Google Snippets (eller utvalda utdrag på svenska), är något som fått allt mer tyngd de senaste åren. Men vad är egentligen en Google snippet?
Snippets är en förhandsvisning på en länk som Google valt ut för att den ger det mest relevanta svaret på det du sökt efter. De är till för att hjälpa dig att snabbare och smidigare hitta svaret du letar efter. Sannolikheten för att få se en Google snippet är extra hög om din sökning är formulerad som en fråga. Snippets kan komma i olika format, som t.e.x. paragrafer eller listor.
Google har nyligen (januari 2020) ändrat ytterligare i sin algoritm. Förut brukade snippets refereras till som “position noll” och länken som visades upp där kunde även dyka upp en till gång på förstasidan.
Länken behövde heller inte ligga högst upp på sidan, utan kunde vara t.ex. Nummer 5, och samtidigt ha snippet. Nu är däremot snippets alltid position ett. Google har alltså tagit bort “position noll”, och gjort att länken som är rankad som etta (länken högst upp) har snippet.
Den länken kan heller inte dyka upp en till gång på sidan, utan syns nu endast som del av sin snippet.
OBS! Annonser som hamnar ovanför de organiska länkarna räknas inte in i prioriteringslistan hos Google.
Varför är snippets viktiga?
Att få en snippet på Google kan hjälpa dig på många sätt.
- Fler klick. Enligt statistik får du 8.6% av alla klick om du har en snippet. Med de nya ändringarna i algoritmen, där “position noll” tagits bort, finns chansen att dessa siffror ökar ytterligare.
- Ökad synlighet. Antal sidor på Google ökar konstant. Genom att få en snippet ökas din synlighet för de sökande, samtidigt som de snabbare får svar på sin sökning.
- Ökad trovärdighet i och med att Google ser ditt svar som det mest relevanta. Att få en snippet är i princip som att få en “seal of approval” från Google.
- Ökad varumärkeskännedom, eftersom fler kommer att se din länk och trafiken kan komma att öka.
- Det optimerar för röststyrda sökningar. Eftersom till exempel Siri och Google Assistant ofta ger det svar som är en snippet på Google. Sökningar via mobilen har gått om sökningar via datorn, och både Google och Bing förutspår att ca 50 % av alla mobilsök kommer att ske via röststyrning.
Relaterad läsning ► Vad är SEO-optimering? Så syns du på Google under 2020
Hur får man en snippet?
Det finns en del saker du kan göra för att öka dina chanser att få en snippet. Till exempel ökar dina chanser markant om du finns på Googles förstasida. Nedan följer ytterligare tips att ha i åtanke.
- Ge ett relevant svar. Tänk på att det behöver vara unikt för att Google ska plocka upp det.
- Lägg upp artikelns struktur på ett sätt som är mest värdefull för den sökande (paragraf, punktlista, tabell, etc).
- Gör dina sidtitlar beskrivande.
- Ha en bra struktur på sidan. Att ha titeln som en <H1> och underrubriker som <H2> och <H3>, underlättar när Googles system läser av sidan.
- Undvik instoppade sökord. Detta kan göra att både användaren och Google ser det som spam.
- Inkludera bilder med beskrivande ALT-text. Inte den viktigaste faktorn men att ha en relevant bild med en beskrivande ALT-text är alltid bra.
Vad är skillnaden mellan en snippet och Google answer box?
Skillnaden är egentligen väldigt liten. Men svaret är att en snippet har ett någorlunda utförligt svar på sökfrasen tillsammans med en länk till sidan med svaret.
Google answer box svarar direkt på frågan, oftast mindre utförligt och mindre tydligt varifrån svaret kommer.
Så här ser en snippet ut:
Så här ser en Answer Box ut:
Vad är rich snippets och hur får man en sådan?
En rich snippet är i princip det bästa man kan få i och med att de visar ännu mer information i utdraget. Den ytterligare informationen som visas kan till exempel vara recensioner eller hur många kalorier ett recept innehåller.
Alla sidor är dock inte designade för Rich Snippets. Vissa sidor har det naturligt enklare att få det, som till exempel sidor där någon form av transaktion görs.
Fysiska produkter och tjänster som marknadsförs och säljs online är alltså perfekta för att få en Rich Snippet.
Detta i och med att recensioner, produktguider och innehåll med mycket bilder, generellt sätt är bäst att ha för att maximera sina chanser. Även innehåll i punktformat, som recept, är bra för Rich snippets.
För att få en rich snippet har Google några krav. Du måste ha antingen strukturerad data eller använda dig av Data Highlighter på sidan.
Strukturerad data är koden man lägger in på sidorna med hjälp av uppmärkningsverktyget Schema.org.
Man märker upp information på sidorna för att Google ska kunna tolka informationen och få en tydligare bild av den. Då kan det även presenteras på nya, snyggare sätt i Google sök.
Om du inte vill lägga till kod på dina sidor kan du använda dig av Data Highlighter istället.
Data highlighter informerar dock endast Google om sidor utan kod. Du kan använda dig av det även om vissa sidor innehåller kod, men då kommer Data Highlighter endast att informera Google om sidorna utan kod.
Strukturerad data på sidan kan vara till exempel receptkort eller betygsstjärnor.
Enligt Google, om du gör allt detta, kan du få en rich snippet, men det är ingen garanti. Om ditt innehåll är sämre än någon annan sida kommer du inte att få en Rich Snippet, även om du använder dig av Schema Markup.
Det är alltid viktigt att ha relevant information på sin sida. Det går inte längre att “fuska” genom att proppa in många nyckelord. Det finns heller inget sätt att ranka för en Rich Snippet. Om de känner för det så kan Google ha med tio stycken snippets på en och samma sida.
Om både du och din konkurrent har en Rich Snippet, men denne rankar över dig, går det tillbaka till grunderna av SEO. Det beror inte på att de har använt något hemligt “hack” eller “knep”.
Relaterad läsning ► Vad är SEO och SEM? Betydelser, strategi och tips
Varför är rich snippets viktiga?
De är helt enkelt viktiga för att ännu mer information syns från ens sida/artikel i utdraget. I och med att den innehåller mer information, t.ex. recensioner, ökar chansen att man klickar på din länk.
Rich snippets kan alltså hjälpa till att driva relevanta besökare till sidan. De som klickar vidare är personer som vill vara där och vet tydligt vad de klickat på. Sedan Rich Snippets introducerades har flera företag fått sin CTR (Click through rate) att öka med 20-30%!
Rich Snippets är även bättre för den sökande i och med att personen ser ännu mer relevant information. Utöver det kan rich snippets minska sidans bounce rate och öka konverteringsgraden.
Sammanfattning – Google Snippets
Avslutningsvis är alltså snippets en förhandsvisning på sidan som Google tycker ger det mest relevanta svaret. Något som ökar sannolikheten att få snippets är att ge ett relevant svar på sökfrasen och att ha en bra struktur på sidan.
Det går alltså inte längre att “fuska” sig fram till att ranka högre eller till att få någon av Snippet-formerna. Att göra sidorna fullproppade med nyckelord är numera något som Google ser negativt på.
Det finns tre olika typer av förhandsvisningar. Rich Snippet, Featured Snippet och Google Answer Box.
Rich snippet – ger den sökande mest information och ger dig som äger hemsidan mest tillbaka, i och med att synligheten och chansen till klick ökar markant.
Featured snippet – ger den sökande näst mest information och ger näst mest tillbaka till den som äger hemsidan.
Google Answer Box – Svarar snabbt och koncist på sökfrasen, dock är det ofta lite mer otydligt varifrån informationen kommer.