Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
Vad-är-SEO-och-SEM

Vad är SEO och SEM? Betydelser, strategi och tips

Om du har undersökt möjligheterna att marknadsföra dig eller ditt företag för att synas på nätet, har du säkert stött på termerna SEO och SEM tidigare – men vad är SEO och SEM?

SEO står för Search Engine Optimization, vilket på svenska brukar kallas sökmotoroptimering. Det innefattar allt jobb som görs för att en hemsida ska kunna hittas via sökmotorer som till exempel Google, Bing eller Yahoo. SEO innefattar bland annat arbete med nyckelord och ett relevant innehåll som hittas av sökmotorer och leder trafik organiskt till en hemsida.

SEM står för Search Engine Marketing, vilket på svenska kallas sökmotormarknadsföring. Den termen inbegriper SEO, men innefattar utöver detta även betald marknadsföring hos sökmotorerna. Genom att betala till exempelvis Google för annonser är det i de flesta fall lättare att hamna högst upp i sökrankingen. SEO och SEM används till exempel av företag som vill att kunder ska kunna hitta dem genom att söka via Google, eller någon annan sökmotor på internet.

Behöver du content som rankar bra och driver trafik? ► Läs mer om hur vi hjälper företag till ett smartare sätt att identifiera och producera content som rankar högt på Google.

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM

Sökmotorer som Google använder så kallade web crawlers, eller ”spindlar”, alltså automatiserade bottar eller program, för att kartlägga internet och utvärdera vilka sidor som innehåller relevant information inom olika områden.

Syftet med SEO är att optimera en sajt så att den lättare ska hittas av dessa web crawlers, samt uppfattas av sökmotorernas algoritmer som relevant och nyttig information.

Arbetet med SEO innefattar flera delar. Dels innefattar det en teknisk del, så kallad teknisk SEO. I den delen ingår alla delar som underlättar för till exempel Googles bottar att hitta och föra in din hemsida i sina index.

Det gäller att sidan har en tydlig struktur, en webbkarta, inte innehåller några felkoder och så vidare för att den tekniska delen ska vara optimal. Därutöver ingår så kallad On Page och Off Page SEO.

On Page SEO är ditt innehåll på sidan. Dels själva strukturen med rubriker som H1, H2 och så vidare, samt brödtext, bilder och bildtext med mera. En sida behöver ha ett innehåll som är relevant för besökare och lätt att hitta för sökmotorer.

Off Page SEO kallas även ibland för länkbygge eller länkstrategi. Det innebär att arbeta för att andra relevanta hemsidor, på ett positivt sätt, ska länka till din hemsida.

Ibland byggs flera olika sidor upp som ett nätverk för att stärka det egna varumärket, och ibland utbyts länkar mellan olika webbutvecklare. Det förekommer även givetvis att folk länkar organiskt till sidor de gillar, till exempel på egna bloggar och liknande.

Relaterad läsning ► Vad är SEO-texter? En enkel och hjälpsam genomgång

Allt som ingår i SEO, kan beskrivas som en del av SEM. Men SEM är ett vidare begrepp som också innefattar betald marknadsföring, vanligtvis via betalda länkar som till exempel Google Ads.

SEM är helt enkelt all marknadsföring av en hemsida som görs via sökmotorer. Skillnaden mellan SEO och SEM är helt enkelt att SEM även innefattar en del betald marknadsföring i form av annonser hos sökmotorn.

Se vad vi kan göra för dig

Det här kan vi göra för ditt företag:

Authority Content – Innehåll som prioriteras av Google (precis som artikeln du läser just nu).
Videoproduktion – Från omklipp till nyproduktion. Kostnadseffektivt och till ett högt produktionsvärde.
LinkedIn Annonsering – Effektiva strategier med tydlig avkastning på investeringen.
Livestream & Digitala Event – Enkelt och smidigt. Hos er, i vår studio eller helt digitalt.

Lämna en intresseanmälan här

När ska jag använda mig av SEO?

Att bygga upp ett innehåll som är relevant inom den bransch du är aktiv, bör vara av intresse för alla som vill synas på nätet. Alla företag, varumärken, eller personer, som vill synas på internet bör använda sig av SEO i någon form.

Genom att använda SEO får du en långvarig effekt, det vill säga, din närvaro på nätet blir bestående och den som söker efter dig har möjlighet att hitta dig dygnet runt, när som helst under året. Betald marknadsföring leder endast trafik till din sajt under den tid du betalar för annonserna.

Samtidigt kräver SEO ett långsiktigt arbete och resultaten kan dröja. Ofta tar det flera månader innan en hemsida börjar rankas på Google. Därför bör SEO vara riktad mot de delar av din verksamhet som är bestående och som du vill ska synas på internet över en lång tid.

Relaterad läsning ► Vad är SEO-optimering? Så syns du på Google under 2020

När ska jag använda mig av SEM?

Eftersom SEO kan ta lång tid och kräver en del arbete för att nå resultat, kan det finnas vissa situationer där SEM, med betald marknadsföring, kan vara att föredra.

Ett företag som har en tillfällig kampanj och snabbt vill nå ut till potentiella kunder, kan dra nytta av att använda SEM. Eller nystartade företag som snabbt vill möjliggöra för folk att hitta dem via till exempel Google, kan använda SEM och Google Ads för att dra trafik till sin hemsida.

Det finns inget motsatsförhållande mellan att använda SEM och SEO. Oftast är det optimalt att både bygga upp ett långsiktigt förtroende med sökmotorerna genom SEO-arbete, och använda SEM för att rikta trafik i rätt riktning.

Även större företag som redan har en auktoritet inom sitt område brukar bibehålla SEM med betalda annonser, för att skapa förtroende hos nya kunder och öka chansen att snabbt bli synliga i sökningar.

Behöver du videoannonser som driver trafik, leads och visningar? ► Läs mer om hur vi hjälper företag öka försäljningen av sina produkter och tjänster.

SEO vs Google AdWords vad är skillnaden?

Inom SEM är dina huvudsakliga verktyg SEO och annonsering via Google. Tidigare hette Googles annonstjänst AdWords, men kallas numera istället för Google Ads.

Genom Google Ads är det möjligt att köpa annonsutrymmen på flera olika platser, bland annat på sökresultat-sidan hos Google, men även på till exempel YouTube, inom Gmail eller hos andra webbsidor som deltar i annonseringsprogrammet Google AdSense.

Du som marknadsför kan välja om du vill betala per klick på din annons, eller för ett visst antal visningar.

När du köper annonsutrymme på Googles sökresultat-sida kommer du att konkurrera med andra aktörer som betalar för utrymmen för samma sökord som du själv.

I populära branscher eller nischer kan det vara mycket konkurrens om annonsutrymmet, medan det för andra kan vara väldigt få som annonserar.

Om du istället enbart använder dig av SEO för att eftersträva någon av de högre placeringarna på Google, gärna något av de fem högsta resultaten på förstasidan för dina sökord, konkurrerar du istället mot alla hemsidor på hela internet.

Det kommer förstås även här att variera hur stor konkurrensen är. För populära branscher är det väldigt hög konkurrens, medan det i smalare mer nischade områden kan vara lättare att nå förstasidan.

Vilka SEM verktyg finns och vilka kan man lita på?

Det finns en mängd olika företag som tillhandahåller verktyg för att utveckla, analysera och optimera din SEM. Vissa är du sannolikt bekant med sedan tidigare, medan andra är nya eller mindre välbekanta. Här listar vi några verktyg som finns tillgängliga:

Som vi redan nämnt tidigare i artikeln, är Google Ads ett de främsta verktygen för SEM, med syfte att rikta trafik till en hemsida eller en viss kampanj.

Google Marketing Platform

Google har även en plattform med flera olika verktyg och lösningar för SEM för såväl stora som små företag. I plattformen finns till exempel:

·       Analytics – Ett avancerat analysprogram för din hemsida och dess trafik.

·       Data Studio – Verktyg för att organisera och analysera data.

·       Optimize 360 – Gör det möjligt att testa och utvärdera olika versioner och kampanjer på hemsidan.

·       Search Ads 360 – Verktyg för att analysera och förbättra sök-kampanjer.

Bing Ads

Bing Ads är Microsofts motsvarighet till Google Ads. Även om Google är den största och mest välkända sökmotorn, är det många som använder andra tjänster, som till exempel Bing. Annonstjänsten Bing Ads fungerar i stort sett likadant som Google Ads, men är riktad mot publiken på deras sökmotor.

Adobe Advertising Cloud

Adobe har en plattform med flera verktyg utformade för att ge överblick och kunna optimera ett digitalt marknadsföringsupplägg. I plattformen finns verktyg som:

·       Demand-side Platform

·       Advertising Cloud Search

·       Advertising Cloud TV

·       Advertising Cloud Creative

Inom SEM är främst Cloud Search relevant, då det är ett verktyg som med hjälp av artificiell intelligens är tänkt att optimera annonseringskampanjer, baserat på insamlade data.

Övriga aktörer och tjänster

De tjänster och plattformar vi nämnt ovan är några av de större och mer välbekanta tjänsterna för SEM. Gemensamt för dem är att det är stora tech-företag med mångårig erfarenhet inom mjukvarubranschen och de har alla goda omdömen från hundratusen- eller miljontals användare världen över.

Det finns dock otroligt många andra aktörer som tillhandahåller tjänster inom SEO och SEM.

Några relativt kända tjänster i branschen för SEM är:

·       WordStream Advisor – Mjukvara avsedd att hjälpa mindre företag att optimera sin marknadsföring online.

·       Acquisio – Verktyg som med artificiell intelligens hjälper till att optimera reklamkampanjer.

·       Marin Software – Plattform för hantering av digitala marknadsföringskampanjer.

·       Serpstat – SEO-verktyg som bland annat hjälper med analys av sökord, data och trafik.

·       SE Ranking – Verktyg för SEO, sökordsanalys, marknadsundersökningar och datarapportering med mera.

·       AdStage – Analysverktyg för annonsering och reklamkampanjer.

Det finns givetvis ännu fler tjänster och verktyg för SEM. Det finns en uppsjö av plug-ins till WordPress-hemsidor och många olika appar som kan användas för sökordsanalys, datainsamling och mycket mer.

Som generell regel är det bra att hålla sig till bekanta företag, eller använda tjänster som rekommenderats av pålitliga källor.

Vissa tjänster håller inte vad de lovar och kan vara bortkastade pengar att investera i, medan andra kan vara rena lurendrejerier. Om något företag lovar något som låter för bra för att vara sant finns det oftast anledning att vara försiktig.

SEO och SEM är områden som kräver tid, tålamod och kunskap att lyckas med och det finns sällan en ”quick-fix” för att nå resultat. Men med rätt verktyg och kompetens går det att åstadkomma mycket genom en välplanerad digital marknadsföring. 

Andra intressanta artiklar:

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: