Vad är smart marknadsföring idag? - Vårt svar är Data Driven Content

Vad är smart marknadsföring idag? – Vårt svar är Data Driven Content

Med Data Driven Content har 95.2% av all vår premium content hamnat på första sidan på Google. Högre ranking än med alla traditionella SEO metoder och ett effektivare sätt att säkra relevant trafik och öka konverteringar.

Vad innebär Data Driven Content egentligen?

Jo, det innebär att vi skapar Premium Content som vi vet att din målgrupp är intresserad av och som vi vet kommer att generera hög Google ranking. Vi hjälper dig att bli sedd som experten inom din bransch, både av dina potentiella kunder och av Google.

Data Driven Content ► Läs mer om varför företag väljer oss för att säkerställa att de blir prioriterade av Google.

Vad är Premium Content?

Premium Content kan på ett enkelt sätt förklaras som content som är längre, går mer på djupet och är mer omfattande än vanligt content.

Det är content som gör mer än att bara informera om din produkt – det bidrar med värdefull kunskap till din målgrupp.

Något som Google själva slog fast i slutet av 2019 då John Mueller från Webmaster teamet skrev i en tweet: ”Du måste sticka ut … Vad är det som gör din sajt det objektiv sett bästa sökresultatet … ”

Att enbart lägga upp samma sak som alla andra räcker inte längre för att ranka högt. Du måste leverera något unikt och av värde för att prioriteras.

John Mueller Google

När vi skapar Premium content går vi in och gör en sökanalys för att hitta ämnen och frågeställningar relaterat till din bransch, som är relevanta för din målgrupp.

Vi säkerställer vilka ämnen som ska prioriteras och hur du ska förhålla dig gentemot dina konkurrenter för att ranka högre än dem.

Vi skapar sedan artiklar som är intressanta och utbildande och på så vis skapar värde för läsaren.

Eftersom vi tar fram ämnen som är relevanta långsiktigt fortsätter det att skapa värde för läsaren och kommer därför också att fortsätta driva organisk trafik till din sajt.

3 exempel på hur du kan slå experterna, leverantören och konkurrenterna

När vi tar fram ämnen och skriver artiklar utgår vi från respektive bransch. Vi är experter på att sätta oss in i olika typer av branscher och skapa Premium Content för både branscher vi har koll på men också för branscher som är nya för oss. Här har vi tre exempel på när vårt Premium Content rankar högst inom olika branscher:

1 – Ranka högre än experterna

– Vår egen artikel “Vad är seo optimering? – Tips inför 2020 rankar högre än alla specialiserade SEO-byråer. På under 3 månader har artikeln blivit prioriterad av Google och rankar nu 1:a med en snippet

Första plats på Google

2 – Ranka högre än leverantören

Emineo är återförsäljare av Oracles Molntjänster och med artikeln “Är Oracle Gratis att använda” rankar högre än Oracle själva. Ett bra exempel där vi satt oss in i en nischad bransch och skapat Premium Content som rankar högt och driver trafik.

Första plats på Google

3 – Ranka högre än konkurrenterna

– TOPCAT:s artikel “Vad kostar en segelbåt per år? – En värdefull guide” är ytterligare ett exempel på hur vi skapar framgångsrikt Premium Content i en nischad bransch. TOPCAT har position 1 och även fått en total ökning av trafik med 87% tack vare artikeln. Här kan du läsa hela caset om TOPCAT.

Första plats på Google

Detta visar värdet av att skapa relevant Premium Content oavsett vad ditt företag sysslar med. 

Hur är Data Driven Content smart marknadsföring?

Hur är Data Driven Content smart marknadsföring

En av fördelarna med att använda sig av Premium Content är att det är tillräckligt innehållsrikt att det kan göras om och optimeras för att användas i andra kanaler som Microinlägg.

Man kan ta ut viktiga segment och göra om och anpassa efter andra kanaler som exempelvis Instagram eller Linkedin. Det gör att du har samma relevanta och träffsäkra innehåll i alla dina kanaler, utan att du behöver flera olika typer av content.

Det är även smart marknadsföring på så sätt att ni finns där redan innan kunderna upptäckt att de har ett behov av att köpa er produkt eller tjänst.

När kunderna börjar söka och göra research finns ni där och delar med er av er kunskap. Det gör att de bygger upp förtroende och tillit till er.

När de sedan är i behov av er tjänst eller produkt är ni Top of Mind och det naturliga valet för kunden.

Hur är Data Driven Content effektiv marknadsföring?

Hur är Data Driven Content effektiv marknadsföring

För att Premium Content ska generera i ännu effektivare marknadsföring vill man bygga upp ett nätverk med artiklar man kan internlänka sinsemellan.

Ju längre läsaren stannar på din sajt, desto mer signalerar det till Google att du har relevant innehåll. Det kommer i sin tur göra att din sajt rankar högt på Google.

Det signalerar också till läsaren att du har stor kunskap inom branschen. Ett nätverk med artiklar fyllda med Premium Content om olika ämnen relaterat till din bransch kommer alltså göra att läsaren vill stanna ännu längre på din sajt vilket gynnar din ranking.  

Det är även effektivt då vi vet innan vad som ska produceras och du slipper gissa vad som fungerar.

Vi tar fram ämnen som vi vet har potential att ranka högt och som vi vet kommer att driva in trafik – inga chansningar.

Case Study: 87% ökning av besök på hemsidan

”Det som lockade var just det här med träffsäkerheten, att man vet innan vad som med stor säkerhet kommer att ranka högt”

– Robert Bergqvist, VD TopCat Sweden

Läs case study om TopCat här

Behöver du hjälp med din marknadsföring?

Behöver du hjälp med din marknadsföring

Behöver du hjälp med att strukturera upp din marknadsföring på ett smart och effektivt sätt? Såhär fungerar vår tjänst Data Driven Content:

1.        Uppstart – vi kartlägger tidigare content samt går igenom befintliga verktyg. Vi fastställer mål och KPI:er.

2.      Analys – vi gör en gedigen sökanalys och tar fram ämnen baserat på vår egen Core Value Score som rangordnar sökresultat i potential att ranka samt trafik.

3.       Produktion – vi levererar kontinuerligt content med löpande uppföljning och justeringar för att säkerställa er ranking. Allt som vi levererar äger ni till 100%.

Vårt Premium Content hjälper alltså ditt företag att bygga relationer med kunder och potentiella kunder.

Ni finns där och informerar och delar med er av problem relaterade till ämnet vilket ger er en expertposition. Det är då naturligt för kunderna att vända sig till er när de behöver expertishjälp och lösningar på sina problem.

Relaterad läsning om Content: