Vad kostar en jobbannons på LinkedIn? Med tips du kan använda direkt

LinkedIn är en av världens absolut största marknader för platsannonser, men vad kostar en jobbannons på LinkedIn? Den kanske främsta anledningen till att plattformen har blivit så pass populär är nog att den helt enkelt kommit att bli en sorts knutpunkt för yrkesmässig kompetens runt om i världen. I Sverige har det på många sätt blivit en sorts de facto standard för jobbsökande från såväl privatpersoner som företagssida.

Den högsta kostnaden för en jobbannons på LinkedIn är 1,3 gånger din dagliga per klick-budget. Så om du ställer in din dagliga budget till 1000kr, kan du debiteras 1300 per dag. Med en per klick budget betalar du bara när en användare faktiskt klickar på din annons.Låt oss titta närmare på LinkedIn och hur du kan få ut det mesta av en jobbannons

Är du nyfiken på att rekrytera via LinkedIn med en jobbannons?Vi kan hjälpa dig.

Vad är en jobbannons på LinkedIn?

Nu när vi redan har gjort en snabbdykning i prissättningsmodellen för LinkedIns jobbannonser så kan det vara på sin plats att titta närmare på själva idén bakom annonserna. 

Så vad är egentligen en jobbannons på LinkedIn? Utan att krångla till det så är det helt enkelt en annons som säger att du eftersöker en eller flera personer som är lämpliga för det jobb du har att erbjuda. Vad som gör just jobbannonser på LinkedIn unika är att de automatiskt blir tillgängliga för personer som kan erbjuda den kompetens som du efterfrågar. 

Detta är ett resultat av LinkedIns avancerade algoritmer som bygger på många års erfarenheter av att vara världens största yrkesnätverk.

Snabbfakta om jobbannons på LinkedIn:

  • Erbjuder dig automatisk jobbmatchning på världens största yrkesnätverk
  • Du kan utan kostnad kontakta potentiella kandidater
  • Din annons blir synlig för en enorm mängd personer som kan kontakta dig
  • Du har alltid tillgång till statistik över annonsen och intresserade personer vilket gör att du kan förfina annonsen att passa din målgrupp

Något som gör det väldigt smidigt för dig att hitta kvalificerade personer är att du kan kontakta de personer som verkar intressanta, och de personer som kommer i kontakt med annonsen kan även kontakta dig. 

Vill du begränsa dina kriterier ytterligare kan du även använda det så kallade kandidathanteringsverktyget där du på ett praktiskt sätt sålla bland alla potentiellt lämpliga personer. 

Varför ska man sätta ut en jobbannons?

I tider då det inte är ovanligt att varje enskilt jobb har fler sökande än vad en rekryterare eller potentiell arbetsgivare någonsin kan hantera så känns det ibland som att en jobbannons är överflödig. 

Det är viktigt att komma ihåg att skillnaden mellan kvalificerade kandidater och övriga kandidater är som natt och dag. Även om du helt utan jobbannons får många sökande  så behöver du i många fall sålla bland en enorm mängd personer bara för att hitta ett fåtal som känns rätt. 

Detta är ofta inte bara tidskrävande utan kan även göra att du av misstag sorterar bort kompetenta kandidater. Ofta är det även så att de som du önskar skulle söka inte ens kommer i kontakt med jobbet du har att erbjuda.

Detta blir mycket enklare om du väljer att placera en jobbannons på LinkedIn. De två kanske främsta anledningarna till detta är att LinkedIn har en stor mängd användare och en närmast genialisk matchningsalgoritm.

När du förenar dessa två anledningar med varandra så får du förmodligen världens bästa möjlighet att komma i kontakt med inte bara kvalificerade personer, utan även personer som helt enkelt är rätt för dig.

Är du intresserad av seriösa ansökningar? Vill du ha kompetent personal? Då är LinkedIn förmodligen ett av de viktigaste verktygen du kan använda dig av.

  • Du får tillgång till ett enormt nätverk av yrkesmänniskor
  • Du samlar alla jobbannonser på en och samma plats och kan även filtrera bland potentiella kandidater
  • Du väljer själv om du vill vara aktiv i processen eller låta intresserade kontakta dig

Läs merVi skapar rekryteringsfilm som lockar de bästa kandidaterna

Kan jag annonsera på LinkedIn utan konto?

Det korta svaret på denna fråga är att du behöver ett konto för att lägga upp en annons. Det är svårt att ge ett generellt svar på varför du behöver ett konto. Men genom att ta en titt på de fördelar som LinkedIn erbjuder så får vi även en inblick i varför du behöver ett konto.

  • Ett konto ger dig tillgång till djupgående information om kandidater, möjligheten att finjustera din annons och ett enkelt sätt att styra hur länge du vill att din annons ska vara synlig
  • Det går snabbt att skapa ett konto där du får en smidig överblick över allt som har med dina jobbannonser att göra

Med ett konto får du tillgång till en personlig kontrollpanel där du får ta del av statistik gällande din annons, möjligheten att sprida information om jobbet via särskilda kampanjer, rekommenderade matchningar och mycket mer. 

Då LinkedIn även tar betalt för sina tjänster är det egentligen inte särskilt konstigt att de vill att du skapar ett konto så de vet vem du är. Även om det kanske kortsiktigt känns onödigt och jobbigt att skapa ett konto så kommer du garanterat att vinna på det i det långa loppet.

Turligt nog går det snabbt att skapa ett konto, och därefter får du på en och samma plats tillgång till allt som har med dina jobbannonser att göra.

Hur publicerar jag en jobbannons på LinkedIn?

  1. Klicka på rutnätsikonen med ordet “arbete” längst upp till höger på din LinkedIn-sida.
  2. Klicka på ”Lägg upp ett jobb.”
  3. Lägg till ditt företag, jobbtitel och plats och klicka sedan på ”Fortsätt”.
  4. Lägg till information om jobbet, inklusive typ, senioritetsnivå och beskrivning.
  5. Klicka på ”Fortsätt” och ställ in din dagliga budget.
  6. Granska din beställning.
  7. Ange betalningsinformation.
  8. Klicka på ”Checkout” och du är klar.

Kan man lägga ut en gratis rekryteringsannons?

I takt med att LinkedIn ökar i popularitet så blir allt fler så klart nyfikna på deras annonstjänster. I en undersökning vi genomförde under 2019 berättade 92% av rekryterare att LinkedIn är den kanal som de först väljer att annonsera på.

80.4% berättade samtidigt att LinkedIn är den kanal som det kommer att satsa mer pengar på för att annonsera om lediga tjänster. 

Därför funderar du kanske på om det går att annonsera gratis på LinkedIn? Så, kan du lägga ut en gratis rekryteringsannons på LinkedIn? Utan att krångla till det, nej du inte kan lägga ut en gratis rekryteringsannons.

Anledningen är att LinkedIns marknadsmodell i stor utsträckning handlar om att ta betalt för att ge tillgång till deras enorma mängd användare. Och det är precis vad du får när du lägger ut en rekryteringsannons.

  • LinkedIn har en marknadsmodell som bygger på att du sätter en budget och betalar för visningar från de som är aktivt intresserade
  • Det går inte att annonsera gratis, men du kan med all enkelhet bestämma hur mycket du är villig att betala för en annons

Sponsra ett inlägg för effektivare jobbannonsering

När du lägger ut en jobbannons via LinkedIn’s egna verktyg är du begränsad till 3 befattningar och 3 industrier. Budget är också begränsat till att sätta enbart en dagsbudget.

För att få fler valmöjligheter och nå en bredare målgrupp lägger du din istället upp din jobbannons som ett vanligt inlägg på din företagssida sen boostar du det genom att sponsra inlägget till rätt målgrupp. 

Läs merVi skapar rekryteringsfilm som lockar de bästa kandidaterna

Med den här metoden kan du själv styra målgrupp, kostnad budget och annonstyp. Detta har en enorm påverkan på vilka du når och på vilket sätt.

Frågar du rekryterare så säger 60% säger att video har en positiv inverkan på rekryteringsarbetet. I samma undersökning visade det sig att 65% planerar att använda video som del av sin rekrytering i sociala medier.

För att göra det på LinkedIn måste du publicera som ett vanligt inlägg först och sedan sponsra till en vald målgrupp.

Nyfiken på mer? ► Är du nyfiken på att rekrytera med video? Läs mer här eller kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång.

När du sponsrar ett inlägg har du större kontroll över din budget och kostnader.

Är det skillnad på platsannons, jobbannons och rekryteringsannons?

Det finns ett gammalt påstående som säger att svenskar älskar olika ord som beskriver samma sak. Om det är sant är inget vi vågar ta ställning till, men när det gäller “jobbansökan” så verkar det faktiskt som att det finns det lite historisk.

Runt början av 1900-talet så började uttryckt platsannons att dyka upp. Och precis som nu betydde det en annons om att man söker personal. Skillnaden var att dåtidens platsförmedling i de flesta fall var en särskild sektion i dagstidningen.

Ordet rekrytering är ännu äldre, men åsyftade ursprungligen förstärkning av en befintlig militär trupp. Så det är inte särskilt konstigt att ordet även började tillämpas på jobbmarknaden.

  • Kärt barn har många namn. Det är annonsens innehåll som avgör dess funktion, inte vad du kallar den för.
  • Rekrytering härstammar från den militära världens bemanningsprocess.
  • Oavsett vad du väljer att kalla din annons för så ger LinkedIn samma otroliga fördelar.

När det gäller LinkedIn görs inte heller någon skillnad på de olika begreppen för jobbrelaterade annonser.

Oavsett vad du väljer att kalla din annons för får du precis samma fördelar, precis samma omkostnader och precis samma breda tillgång till ett enormt nätverk av yrkesmänniskor.

Så du behöver inte fokusera på begreppsbildningen. Välj istället att dra nytta av alla de fördelar som LinkedIn kan innebära för just din annons.

Som den moderna tidens kanske allra främsta marknad för rekrytering går det nästan inte att vara utan LinkedIn om du vill nå framgång med dina annonser. Oavsett vad du själv kanske tycker om tjänstens utformning.

Vi har hjälpt flera företag att sätta upp och driva rekryteringskampanjer på LinkedIn med hjälp av video. Kontakta oss så berätta vi mer om hur det funkar!

Fler artiklar du kanske gillar: