Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
SEO

Kom igång med SEO – Så syns ditt företag på Google

Hur får jag mitt företag att synas på Google och hur kommer jag igång med att SEO optimera min hemsida? Detta är en fråga många företagare ställer sig och det kan vara svårt för en som inte kan SEO att veta vart man ska börja någonstans.


För att synas på Google bland alla andra krävs det idag att du jobbar med SEO. Att arbeta med SEO för att ranka ditt företag högre på sökmotorer är idag väldigt viktigt för att ditt företag överhuvudtaget ska synas. Ditt företag kan kollapsa utan närvaro på Google. Enligt den senaste Hub spot-forskningen söker cirka 77% av användarna efter företag innan de accepterar beslut. Fortsätt läsa denna enkla uppdelning för att förstå allt om SEO och om Googles företags rankning.

Grunderna i SEO

SEO är helt enkelt en strategi för att öka affärs- synligheten och ranka högre på sökmotorresultaten. Ditt företag ska arbeta med sökmotoroptimering för att: ha konsekvent webbplatstrafik & öka konverteringar. 

Det mesta av webbtrafiken dirigeras via Googles organiska sökresultat, och SEO är viktigt för att öka dessa signaler.

Hur fungerar Googles algoritmer?

För att förstå SEO måste vi veta hur Googles sökmotor fungerar 2021. Google är som ett digitalt bibliotek som lagrar alla webbsidor. För alla frågor som söks på Google tittar algoritmen på övergripande webbsidor som genomsökts och indexerats för just den frågan genom att matcha nyckelorden och returnera de mest relevanta resultaten. Här beror rankningspositionen på en mängd olika faktorer, särskilt SEO.

Från den senaste uppdateringen är användarupplevelsen den högst relevanta av alla faktorer. Så om ditt företag erbjuder en anpassad användarupplevelse kan webbplatsen rankas högre. Om du vill ta reda på om din webbplats är optimerad för Googles algoritm ställer du följande frågor till ditt företag.

Hur är webbplatsens laddningsupplevelse?

Om din webbplats tar lång tid att ladda med alla högkvalitativa bilder och optimerat innehåll för Google är det en dålig besöksupplevelse, vilket i sin tur ger sämre ranking.

Hur är din webbplats interaktiva upplevelse?

När webbsidan laddat klart, hur länge väntade användaren innan hen bläddrade och klickade någonstans på sidan. Google vet om det tar frustrerande lång tid att göra det.

Hur stabil användarupplevelse erbjuder webbplatsen?

Med en bra och stabil sidupplevelse kommer Google att indexera och ranka din sida högre. För att se var din webbplats är kan du använda GRATIS Google-verktyg, inklusive Google Search Console och Google Analytics.

Gör sökordsanalys

Ta aldrig sökordsanalysen lättvindigt. Strategisk sökordsanalys avgör hur bra din webbplats kan rankas. Du kan underlätta sökordsanalysen med SEO-verktyg. Mina favorit SEO verktyg är KW finder och Ahref. Googles sökordsplanerare kan du använda gratis.

Med SEO-verktyg kan du se alla sökordsmått inklusive sökvolym, svårighetsgrad, pris per klick osv. Här kan en hög sökvolym rankas med bara innehåll. Sökordsanalysen och analys är SEO:s grundpelare.

Optimerade metataggar, metabeskrivning och metaruburik

När du utför SEO optimering på sidan för att ranka högt är de väsentliga faktorerna, korrekta metataggar, metabeskrivning och metatitel. Det hjälper främst till med crawlers och indexering. Om dina metadata är optimerade kan du effektivt  ranka högt.

Hur får du din webbplats att visas på Google?

Det sägs att det finns mer än 200 rankning faktorer på Google , och ingen kan alla. Dessa faktorer varierar med varje sökmotor, men grundkonceptet är detsamma. Ge användarna de mest relevanta och trovärdiga sökresultatet. Begränsa till de tre viktigaste elementen som avgör om din webbplats kommer att visas på Google och dessa är:

Relevans: Hur relevanta någon av webbplatsens webbsidor är med sökfrågan.

Auktoritet: Det är baserat på hur populär sidan är dvs om din hemsida besöks mycket samt att andra webbplatser hänvisar till din hemsida.

Förtroende: Google vill ranka webbsidor som ger ett bra förtroende. Googles algoritmer vill att dess användare ska ha en bra sidupplevelse och hitta rätt information som de söker efter. För att uppnå ett gott förtroende gäller det att man jobbar med sin SEO.

Hur kan SEO förbättra min rankning?

När dina webbplatssidor genomsöks och indexeras av sökmotorer för relevanta sökord och innehåll börjar sökmotorer bestämma de faktorer som nämns ovan för din webbplats. Med SEO kan vi förbättra dessa faktorer och få högre rankningar. SEO har tre huvudpunkter

  • Teknisk SEO
  • On- page SEO
  • Off-Page SEO

Att arbeta med varje typ av SEO är viktigt. När det kommer till den tekniska SEO:n gäller det att du blir bekant med datan du får ut och lära dig hur du ska använda dig utav det. De avgörande faktorerna är sökordsanalysen, bakåtlänk- skapande och att se till att varje besökare får en bra användarupplevelse.

Hur optimerar sökmotorer din webbplats?

För att göra SEO och optimera webbplatsen ska du börja arbeta med sökmotoroptimering av dina webbsidor. Låt oss gå igenom hur man gör det:

Sökbarhet
Redan innan du SEO optimerar måste du berätta för Google om din online-närvaro. Av alla sätt att göra det på är den primära metoden sökbar. Anta att din webbplats är bakåtlänkad till en indexerad webbsida.

Den följer länken från den sidan till din och Google bestämmer din webbplatsnärvaro. Med en hög domänmyndighet så ökar betrodda relevanta webbplatser som därmed länkar din trovärdighet och online-närvaro.

Mobilvänlighet
63% av alla Google-sökningar görs idag  via mobilen. Nu indexerar Google separat den mobila versionen av webbplatser, så att en mobilvänlig webbplats hjälper dig att få en högre rankning.

Hastighet på webbsida
En rankningsfaktor som påverkas av Googles algoritm är användarupplevelse. Om din webbplats och webbsidorna laddar snabbt blir rankning med SEO mycket lättare för dig. En snabbt laddande hemsida ger en bra användarupplevelse.

Sökordsforskning och analys
Att hitta rätt nyckelord att ranka på är väldigt enkelt med SEO-verktyg. Skriv dina sökordsintentioner eller sökfraser och planera sedan ditt SEO-innehåll. Du hittar nyckelord som är relevanta för din webbplats. Du kan använda verktyg som Ahref, SEM Rush eller KW finder för att komma igång med detta.

Bakåtlänkande
I SEO är en rankningsfaktor PageRank. Här är sidor med fler höga DA-bakåtlänkar sannolikt högre – bakåtlänk spelar roll för att ranka något online och är en viktig del av off-page SEO.

Google Analytics

Google Analytics: Som namnet säger kan dess webbanalysverktyg som erbjuds av Google hjälpa dig att förbättra webbplatsens innehåll, konverteringar och användarupplevelse. Det hjälper dig att hitta sätt som kan skala upp din webbplats och användarupplevelse.

De flesta webbplatser fungerar som nav och målsidor för alla marknadsföringskampanjer, även annonser på sociala medier, inklusive digital trafik. Google Analytics är ett verktyg som kan avslöja allt som händer på webbplatsen. Och det kan hjälpa dig att göra dina kampanjer mer effektiva och användarupplevelsen mer effektiv.

Hur kan jag använda Google Analytics på min webbplats
Det är ganska enkelt, lika enkelt som att kopiera lite text. Ja! Du måste lägga till Googles spårningskod i din webbplatskod. Det kommer att börja identifiera dina användares upplevelse, dvs.

  • Ålder
  • Kön
  • Intressen
  • Plats

Google Analytics kommer nu att klassificera insamlade data, som du kan komma åt på olika nivåer i form av rapporter.

Här är fantastiska saker som du kan göra med Google Analytics:

Spåra onlinekampanjer: 
Google Analytics hjälper dig att identifiera de mest framgångsrika marknadsföringskampanjerna, antingen sociala medier eller lokal sökning, vilket som ger mest trafik och konvertering till webbplatsen.

Målgruppsplats: 
Google delar din användares plats med dig. Du kan bestämma din bästa besökares plats och köra marknadsföringskampanjer specifikt i dessa städer och länder.

Målgruppssökning  Intresse  och toppinnehåll:
Analytics hjälper dig att hitta vad människor söker efter på din webbplats med hjälp av din webbplats sökruta. Den berättar för dig vilket webbplatsinnehåll som behöver mer information och hur du kan skapa mer engagerande innehåll för besökare.

Det hjälper dig också att identifiera innehåll och sidor med den lägsta avvisningsfrekvensen, dvs. där besökare spenderar större delen av sin tid. Dessa sidor är ditt bästa webbplatsinnehåll som engagerar dina besökare.

Google Search Console

Det berömda gratis Google-verktyget som används för att förstå webbplatsens prestanda på Googles sökresultat och potentiella förbättringar för att få mer trafik, Google Search Console.

Att använda Google Search Console är enkelt, följ bara dessa steg:

  • Kontrollera att du är webbplatsägare
  • Se till att Google känner till din närvaro med indextäckningsrapporten efter att ha skapat bakåtlänkar.
  • Efter webbplatsutveckling, få det korrekturläst för att säkerställa att det är mobilvänliga.
  • Skicka in din webbplatskarta för onlineföretag på search console.
  • Övervaka webbplatsens prestanda

Med Google Search Console kan du

  • Förbättra webbplatsens sökprestanda på Google 
  • Med sökanalys får du innehåll optimerat
  • Skicka webbadresser och webbplatskartor för indexering och genomsökning
  • Få e-postaviseringar för alla problem
  • Förstå dina webbsidor från Googles ögon.

Den berättar hur Google fungerar, genomsöker och indexerar din webbplats. Det bästa är att det inte finns något behov av att logga in för prestandaövervakning dagligen.

För eventuella nya problem skickas ett e-postmeddelande från Google Search Console till användarna. Även då rekommenderas att du tittar på data minst en gång i månaden.

SEO-pyramiden

Många tycker att SEO är en stor djungel som är väldigt förvirrande, och ofta är företag rädda för SEO och vet inte riktigt hur de ska använda sig utav det. Poängen är att inte all SEO är nödvändig samtidigt, och det är inte heller lämpligt för dina företag. Korrekt planering är nödvändig för att göra SEO och få verksamheten att växa framgångsrikt.

En lösning på sådana resultat är SEO Pyramid. Här prioriteras SEO, och det är alltid uppdaterat med nya uppdateringar av Google-algoritmen. Att planera SEO-strategier med denna SEO-pyramid kan effektivt hjälpa till att planera och göra SEO på rätt sätt.

Nyckeln till att framgångsrikt använda SEO-pyramiden är att följa upp den i nivåer utan några hopp.

Med SEO Pyramiden för att göra SEO optimera rör vi oss uppåt:

Nivå 1: Användarupplevelse och en teknisk grund

Inledande börjar man berätta för Google om vår affärsnärvaro och få allt ombord för att göra SEO optimeringen effektivt. Här bygger vi upp användarupplevelsen, så vi är bra med Google-algoritmen tillsammans med synlighet.

Nivå 2: Nyckelordstema och Content.

När vi är klara med alla grundläggande aspekter är det dags att börja arbeta med innehållsplanering och sökordsoptimering. Tips: Det viktigaste misstaget som ofta görs av företag är att direkt gå över till nivå 2 och inte inse vikten av nivå 1 för att överleva online.

Nivå 3: Pr- och länkbygge online

Då vi nu är klara med både nivå 1 och 2, driver vi Google hårt för att rankas högre. Länkbyggnads tillägget, främst auktoritära bakåtlänkar, gör arbetsflödet smidigt och påskyndar processen. I allmänhet sägs det att ju mer trovärdiga bakåtlänkar en sida har, desto högre rankas den.

Nivå 4: Social

Eftersom vi har fyllt på med alla SEO nödvändigheter och rankning börjar vi inkludera extern trafik till vår webbplats för att göra den mer effektiv. Denna externa webbplats från sociala mediekanaler ökar förtroendefaktorn och påverkar effektivt vår rankning på Google-sökmotorn.

Genom att bygga ett onlineföretag med en SEO-pyramiden från grunden är chansen stor att du kommer att vara i en hög position under en längre period även om alla ansträngningar avbryts. Du kan överleva algoritm- ändringarna och överträffa konkurrenterna genom att gå upp i toppen.

Viktiga punkter

  • SEO är byggstenen för alla onlineföretag
  • Googles ranking beror på mer än 200 faktorer, varav de väsentliga är förtroende, relevans och auktoritet.
  • Innan du tillämpar SEO är det viktigt att veta hur Google-algoritmen på ett ungefär fungerar
  • Användarupplevelse och innehåll är det största av SEO och Google Rankning
  • Google Search Console och Google Analytics är magiska verktyg som alla webbplatsägare och tjänsteleverantörer borde använda
  • Att följa SEO Pyramid kan hjälpa SEO effektivt och förbli rankat under en längre period på grund av fast mark.
  • Med strategi och färdigheter rankar SEO enkelt din webbplats högt på Google. 

Du är förmodligen också intresserad av:

Amilia studerar till Digital Marknadsförare på Sälj & Marknadshögskolan och har ett stort intresse för SEO. På fritiden gillar Amilia matlagning och promenader i naturen.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: