Om du har något du vill marknadsföra online, kanske en vara eller tjänst, är det bra att ha koll på de olika marknadsföringsverktyg som finns. Här dyker ofta termen SEO upp när man pratar om texter, så därför är det inte konstigt att du kanske börjar fundera på vad är SEO-texter?
En SEO-text är en text som med hjälp av nyckelord, eller så kallade keywords på engelska, har optimerats för att du ska kunna ranka så högt upp i Googles sökmotor som möjligt. När du vill hamna på de högsta platserna i Googles sökresultat är SEO-optimerade texter en av de viktigaste delarna att tänka på. Genom att använda dig av SEO på rätt sätt kan du få riktigt bra resultat.
Vad krävs för att skriva bra SEO-texter?
När du skriver en SEO-text måste du göra en grundlig research för att hitta de nyckelord som dina potentiella besökare söker på i Google. Därefter placerar du strategiskt ut dessa nyckelord på väl valda platser i din text.
Ditt nyckelord ska till exempel ingå i din huvudrubrik, i underrubriker, i din text, i bildernas alt-text samt i textens meta.
SEO-texter är helt enkelt texter där du har använt dig av nyckelord på alla dessa ställen för att göra din text enkel att hitta för sökmotorer. Med dessa sidor kan du visa på att din hemsida är relevant för det människor söker på i Google.
SEO-texter är en mycket viktig del av marknadsföring och något du bör ha koll på när du bygger upp din hemsida. Med en hemsida som redan från början är skriven med SEO i åtanke kommer du ha större chansar att ranka bra. En hög rankning kommer sedan ge dig mer besökare och större möjlighet för konvertering. SEO-texter är alltså högst relevant för dig att lära dig mer om.
För att du ska kunna skriva riktigt bra SEO-texter är det A och O att du först har koll på vad SEO faktiskt är. Att skriva en text som är SEO-optimerad kan låta enkelt, men det krävs lite mer research än vad man kan tro.
Att börja med research
För att skriva en bra SEO-text är det till att börja med viktigt att du gör en grundlig research. Det är nämligen din research som lägger grunden för din text och som avgör om den kommer att ranka bra eller inte.
Det du gör under din research inför en SEO-text är att söka reda på de nyckelord du ska använda dig av, alltså de ord som utgör själva grunden för SEO och din text. Detta gör du enkelt genom att använda dig av till exempel Googles Sökordsplanerare.
Det finns olika sorters nyckelord du kan använda dig av. Dels finns det nyckelord som endast består av ett eller två ord. Om du vill skriva en text om lån kan det till exempel vara orden ”lån” eller orden ”låna online”.
Dessa två ord är dock mycket vanliga och kan därför vara svåra att ranka högt på då konkurrensen är stor. Det du istället kan göra är att välja ett nyckelord som är ett så kallat longtail-nyckelord.
Detta är nyckelord som består utav flera ord eller kanske en hel fras. Nyckelord som består av flera ord har oftast mindre konkurrens och är därmed enklare att ranka på.
Så istället för ”låna online” kan du använda nyckelordet ”låna pengar online låg ränta” eller ”lån utan betalningsanmärkning med låg ränta”.
För att ranka högt är det viktigt med relevant innehåll och relevanta nyckelord. Skapa därför gärna en SEO-text med både snävt innehåll och specifika nyckelord.
Det här kan vi göra för ditt företag:
Authority Content – Innehåll som prioriteras av Google (precis som artikeln du läser just nu).
Videoproduktion – Från omklipp till nyproduktion. Kostnadseffektivt och till ett högt produktionsvärde.
LinkedIn Annonsering – Effektiva strategier med tydlig avkastning på investeringen.
Livestream & Digitala Event – Enkelt och smidigt. Hos er, i vår studio eller helt digitalt.
Varför är det viktigt att skriva SEO-texter?
En anledning till varför det är så viktigt att skriva SEO-texter är för att de är en stor anledning till hur hemsidor rankar högt och enklare klättrar på Google.
Att ranka högt på Google är ofta en väsentlig del av sitt företags marknadsföring av den enkla principen att syns man inte så finns man inte. Just därför är det viktigt att du redan från början skriver bra SEO-optimerade texter.
Relaterad läsning ► Vad är Google BERT och hur påverkar det min sajt?
Genom att skriva SEO-texter där relevanta nyckelord används informerar du Google om att du har den information som deras besökare letar efter när de skriver in sökfraser i sökmotorn.
Googles algoritmer för dess sökmotor är ständigt på jakt efter auktoritära hemsidor med relevant och värdeskapande innehåll dit de kan skicka sina besökare. Om du lyckas etablera din hemsida som en sådan kommer du därför att ranka högt och få många besökare. Därför är det viktigt att skriva bra SEO-texter som hjälper dig.
När du har skrivit SEO-texter och publicerat på din hemsida kan detta ses om en gratis form av marknadsföring. Dessa texter kommer ligga uppe på din hemsida dygnet runt och läsarna kan alltid få tag i dem.
De jobbar helt enkelt 24 timmar om dygnet för att locka besökare till din hemsida. En hemsida med SEO-optimerade texter är en av de viktigaste tillgångarna för ditt företag om du vill kunna konvertera nya kunder dygnet runt.
Hur kommer jag igång och skriver en SEO-text?
Att komma igång att skriva SEO-texter är inte allt för avancerat. När du skrivit dina första SEO-texter kommer du få styr på vilka steg du behöver ta och det kommer bli lika enkelt och självklart som att skriva en icke SEO-optimerad text.
De steg du bör följa för att skriva en bra SEO-text är följande:
- Välj ut nyckelord
Börja med att välja rätt nyckelord för din text. Du kan hitta relevanta nyckelord på Googles Sökordplanerare eller liknande tjänster. Du kan ha både ett main keyword och sub keywords, alltså flera nyckelord i samma text. - Välj ett relevant ämne
Du kan välja ett ämne antingen före eller efter du väljer nyckelord. Om du hittar nyckelord som du tror du enkelt kan ranka på kan du välja ett ämne där de passar in. Du kan även välja ämnet först och sedan hitta passande nyckelord. Tänk på att ämnet ska vara relevant och av intresse för dina besökare, annars kommer ingen att läsa texten. - Skapa lockande rubrik
Rubriken är en av de viktigaste delarna av din text. Det är den som fångar läsarnas intresse och lockar dem att läsa vidare. - Skriv för användarna
När du skriver en text är det viktigt att ha dina läsare i åtanke och skriva för dem. Du ska inte skriva en nyckelordstät text för sökmotorer utan du ska ha ditt fokus på att skapa relevant och värdeskapande innehåll för de som ska läsa texten. - Skriv rätt mängd text med styckesindelning.
När du skriver din SEO-text är det viktigt att tänka på hur du strukturerar texten. Du vill skapa en lättläst text, som är tillräckligt lång för ditt ämne och med bra styckesindelning. - Se upp för nyckelordsinvasion
Bombardera inte din text med nyckelord överallt i texten. Det kommer göra dig en björntjänst när Google rankar din sida. Placera istället nyckelorden strategiskt på hemsidan så att de smälter in i texten, samtidigt som de finns med på alla viktiga platser såsom i rubriker och den löpande texten. - Skriv meta och SEO-titel
Få en extra boost för din rankning genom att ta med dina nyckelord i din metabeskrivning och SEO-titel.
Vad är en SEO-titel?
En SEO-titel är den titel som kommer att synas på Googles sökresultat när någon söker efter en relevant hemsida och din dyker upp som förslag. SEO-titeln är en del av din meta och en viktig del att lägga ner tid på när du skapar en hemsida, en text eller ett blogginlägg.
Titeln är helt enkelt din sidtitel och den är den som kommer locka in besökare till din hemsida genom att beskriva vad besökaren kommer hitta på sidan.
Att skriva en titel som gör att besökare gärna vill klicka sig in på din hemsida är därför mycket viktigt. Den ska ge tydlig och relevant information om vilket värdeskapande innehåll besökaren kommer hitta om hen klickar på länken.
En bra SEO-titel kan dock göra mycket mer än så. Den kan även hjälpa dig att ranka högre på Google och få en förbättrad synlighet i sökresultaten.
När du skriver din titel är det viktigt att den innehåller ditt huvudnyckelord. Om du har flera nyckelord i din text är det alltså det viktigaste och mest relevanta som ska synas i din SEO-titel.
Då för sökmotorn och din besökare direkt en signal om vad som kommer finnas på hemsidan. Har du plats, kan du även inkludera ditt företagsnamn i din SEO-titel.
Titeln måste alltså även vara av rätt längd, runt 60 tecken rekommenderas för en SEO-titel.
Vad är skillnaden mellan en SEO-text och ett blogginlägg?
Skillnaden mellan en SEO-text och ett blogginlägg är framförallt fokuseringen på nyckelord. En SEO-text har alltid nyckelord i sig, det är det som gör den till en SEO-text. Ett blogginlägg däremot behöver inte innehålla några nyckelord utan kan vara en vanlig text utan något fokus.
Du kan dock med stor fördel inkludera nyckelord även i dina blogginlägg och därmed göra dem till SEO-optimerade blogginlägg, något som kan öka trafiken till din hemsida.
SEO-texter bygger på de nyckelord som man valt ut. Samtidigt som man skriver en relevant och värdeskapande text fyller man texten med de nyckelord som ska hjälpa den att ranka högt på Google.
SEO-texter kan finnas överallt på en hemsida. Det kan vara en SEO-optimerad text på framsidan, där dina tjänster beskrivs eller i princip vart som helst.
Ett blogginlägg däremot förekommer just i hemsidans blogg. Genom att leta fram nyckelord och skriva SEO-optimerade blogginlägg gör du din hemsida en riktigt stor tjänst. Istället för att bara skriva vardagliga blogginlägg kan du lika gärna lägga ner lite extra tid och inkludera sökord i texten, det kommer du att få tillbaka på.
Om du regelbundet publicerar SEO-optimerade blogginlägg med relevant innehåll och relevanta nyckelord kan du enkelt öka trafiken till din hemsida då Googles algoritmer tycker om denna typ av aktivitet.
Relaterad läsning
[wp_blog_designer id=”10″]