Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Optimera din LinkedIn profil – 6 tips du kan använda direkt!

Det är idag extremt viktigt med ett personligt varumärke, att sticka ut i djungeln av både arbetssökande och yrkesutövande. Du bör veta hur du ska marknadsföra dig själv och LinkedIn är ett ypperligt verktyg att använda för just detta. Men det kan vara klurigt att veta vad du ska inkludera i din profil för att lyckas få en “stjärnprofil” och bli hittad av potentiella arbetsgivare och nya kontakter.

Det du ska inkludera i din LinkedIn profil för att lyckas optimera den på bästa sätt är:

  1. En bra rubrik
  2. Professionell profilbild
  3. Relevant content
  4. Skriva vart du vill, inte vart du varit
  5. Använda nyckelord
  6. Var professionell

I den här artikeln kommer jag förtydliga ovanstående tips så att du har chansen att optimera din LinkedIn-profil för bästa resultat. Jag kommer dessutom att gå igenom varför det kan vara värt att använda LinkedIn, inte bara när du söker efter arbete. Häng på så ska du se att du i slutet kan kalla dig expert!

Är det värt att skaffa LinkedIn?

LinkedIn är en av världens största plattformar för professionellt nätverkande och rekrytering. På plattformen har du möjligheten att nätverka med potentiella arbetsgivare, uppvisa din kompetens och marknadsföra dig på ditt eget sätt.

Idag har LinkedIn cirka 562 miljoner aktiva användare. Antalet svenska användare ökar med cirka 25 000 medlemmar varje månad och vi är i nuläget cirka tre miljoner användare från Sverige.

Många tror att LinkedIn endast används när du söker nytt jobb. Men faktum är att LinkedIn är användbart även när du väl har en fast anställning. Det ger dig möjlighet att skapa ett nätverk och knyta an till andra individer inom din bransch.

Du kan dessutom hålla kontakten med tidigare kollegor, chefer och studiekompisar på plattformen. Dessa kan även ha en stor betydelse när du väl söker jobb och du behöver någon som kan indikera på dina kunskaper och egenskaper.

Det har tidigare varit kutym att endast lägga till individer som du känner sedan innan på sociala plattformar. Men på LinkedIn är det snarare något som kan hålla dig tillbaka. Det blir allt vanligare att skapa relationer online, vi gör det både när vi letar efter en livspartner men också efter potentiella arbetskollegor och jobb. Därav kan du lägga till individer du inte känner i ditt nätverk för att ha möjlighet att skapa kontakt och visa framfötterna.

6 tips för att optimera din profil

Dom här tipsen kan du använda för att göra din LinkedIn-profil till den bästa!

1. En bra rubriksättning

Ha en intressant titel som kännetecknar både dig som person och arbetssökande. Det kan dessutom vara positivt att skriva beskrivande rubriker för allt du lägger in i din profil. Alltså inte endast presentera fakta utan också förklara dina erfarenheter och ge dom mer djup genom att beskriva dina erfarenheter och kunskaper. 

2. Professionell profilbild

Med en bra profilbild kan du visa upp vem du är! Allra helst ska den vara tagen på ett professionellt sätt med en bra bakgrund och ljus, så ett tips är att skippa selfies. Visste du att en användare som har en profilbild ökar sina chanser med 20 gånger för fler besökare på sin profil än användare utan profilbild? Väljer du att lägga till en bakgrundsbild så kan det även bidra med att göra din profil mer personlig. 

3. Skapa relevant content

Inlägg du skapar kan generera ett intresse och engagemang hos ditt nätverk. Det du skapar bör vara optimerat och innehålla information som kan skapa en diskussion och få positiva reaktioner av ditt nätverk.

Genom att dela med dig av information och relevant information till ditt nätverk och på så sätt utbilda dom inom ett specifikt ämne, kan det få dig att upplevas som expert inom det specifika området. Det kan leda till att du kan bli det som personer först tänker på när det specifika ämnet kommer på tal.

För att göra innehållet så relevant som möjligt är det viktigt att du gör din research för att hitta vilket innehåll som intresserar och engagerar ditt nätverk.

Har du extern blogg kan du posta länkar till dina blogginlägg i ditt flöde för att skicka ditt nätverk och externa profilbesökare vidare till din blogg.

4. Blicka framåt

Det kan vara bra att inkludera en intressant sammanfattning. Här är ett tips att lägga mer fokus på dina framtidsvisioner och mål snarare än att fastna där du är nu och vad du tidigare har gjort.

Inkludera gärna personliga styrkor, kompetenser och drivkrafter. Se din sammanfattning som din pitch om dig själv. Du kan dessutom be dina tidigare chefer och kollegor att intyga om dina valda kompetenser. 

Om du har svårt att veta hur du ska skriva din sammanfattning kan du kolla hur dina konkurrenter har skrivit sin för att få inspiration. Ett tips är då att använda dig av anonymitetsfunktionen, läs mer om hur du gör här.

I din sammanfattning är det uppskattat om du skriver som en berättelse då det får dig att sticka ut och på samma gång att det blir mer intressant för läsaren.

Du väljer själv hur personlig du vill vara men det kan ha positiva effekter för hur besökaren ser på dig. Det är inte endast dina tidigare erfarenheter de anställer, de anställer också dig som person. Ge dom en chans att lära känna dig!

5. Nyckelord, nyckelord och nyckelord!

Detta är troligen det allra viktigaste då det är det som gör att användare kan hitta dig på LinkedIn. De är som mest effektiva om de är förknippade med din yrkestitel och det jobb du söker. Gör din research genom att kolla i rekryteringsannonser inom ditt yrkesområde och leta efter de vanligaste orden som används för att beskriva jobben du söker.

Du bör dock undvika beskrivande och uttjatade ord som produktiv och lagspelare. Berätta istället konkret vad du har gjort och vad det ledde till, exempel istället för att säga att du är en lagspelare kan du berätta på vilket sätt du tidigare har lett en grupp och vilket resultat det fick.

Nyckelord används som effektivast i din rubrik, yrkestitel, i sammanfattningen samt yrkeserfarenhet och kompetenser. För bäst räckvidd bör du använda 5-10 nyckelord.

Det är inte bara din profil som kan bidra med nyckelord, ju fler inlägg och artiklar som du delar i ditt flöde kan också leda till relevanta nyckelord som kommer få dig att ranka högre på sökmotorer.

6. Använd LinkedIn professionellt

Det är inte bara den information som finns på din profil som avgör hur du upplevs av andra användare. De grupper du engagerar dig i eller organisationer som du följer kan även dom ha en stor inverkan på ditt varumärke och hur du uppfattas av potentiella arbetsgivare.

Det är därför inte lämpligt att använda LinkedIn så som du skulle använda din privata Facebook eller Instagram. 

Slutord

LinkedIn är idag en stor del av arbetsmarknaden och möjligheten till att knyta kontakt till sociala nätverk. Så använder du inte LinkedIn redan är det dags att du blir en av de 562 miljoner aktiva användarna redan idag!

I den här artikeln har jag gått igenom varför du bör använda LinkediIn. Du har dessutom fått 6 konkreta tips för att kunna optimera din profil. Jag hoppas att något av det jag gått igenom har varit intressant och något du kan använda dig av!

Tack för att du läste ända hit och ha en fin dag!

Andra intressanta artiklar:

Emma Norberg heter jag och studerar Media och Kommunikation med inriktning Digitala Medier och Analys vid Karlstads Universitet. Jag har under min femte termin haft min LIA hos Stockholm Media Factory. Jag är väldigt intresserad av digital marknadsföring och SoMe.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: