Om du äger en webbplats är SEO viktigt för dig att tänka på. Personer besöker bara din webbplats om den finns högt upp i sökresultaten i Google. En SEO-analys är då nyckeln till bra rankning och där arbetar olika verktyg tillsammans för en korrekt sökmotoroptimering.
Det finns en mängd SEO-verktyg, både gratis och betal-versioner där de utlovar guld och gröna skogar. Många gratisverktyg är faktiskt helt värdelösa, dock finns det grymma gratisverktyg som kan hjälpa dig i ditt dagliga SEO-arbete. Så vilka hjälpmedel får du inte missa?
1. Google Analytics
2. Answer the Public
3. Google Search Console
4. Yoast SEO
5. Ubersuggest
6. Moz
Woorank
Ni undrar säkert varför jag föreslår just dessa verktyg, så i resterande delen av den här artikeln kommer jag kort att diskutera hur dessa verktyg fungerar och vad som gör dem annorlunda. Jag kommer även att ägna lite tid åt att gå in på vad du kan förvänta dig av dessa verktyg. Jag kommer sedan att avsluta med kort information om väsentligheten med SEO-verktyg för dig som äger en webbplats.
Innehållsförteckning:
De 7 bästa gratisverktygen för SEO
Bättre SEO-verktyg innebär bättre SEO-resultat. Oavsett om det är gratis eller kostar så måste verktygen du använder få jobbet gjort. Många gratisverktyg är bara ett system för att sälja på dig premiumversionen.
Det finns som sagt en hel del verktyg som erbjuder någon form av tjänst utan kostnad. Så låt mig presentera de 7 gratis SEO-verktygen jag rekommenderar att du lägger i din verktygslåda, för en framgångsrik SEO-analys:
1. Google Analytics
Majoriteten av surface-webben indexeras av Google, så det väldigt logiskt att verktyg som kommer från Google själva är mycket mer effektiva än andra SEO-verktyg på internet.
Faktum är att de flesta av de andra SEO- eller analysverktygen fungerar genom att få resurser från Google via applikationsprogrammeringsgränssnitt. Det är en funktion som gör att programvaror kan kommunicera med varandra och utbyta information.
Google Analytics spårar all trafik till din webbplats. Du kan ta reda på var trafiken kommer ifrån, hur mycket tid de spenderar på din sida, avvisningsfrekvens (bounce rate), intern webbplatssökning, all denna värdefulla information från Google Analytics. Du kan uppnå ännu bättre resultat om du parar ihop det med verktyg som Google Search Console och Keyword Hero.
2. Answer the Public
Det som skiljer Answer the Public från andra SEO-verktyg är deras arbetsmetodik. Det tjänar inget till att inte få data från Googles sökordsplanerare. Answer the Public har kraftfulla inbyggda verktyg för att analysera vad människor letar efter på olika webbplatser som bloggplattformar, offentliga forum, diskussioner på sociala medier.
Sedan konverteras dessa funderingar till frågor, och frågorna till nyckelord som du kan arbeta med hjälp av. Answer the Public delar också upp nyckelordet i Wh-frågekategorier (på svenska vad, varför, när, hur mm.) för enkel navigering.
Det har också ett separat avsnitt för “vs.” nyckelord. Detta verktyg kommer inte bara att ge dig nyckelord utan också ämnen att utgå ifrån som du kan skriva relevant och kvalitativt innehåll om på din webbplats.
3. Google Search Console
Google Search Console är ett av de bästa SEO-verktygen som du kan använda. Det som gör det så bra är två saker: dess information kommer från Google och är gratis. De facto att informationen kommer från Google själva är tillräcklig för att övertyga alla användare om att uppgifterna inte är rappakalja. Du kan också se din webbplats rankning på Google med Google Search Console.
Du kan även hitta eventuella mindre tekniska problem och fixa dem med av hjälp Google Search Console. För att indexeras i Googles sökresultat kan du skicka in en webbplatskarta till Google för att snabba på processen. Det kan du göramed det här suveräna SEO-verktyget.
Om någon sida på din webbplats inte indexeras på grund av tekniska SEO-problem på eller utanför sidan kan du diagnostisera problemen och omstrukturera dem med hjälp av Google Search Console.
4. Ubersuggest
Ubersuggest är ett av de verktyg som ger en premiumkänsla men som samtidigt är helt gratis. Det du gör är att skriva ditt nyckelord i sökrutan på hemsidan till att börja med. Du hittar mycket information om nyckelordet i sökresultat, som månatlig sökvolym, organisk sök-konkurrens, betald sök-konkurrens med mera.
För en detaljerad översikt över nyckelordet kan du klicka på “sökordsidéer” till vänster på sidan. Där får du en lista med nyckelord relaterade till ditt nyckelord. Det finns också relevant information om nyckelorden på högra sidan, till exempel CPC, PD, SD och mer. Du kommer också att kunna se vilka webbplatser som använder dessa sökord för ranking, deras månatliga besökare, antal bakåtlänkar osv.
5. Moz
När det gäller att ständigt hålla sig uppdaterad med Googles frekventa algoritmändringar finns det inget som slår Moz. Moz prisas också för sin mycket lyhörda kundservice. Oavsett om du bara letar efter nyckelord eller fullständig kalibrering av hur din webbplats presterar kan Moz göra allt.
Du kan lägga till det som ett tillägg i Google Chrome vilket kallas för Mozbar. Med ett klick kan du få all nödvändig information om webbplatsen du besöker. Informationen är indelad i avsnitt som Sidelement, Sidattribut och Länkdata.
Sidelement visar allt om den tekniska SEO:n på sidan som metabeskrivning, metadata, URL osv.Sidattribut visar ytlig webbplatsdata som är avgörande för din ranking. Länkdata avslöjar diverse olika uppgifter om länken.
6. SEO Analys & Webbplatsrecension av WooRank
Google Chrome-tillägget Woorank lämnar dig inte med en lista problem. Den ger dig troliga lösningar. Den ger dig en viss poäng baserat på din webbplats SEO-prestanda. Då visar den vad din webbplats saknar och hur du kan förbättra den.
Det är också ett bra verktyg för att hjälpa till att analysera dina konkurrenters webbplatser för att ha ett övertag över dem. Detta verktyg kan hjälpa dig att analysera saker som bakåtlänkar, trafik, användarupplevelsen, mobilvänlighet osv.
7. Small SEO Tools
Small SEO Tools innehåller alla sorters SEO-verktyg du kan tänkas behöva. Allt från plagieringskontroll till verktyg för sökordsresearch kan du hitta här. Small SEO Tools är ett utmärkt verktyg för nybörjare inom marknadsföring online som vill starta sina karriär utan att betala en krona.
Du kan utöver SEO-verktyg även hitta, bokstavligen, nästan alla typer av verktyg du kan tänkas behöva för att komma in i marknadsföring online-världen, såsom PDF-omvandlare, bildkompressor, proxyverktyg, olika typer av kalkylatorer etc. De uppdaterar även sin hemsida relativt regelbundet och lägger till nya verktyg då och då, så letar du efter en allt-i-ett-lösning för dina SEO-behov rekommenderar jag starkt att du testar Small SEO Tools.
Varför behöver du SEO-verktyg?
Det är omöjligt att ranka i Googles sökresultat utan att använda SEO-verktyg och många verktyg har olika fördelar. Dessa verktyg erbjuder något av allt du behöver för en bättre rankning. Här följer några av de parametrar som du måste vara medveten om för att visas på Googles förstasida:
- Sökords research
- Sökvolym
- Månatlig trafik
- On-page SEO
- Off-page SEO
- Metadata
- Meta beskrivning
Utan rätt SEO-verktyg kommer du inte att kunna komma runt några av dessa. Att använda betalversioner ger dig också många premiumfunktioner som verkligen är användbara. Om du har möjlighet är det helt klart värt att prova och uppgradera till premium i vissa verktyg.
Slutsats
Många affiliate marknadsförare blir desperata på grund av bristen på SEO-kunskap. Som nybörjare är du inte i ett läge där du kan spendera en massa pengar på betalda premiumverktyg. Då kan gratisverktyg vara ditt bästa alternativ.
Det kan helt klart vara svårt att hitta lämpliga SEO-verktyg som är gratis och som faktiskt fungerar då det finns så ofantligt många ute på marknaden. Jag har därför handplockat de 7 bästa SEO-verktygen som är gratis att använda.
Dessa verktyg ger dig värdefull information och hjälp för en bättre SEO-analys. Jag tror och hoppas att dessa ska hjälpa dig att starta ditt onlineföretag utan att dränera din plånbok.