sticka ut bland konkurrenterna. 

Exempel på företagsfilm
Företagsfilm är ett område inom för företagskommunikation där det just nu sker en hel del utveckling. Ny videoteknik ger innovativa nya sätt för företag att kommunicera med både interna och externa målgrupper.

Under de senaste åren har sociala medieplattforar som LinkedIn och Facebook sett en enorm tillväxt i videokonsumtion. Ny teknik innebär också att engagemanget stiger. Dessa förändringar skapar nya möjligheter för företag att på ett bättre sätt  kommunicera sitt budskap.

Här är några exempel på företagsfilm du kan göra:

  • RekryteringsVideo där man visar upp hur ens framtida arbetsplats och kollegor kan se ut. Visa upp företagskulturen.
  • ’VD’n har ordet’’, där VDn kanske berättar om nyheter inom företaget. Och passar på att visa upp sig, att hen bryr sig om sina anställda även om de inte stöter på varandra så ofta i korridoren. 
  • Internfilmer används för att ge information till anställda inom organisationen. Det kan vara en rapport av de senaste ekonomiska resultaten eller att informera om interna förändringar. Video är ett supereffektivt verktyg för intern kommunikation eftersom mycket information kan levereras på ett kortfattat och underhållande sätt.
  • HR Video som används för allt från onboarding till säkerhetsutbildning av anställda. Träningsvideor har blivit ett extremt populärt sätt att utbilda personal för att det sänker kostnaderna jämfört med personutbildning. En av fördelarna med träningsfilmer är att de kan filmas en gång men visas för flera olika målgrupper.

Kan jag göra företagsfilm själv?

Absolut kan man göra en företagsfilm själv. Det är då viktigt att tänka på det som nämndes ovan, att man har bra utrustning och framförallt tid. Idag har vi så pass bra kamera på telefonen att man oftast inte behöver införskaffa sig en stor systemkamera. 

En stor skillnad om du använder en byrå vs att skapa videon själv är att en byrå ser ditt företag med nya ögon, de ser allt utifrån och in. Medans du på företaget förmodligen ser inifrån och ut. När du fått ihop din företagsfilm själv kommer du märka att allt tar tid. Inte bara din tid men även andras tid. 

Att filma:
Tänk då på tiden det kommer ta dig, research (om man inte redan vet hur man filmar, ljud, ljus etc) och sen även att klippa ihop filmen tar oftast längre tid än vad man tror. Nu har du förmodligen gjort din research på hur du ska filma, rätt vinklar, bra ljud och ljus. Då är det bara att sätta igång. Filmar du en person som kanske är lite obekväm framför kameran rekomenderar jag att du läser den här artikeln: 8 tips för att få ut mer av den som står framför kameran

Att klippa & redigera
Nästa steg efter du känner att du har filmat klart, är det dags för klippningen. Stressa inte detta moment om du är nybörjare, låt det ta sin lilla tid. I detta moment ingår klippningen, ljudet och färgkorrigering. 

Tips på bra klipp program är Final Cut Pro för dig som använder Mac, och Adobe Premiere (både Mac och PC). Om du ska redigera på telefonen är Adobe Rush ett spännande alternativ. Glöm ej att om du ska ha musik, vilket jag starkt rekommenderar. 

Lägg på musik
Att lägga till musik till din video ger en mycket mer engagerande upplevelse för den som tittar och kan hjälpa till att skapa precis rätt mood. Det finns många ställen som du kan hitta musik för videor – du behöver bara veta var du ska titta. Vi har listat 3 sajter som du kan börja med:

  1. Epidemic Sound – Epidemic Sound är en svensk musiktjänst med med över 30 000 musikspår som är skräddarsydd för dig som jobbar med video. Det är en tjänst som kostar pengar men erbjuder en rad olika nivåer så du kan säkert hitta en som passar just dig. Kvaliteten på Epidemic Sounds musik är bland de bästa du kan hitta.
  2. Audioblocks – AudioBlocks utmärker sig genom att erbjuda obegränsade nedladdningar av royaltyfria slingor, ljudeffekter och musik för $ 99 / år. Här finns massor av musik att välja mellan och en stor fördel är att det är obegränsat.
  3. YouTube Audio Library (bäst om du är inloggad på ditt YouTube konto för att se allt)– Om du vill lägga till musik till en YouTube-video är YouTube Audio Library ett utmärkt sätt att göra det. Du kan också ladda ner dessa spår som du kan använda i andra videoklipp.

Licensiering
Oavsett vilken musiktjänst du väljer så har varje spår har ett licensavtal och det är en bra vana att kolla licensavtalet för att se till att du kan använda den musiken.

Nu är du förhoppningsvis klar med filmen och det är dags för export i form av rendering till önskat format och välja hur och vart du ska publicera den.

Företagsfilm – sammanfattning

Företagsfilm används för att definiera all videokommunikation som används för intern eller extern företagsmeddelanden. Ett sätt som företagsfilm skiljer sig från traditionell videoreklam är målgruppen. Företagsvideo är ofta avsedd för en specifik målgrupp snarare än för allmänheten.

En företagsfilm kan skapas för att presentera ekonomiska resultat eller för att lyfta fram en nyhet inom företaget. Företagsvideor kan också innehålla utbildningsfilmer för anställda och reklamfilmer för nya produktlinjer eller tjänster.

När du planerar din nästa företagsfilm och framförallt tittar på kostnaden så kommer det mest avgörande på priset vara kvaliteten på filmen du vill ha. Det kan locka att göra den själv och har du utrustningen som behövs är det bara din tid som har en faktiskt kostnad.

Väljer du att anlita en byrå för att hjälpa dig så ingår oftast utrustning och du får en färdig företagsfilm att börja använda direkt. 

Andra intressanta artiklar:

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: