Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Teknisk sökmotoroptimering – Så lyckas du med din SEO-analys

Man skulle kunna säga att det finns två större kategorier inom SEO arbetet, innehållsdriven SEO och teknisk SEO. Men vad är skillnaden, hur gör man en teknisk sökmotoroptimering? I denna artikel kommer jag att gå igenom vad teknisk SEO är samt hur det fungerar.

Teknisk sökmotoroptimering är allt du gör på din hemsida som förenklar och förbättrar möjligheterna för dina besökare samt för Googles spindlar att förstå och indexera vad din sida handlar om. Du ska med din tekniska SEO skapa en så bra och användarvänlig hemsida som det bara går.

Vad är teknisk SEO?

Googles sökmotor hittar ditt företags webbsida eller e-handel genom att indexera innehållet på sidorna för att se vad som är relevant för en viss sökning eller inte.

Det är därför väldigt viktigt att din webbsida är sökbar. Är den inte sökbar så kommer Google aldrig kunna indexera informationen på din webbplats och därmed kommer din hemsida aldrig kunna dyka upp i sökresultatet. 

Google sparar all information som finns på internet, och när du Googlar på någonting plockar Google upp denna information ur sitt index, ur sin “sparade filer” kan man säga.

Men hur hittar Google all den sparade informationen? Det är här Googles spindlar kommer in. Google består utav tusentals spindlar som kryper från hemsida till hemsida för att hitta den information du söker efter i din sökmotor.

Spindlarna kollar igenom allting som de kan hitta på en hemsida och sparar sedan ner det viktigaste, såsom metadatan, URL:en och titeltaggar. Detta är den information du först kan se när du gör en sökning på Google. 

Det är inte bara dessa tre faktorer som påverkar om spindlarna hittar den viktiga och relevanta informationen på din webbplats utan det finns såklart många fler. Det är här vi kommer in på den tekniska-SEO biten. 

Allt du gör på din sida som underlättar för Googles spindlar och som gör att din webbsida rankar högre har med den tekniska-SEO:n att göra. Teknisk sökmotoroptimering innebär alltså att man undersöker webbsidan och gör åtgärder eller förbättringar som gör det enklare för spindlarna att hitta runt på din hemsida. 

Även om du och ditt företag jobbar mycket med SEO optimering, såsom att kontinuerligt arbeta med sidans texter och innehåll, nyckelord eller exempelvis helheten av sidans användarupplevelse kan det vara så att ni ändå inte rankar högt på Google.

Detta kan bero på att den tekniska SEO:n inte är tillräckligt välarbetad. Det är därför väldigt viktigt med en bra kombination utav dessa, innehållsdriven SEO och teknisk SEO.

Google har under de senaste åren gjort en del nya uppdateringar hur de indexerar och rankar webbsidor på Google. Det handlar och kommer alltmer att handla om hur besökarna på sidan upplever sid-upplevelsen/användarupplevelsen.

Redan nu i maj 2021 så kommer en helt ny algoritm-uppdatering från Google, CORE WEB VITALS.

När denna nya algoritm är implementerad så kommer den tekniska SEO:n ha en ännu större påverkan och betydelse på hur väl man kommer att ranka på Google. Tidigare låg fokus mest på relevant innehåll. Nu ligger fokus både på relevant innehåll och en optimal användarupplevelse

Tanken med denna nya uppdatering är att ge användarna en så bra upplevelse som möjligt och verkligen ta fram den information som användaren sökt efter. Google kommer därför att sortera bort de sidor med exempelvis trasiga länkar, segt laddade sidor, innehållsfattiga sidor eller icke säkra sidor, dålig teknisk SEO helt enkelt.

Dessa webbsidor kommer med andra ord sjunka långt ner i sökresultaten och inte rekommenderas av Google. Så glöm inte att även prioritera den tekniska biten inom SEO!

Lyckas med din tekniska- SEO

Inom teknisk SEO arbetar man primärt med att förbättra allt som egentligen inte syns utåt på sidan, såsom exempelvis innehållsdriven SEO gör.

Det handlar om att förbättra allt tekniskt på sidan som gör det så enkelt som möjligt för Googles spindlar att hitta och indexera för att sedan uppfatta vad det faktiskt är vi har för innehåll på vår webbsida.

Det finns många olika faktorer man kan kolla på och förbättra med sin webbplats för att förenkla arbetet för spindlarna. Vi har valt att ta upp 8 olika tips på funktioner det kan vara bra att ha lite extra koll på inom sin tekniska SEO.

  • Webbsidan ska vara mobilanpassade
    Många användare söker idag på Google genom sin mobil eller surfplatta då man nästan alltid har denna med sig. Det är därför extra viktigt att din hemsida eller e-handel är mobilanpassad. Med mobilanpassad menar vi att sidan ser ut och fungerar på precis samma sätt som via en dator.

    Det kan ibland hända att vissa funktioner man lägger till på sin hemsida gör att det inte stämmer överens med hur det ser ut eller fungerar på telefonen. Det blir nästan som en bugg i systemet. Detta kan du kolla upp via Googles egna verktyg “Mobilvänlighetstest”.’

  • Sidor som laddar långsamt
    Startsida eller undersidor på en webbplats som laddar långsamt bör ses över så att dessa laddar snabbare. Idag har många användare som krav att sidan de besöker ska ladda fort och att det snabbt ska kunna ta del av den information de söker.

    Många användare väljer nämligen att “bounca” från sidan om det tar för lång tid. Bounce innebär att användaren kommer in på sidan men sedan lämnar direkt för att sedan besöka en konkurrerande webbplats, man studsar in och ut på sidan helt enkelt.

    För att se hur din hemsida eller vissa specifika undersidor på hemsidan laddar kan man använda sig av Googles egna program “Page Speed”. I Page Speed får du även upp rekommendationer på vad du bör göra för åtgärder om det är så att din webbsida laddar alldeles för dåligt.

    Riktlinjer är att en sida ska ladda klart under 3 sekunder för att användare ska stanna kvar på din sida.

  • Undersidor på webbsidan med trasig kod bör åtgärdas
    När en användare besöker din sida och exempelvis klickar sig vidare via en länk för att komma till en ny undersida och denna undersidan har en trasig kod i länken är det inte så kul. Då kommer användaren troligtvis till “sidan 404 hittades inte”.

    Detta kan i sin tur skada användarupplevelsen som i dagens ranking i Google har en stor betydelse. För att undvika detta problem finns det olika program man kan installera på sin webbplats för att ha bra kolla på att inga koder i länkar går sönder.

    Använder du och ditt företag Wordpress kan man installera en plugin som heter “Broken Link Checker” som kontinuerligt skannar av din hemsida efter trasiga länkar. Uppstår det en trasig länk får du direkt ett mail angående detta genom “Broken Link Checker”.

  • Sidor som saknar metataggar
    En metabeskrivning kan publiceras på nästintill alla sidor på en hemsida. En metabeskrivning är en kortare text som talar om för besökaren på Google vad landningssidan handlar om. Denna text är inget som syns när du väl är inne på sidan utan endast på Googles sida för sökresultat.

Den gulmarkerade texten är alltså metabeskrivningen för landningssidan. Texten ger en indikation om vad sidan i helhet handlar om.

Viktigt här för den tekniska SEO:n är att det inte är dubblerade metabeskrivningar. Att inte samma beskrivning hamnar på olika undersidor. Detta kan skapa en förvirring hos spindlarna. 

  • Intern kannibalisering
    Intern kannibalisering innebär att undersidor på webbsidan tävlar mot varandra i rankingen. Detta sker när man använder samma sökord på sidorna som det är tänkt att Google ska ranka efter. Google får då svårt att avgöra vilken av sidorna som är den “rätta” att ranka högst med det utvalda sökordet.

    Intern kannibalisering kan ofta uppstår när en webbplats matas med nytt innehåll inom samma ämnesområde, vilket inte alls är konstigt att man gör. Man nämner helt enkelt samma sökord på flera olika undersidor, olika artiklar eller på sin företagsblogg.

    Ett sätt att hjälpa Google förstå vilken sida som är “viktigast” och som man vill ska ranka högst på just det utvalda sökordet är att intern-länka. Man gör då en länk från den sidan man anser är “minst viktig” och länkar till den sidan man anser som lite mer relevant.

  • Implementera ett SSL-certifikat
    Att implementera ett SSL-certifikat kan skapa både bättre ranking på Google men också ett större förtroende hos dina besökare. På nästan alla sidor används HTTP framför webbadressen.

    HTTP används som protokoll för att kunna ta emot och se en hemsida. Står det dock HTTPS är det en sida med SSL-certifikat och det innebär att sidan du besöker är säker. SSL står för Secure Sockets Layer.

    Oftast har webbadressen ett litet hänglås framför sig i webblänks-fältet, detta hänglås visar på att sidan är säker och har ett SSL- certifikat. HTTPS är en säker version av HTTP.

    Idag är det bra att ha en säker webbplats då Google meddelar besökaren om att sidan inte är säker, vilket kan försämra sid-upplevelsen och i sin tur rankingen på Google.

  • Åtgärda 404-sidor
    Om du tar bort en undersida från din hemsida så kommer besökarna att komma in på en så kallad 404-sida. Detta skapar problem både för besökarnas användarupplevelse och sökmotorernas spindlar.

    För att kontrollera om du har några 404-sidor så kan du använda dig av rapporten om index-täckning i Google Search Console.
  • Bild SEO
    En viktig del i den tekniska biten är hur man publicerar bilder på sin hemsida. Fel format på bilden kan försämra flera bitar i den tekniska SEO:n.

    Har bilden du laddat upp på din hemsida alldeles för stort format kan sidan bli betydligt långsammare, vilket i sin tur kan skada sid-upplevelsen hos dina besökare. För att minska bilderna och hitta rätt format till dina bilder kan du använda dig utav webbsidan “Tinyjpg.com”

    Google kan än så länge inte uppfatta vad en bild betyder genom att bara se bilden. Man måste därför själv beskriva innehållet i bilden för sökmotorerna. Genom att göra detta hjälper man ytterligare Googles spindlar att förstå vad sidan handlar om och relevansen på sidan.

    Detta kan du göra genom att tagga bilden med ett HTML-attribut som kallas alt-attribut. I alt-attributet beskriver du sedan kort om vad bilden föreställer.

    Detta är inte bara bra för sökmotorerna utan också för de människor som har en synnedsättning. Google läser då upp alt-attributet för att den som inte kan se bilden. Det är också bra för den tekniska SEO:n att du döper dina bilder vid nedladdning till de sökord du optimerar för.

Våra 6 bästa tips för gratisverktyg – teknisk SEO

Jag tänkte här rada upp några utav de verktyg jag använder för att få till en så bra och lyckad teknisk SEO som möjligt. Det finns många olika bra verktyg du kan ta till där ute för att lyckas med din tekniska SEO men här är några utav de enklare men som är riktigt effektiva.

Mobilvänlighetstest
Som jag har nämnt tidigare i denna artikel så tycker jag att Googles egna “mobilvänlighetstest” är ett mycket bra verktyg för att se om din hemsida fungerar som den ska i mobil eller surfplatta.

I detta gratisverktyg från Google får man alltså se hur lätt det är för användaren att navigera sig runt på hemsidan via en mobil enhet.

När du lagt in webbadressen kommer det upp om sidan är mobilvänlig eller inte.

Du kan även klicka dig in på en liten varningstriangel för att se vilka sidor som bör förbättras och vad som bör förbättras.

PageSpeed Insights
Även detta verktyg har jag nämnt tidigare i denna artikel. Detta gratis verktyg kommer från Google och hjälper dig att analysera hastigheten på din webbsida samt tillhörande undersidor. Du kan få en analys på hur sidan presterar både på desktop och på mobila enheter.

Du får ett score på hur din hemsida presterar. Det som är så bra med detta verktyg är att du får upp förslag på åtgärder du kan göra för att få din hemsidas hastighet snabbare både på mobil och desktop. Analysen och förslagen är väldigt konkreta, vilket är bra.

Tinyjpg.com
Tinyjpg är ett gratis verktyg som hjälper dig att komprimera dina nedladdade JPG och PNG bilder. Det är väldigt viktigt för din tekniska SEO att dina uppladdade bilder inte är för stora då detta försämrar hemsidans hastighet.

Jag använder alltid Tinyjpg.com för att få till rätt format på mina bilder innan jag laddar upp dom på hemsidan. Verktyget komprimerar bilderna upp till 60% utan att försämra kvaliteten på bilderna.

Säker sida
På alla hemsidor man besöker kan man se om sidan har en säker webbanslutning eller inte. Är sidan du besöker säker ska det finnas ett litet hänglås vänster om webbadressen. Du kan sedan klicka på hänglåset för att se mer information samt vilka behörigheter webbsidan har. Skulle det vara så att sidan du besöker inte är säker varnar Google dig om detta.


SEO Minion
SEO Minion är ytterligare ett bra verktyg för din tekniska SEO. Med detta verktyg kan du snabbt ta reda på status kring tekniken på din webbsida samt få användbar information för att förbättra din tekniska SEO.

Du blir även varnad för eventuella problem. Du får en snabb analys av den sida du valt att granska med mycket data att ta del av. Det du bland annat kan ta del av i analysen är, trasiga länkar, kontroll av meta beskrivning och meta titel, OG taggar samt rubriker.  

Screaming Frog
Screaming Frog är ett analysverktyg som hjälper dig att bland annat, lokalisera trasiga länkar på din sajt, hitta duplicerat innehåll, analysera META-data som eventuellt saknas eller är för kort/lång. Verktyget är en crawler som genomsöker din hemsida och presenterar sedan vad en sökrobot kan tänkas titta på.

Screaming Frog söker helt enkelt igenom din webbsida som om det vore en sökmotor. Screaming Frog har både en gratis version och en betalversion.

SEO-analys

Vad är en SEO analys?
En teknisk SEO-analys innebär att man undersöker webbplatsen efter problem och åtgärder som negativt påverkar sökmotorns spindling av sajten.

Att söka igenom en webbsida efter fel är ett av de första steg man bör gör när man genomför en teknisk SEO-analys och tar bara några minuter. Det som tar tid är att prioritera vad man ska åtgärda först och sedan lägga upp en plan för sin tekniska SEO.

En väl utförd SEO-analys ger dig bästa möjliga förutsättningar för att lyckas med din kommande SEO optimering. En SEO-analys är det bästa sättet att utvärdera hur din webbsida presterar i förhållande till olika rankingfaktorer. 

Det är väldigt viktigt att med jämna mellanrum göra en teknisk analys av sin webbplats för att sedan veta hur du ska prioritera ditt kommande SEO-arbete samt vart man bör lägga sina resurser på.

En bra teknisk SEO analys är grunden för digital synlighet i det organiska sökresultatet, syns du inte så finns du inte, så enkelt är det. De tekniska delarna på en webbplats är avgörande för om webbplatsen blir läst och indexerad korrekt av Googles spindlar. 

Även om du har skapat mycket bra relevant innehåll ur ett sökmotoroptimerat perspektiv så spelar det ingen roll hur bra det än är om den tekniska biten inte fungerar. Fungerar inte den tekniska SEO:n så rankar din hemsida inte som den ska på Google.

Många glömmer ofta bort den tekniska biten i sitt SEO- arbete. Men eftersom Google ser till helheten av en hemsida när det kommer till ranking så har den tekniska biten en stor betydelse.

Är sidan seg- laddad, har trasiga länkar eller inte alls ser ut som den ska i mobilen så påverkas sid-upplevelsen hos användarna, vilket försämrar rankingen. Gör därför kontinuerligt en teknisk SEO-analys av din hemsida!

Förbättra din Wordpress SEO

Hur fungerar Yoast SEO?
Yoast SEO är ett tilläggsprogram I WordPress, ett plugin. Yoast är till för att hjälpa dig att sökmotoroptimera dina inlägg så bra som möjligt för att få dina inlägg så högt rankade som det bara går efter inläggets förutsättningar.

Det kan vara svårt att veta hur du ska SEO anpassa dina inlägg och vad du ska lägga fokus på. Det är här Yoast SEO kommer in i bilden.

Yoast talar nämligen om för dig vad du behöver lägga till eller ta bort i ditt inlägg innan publicering. Yoast är till för alla som vill förbättra sin SEO i sina inlägg.

Programmet är ett typ av analysverktyg som analyserar din text samt innehåll för att sedan komma med förbättringsförslag. Du får en analys både i SEO vänlighet samt läsvänlighet.

Efter att analysen av ditt innehåll är gjord kommer du att få upp en lista på saker som du gjort bra och som har förbättringspotential.

Bara några exempel på vad Yoast SEO hjälper dig med är:
Hur pass bra du använt och optimerat för ditt utvalda sökord.
Du får se exakt hur inlägget kommer att se ut på Google vilket ger dig möjlighet innan publicering att korrigera titel och meta beskrivning.
Yoast säger till om du har dubblerat innehåll.
Läsvänligheten på ditt innehåll.
Du kan få en inläggs-översikt där alla dina inlägg blir rankade med SEO poäng, du kan lätt se vilka inlägg som behöver förbättras.
Om dina bilder saknar eventuella ALT-text

Yoast SEO är fullt av bra funktioner som man kan installera i Wordpress för olika förbättringsmöjligheter i sina inlägg.

On- page SEO VS Off page SEO

Sökmotoroptimering består i princip av två delar: on-page SEO och off-page SEO. On-page SEO är optimering som du gör direkt på din hemsidan, medan off-page SEO är sådant som händer utanför hemsidan.

On-Page SEO

On-page SEO handlar i princip bara om all sökmotoroptimering som du gör på din aktuella webbplats. On- page är helt enkelt när man optimerar olika element på hemsidan. I och med att man gör On-page SEO kan man se det som att man förenklar för både dina besökare och sökmotorer att navigera runt på sidan samt förstå snabbt vad din sida handlar om.

Man vill alltså uppnå att din webbplats ska bli så användarvänlig och lättförståelig som möjligt, för både människor och spindlar.

On-page SEO består av att optimera flera delar på hemsidan som du bestämmer över, såsom:

  1. Titlar 
  2. Nyckelordsrikt innehåll 
  3. Hemsidans hastighet 
  4. Att hemsidan är mobilvänlig 
  5. Meta beskrivning 
  6. Intern länkstruktur 
  7. Hemsidans säkerhet 
  8. Alt-attribut och filnamn 
  9. Relevant innehåll

On-page SEO pekar på till att optimera både innehåll och HTML-källkod på en sida. 

När du är klar med din on-page optimering så vill du att din hemsida ska ha så relevant innehåll som möjligt, målinriktade inlägg till din utvalda målgrupp, och att allt innehåll ska vara tillgängligt för Googles spindlar.

SEO Content ► Läs mer om hur du skriver relevant innehåll

Off-Page SEO

Off- page SEO består av det delarna som vi egentligen inte kan påverka så mycket, mer än att sköta vår On-page SEO till 100%. Off-page SEO är allt som sker utanför hemsidan som påverka din ranking inom sökmotors resultatsidor.

Det gäller att få din hemsida så relevant, pålitlig, auktoritär och populär som möjligt för att utomstående webbplatser, andra sidor mm ska länka in till din hemsida, eller marknadsföra sidan. 

Off-page SEO innefattar alltså de yttre faktorerna utanför din hemsida som påverkar din synlighet på Google eller i andra sökmotorer. Off-page SEO handlar till största del om att få fler kvalitativa inlänkar till sin sida.

Off-page SEO är beroende av mänskligt beteende och hur utomstående uppfattar din hemsida. Ju bättre optimerad din sida är desto bättre uppfattas den och ju mer trovärdig blir din hemsida. Vilket i sin tur kan ge mer spridning av din hemsida från andra externa sidor. Ju mer spridning desto bättre Off-page SEO!

Förbättring av “off-page SEO” innebär att på en hemsida förbättra sökmotorns och användarnas uppfattning och sid-upplevelse om hemsidans kvalitet.

On-page SEO fokuserar på att optimera delar av din webbplats som är inom din kontroll, medan off-page SEO fokuserar på att öka din hemsidas auktoritet genom att skapa innehåll och tjäna inåt- länkar från andra webbplatser eller sidor.

Både on-page och off-page sökmotoroptimering är viktiga för att din hemsida ska kunna bli så synlig som möjligt på Google.

Så gör du din hemsida sökbar på Google

Det som händer när du har startat upp en hemsida är att Googles spindlar får reda på att hemsidan är öppen för besökare och kommer då att besöka sidan för att indexera. Detta kan ske samma dag som lanseringen av hemsidan eller nån vecka framåt.

När Googles spindlar sedan hittat till din hemsidan började de med att gå igenom alla sidor samt de publicerade material som finns på din hemsida. Sedan sker en “sparning” till Googles index av allt innehåll, och sedan blir materialet synligt för alla.

Spindlarna kommer sedan att leta efter relevant och SEO anpassat innehåll för att sedan göra en bedömning på hur relevant ditt innehåll är för att kunna ranka din sida på Googles söksida.

Det finns en del saker som kan hjälpa din hemsida att bli hittad enklare av Google. Du kan exempelvis koppla ihop din sajt med Google Analytics eller Google Search Console.

Det finns även motsvarande tjänster för andra sökmotorer. Rent tekniskt sett så kan man förbereda sin sajt med Sitemaps, det hjälper Google att leta igenom din sajt.  

Andra intressanta artiklar:

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: