Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS

Hur annonserar jag på TikTok? Nå Generation Z redan idag!

Idag är TikTok den mest använda sociala medieplattformen i världen med över 800 miljoner användare. Visste du att TikTok:s användare spenderar cirka 52 minuter per dag på appen? Studier visar att TikTok:s användare till skillnad från andra sociala medier användare är mer öppna för reklam i sina flöden. Det gör TikTok till den ultimata plattformen för alla marknadsförare och annonsörer, fortsätt läsa så får du lära dig hur du kan göra för att nå ut till TikTok:s användare!

Du kan annonsera på TikTok genom betald- och organisk marknadsföring. Inom betald marknadsföring kan du välja på In-Feed annons, Branded Hashtag Challenge, Brand Takeover, Top-View och Branded Effects. Medan du inom organisk marknadsföring använder dig av TikTok:s algoritm. För att annonsera måste du skapa ett TikTok-annonskonto och fylla i ett formulär för att kunna skapa en kampanj.

I den här artikeln kommer du lära dig allt du någonsin velat veta om annonsering på TikTok. Jag kommer förklara hur du marknadsför dig på TikTok och gå igenom de 5 olika typerna av betald marknadsföring. Samt berätta hur mycket annonsering på TikTok kostar. Jag kommer dessutom bjuda på 3 marknadsföringstips för TikTok. Min förhoppning är att du efter att du läst den här artikeln ska kunna etablera dig på TikTok marknaden och nå nya höjder i ditt företags annonsering på plattformen.

Vad är TikTok?

Det var 2018 som appen Musical.ly slogs ihop med TikTok, och framgångarna har varit flera sen dess. Men vad är TikTok kanske du undrar? TikTok är en app som riktar sig allra främst till barn och ungdomar (Generation Z) där användare får möjligheten att spela in, sprida och se korta klipp på 15 till 60 sekunder. Klippen kan innehålla allt från danser, sketcher till att spela någon ett spratt.

Så marknadsför du på TikTok

Med hjälp av TikTok kan DU som företag nå plattformens över 800 miljoner användare. Det är dock idag oklart hur många av dessa miljoner som är svenska användare. Men jag kan slå vad om, frågar du varje person under 27 år i din närhet så kommer majoriteten använda sig av TikTok. 

Annonsering på TikTok har varit begränsad men under 2021 kom det till den svenska och nordiska marknaden. Så nu kan även du annonsera på TikTok och nå Generation Z.

Annonsering på TikTok påminner om hur du använder Ads Manager för Instagram och Facebook. Precis som för Facebook Ads har TikTok annonseringsverktyg som automatiserar processen för att skapa, leverera och optimera annonser. 

Till skillnad från andra sociala plattformar så har TikTok åtskilda användarkonton och marknadsföringskonton. Detta innebär att du behöver skapa ett separat marknadsföringskonto, mer om det senare. Först om olika typer av marknadsföring.

Det finns olika två sätt att marknadsföra sig på TikTok, genom betald marknadsföring och organisk marknadsföring. 

Betald marknadsföring 

När det gäller betald marknadsföring så kan du göra på några olika sätt:

  • In-Feed annonsen: De är cirka 60 sekunder långa och innebär att din annons kommer upp i användarens flöde. Annonsen visas om var fjärde organiskt inlägg och kan för användarna se ut som ett organiskt inlägg. Via annonsen kan du driva trafik direkt till din landningssida eller ditt TikTok-konto.
  • Branded Hashtag Challenge: Kan beskrivas som en utmaning eller trend där användarna själva kontribuerar med content baserat på “hashtagen” vilket kan skapa en viral hype kring företaget. Dessa typer av annonser sker alltid genom partnerskap med TikTok:s marknadsföringsteam i och med att det uppmanar användare att dela företagets branded content. Denna typ av annonsering sker också ENDAST under en 6 dagars period.
  • Brand Takeover: Innebär att din annons kommer att synas allra först när användaren startar appen. Där kan du inkludera ditt budskap direkt eller skicka användaren vidare till din landningssida eller till ditt TikTok-konto. Det är en av de allra mest effektiva sättet på grund av att du placerar annonserna direkt framför användaren.
  • Top-View: Liknar Brand Takeover i sättet det är uppbyggt dock ges användaren 3 sekunder av scrollande innan 60 sekundersannonsen dyker upp i flödet under 24 timmar. Annonssättet passar allra bäst för att uppmärksamma en lansering eller ett produktsläpp. 71 % av tillfrågade användare säger att Top-View annonser fångar deras uppmärksamhet.
  • Branded Effects: De femte och sista sättet innebär att företag kan skapa filter, effekter och klistermärken på TikTok. Som sen kan användas av TikTok:s användare i deras eget content. 

Organisk marknadsföring

Algoritmen på TikTok är extremt generös. Content med bra kvalité har en större chans att få en organisk räckvidd i jämförelse med exempelvis Instagram. Algoritmen är inte bara generös, den känner också sina användare bra. Det är inte bara stora företag eller influencers som visas för användarna, det kan också vara nybörjare, bara det passar in på användarens intressen.

På TikTok är det allra vanligaste att användarna scrollar på kategorin “För dig”. Algoritmen har som uppgift att ta fram det innehåll som passar just dig och det som får dig att stanna kvar i appen. Den bygger dessutom upp en “personlig profil” för dig som användare och jämför dig sen med andras beteendemönster som liknar ditt. Detta visar sig genom att om andra användare har gillat en viss typ av content kommer du troligtvis få upp det i ditt flöde. 

Det viktigaste att tänka på innan du börjar annonsera på TikTok är att fundera på vem din målgrupp är och hur du kan anpassa just ditt content och marknadsföring för dom. Om du gör detta och lyckas har du en större chans att nå ut till fler med hjälp av algoritmen, nyckeln är att känna och förstå din målgrupp. 

Kom igång med annonsering på TikTok

  1. Starta ett TikTok Ads Manager-konto (marknadsföringskonto)
  2. Lansera en annons/Skapa en kampanj
    • Välj din målsättning (trafik till din hemsida, konverteringar eller kanske nedladdningar av din produkt).
    • Ange din budget (vad vill du spendera på din annons?).
    • Välj din målgrupp (ex. ålder, plats, språk, kön och intressen).
    • Välj din budgivningsmetod
  3. Vart vill du att annonsen ska visas. Förutom i appen kan du välja andra plattformar som också ägs av företaget som äger TikTok. I jämförelse med Facebook och Google Ads har du möjligheten att välja automatiska placeringar.
  4. Ladda upp din annons i video- eller fotoformat, lägg till annonstext och din valda CTA (Call-To-Action). 
  5. Skicka in för godkännande!
  6. Avvakta på att bli kontaktad av TikTok som kommer informera dig om du uppfyller kriterierna för annonsering.

Vad kostar det att annonsera på TikTok?

Vid annonsering på TikTok anger du din budget för varje annons. Det finns två budgetvarianter för hur mycket du spenderar på Ad-set. 

Daglig Budget

Anger det belopp som du vill spendera dagligen på ett Ad-set.

Livtidsbudget

Anger det belopp som du vill spendera för hela annons-tiden för Ad-setet.

Minimum budget för en annonskampanj är 50 dollar för daglig budget medan så kallade “Ad groups” det vill säga en eller flera annonser inriktade till samma målgrupp måste minst vara 20 dollar för daglig budget.

För att räkna ut livstidsbudgeten beräknar du din dagliga budget gånger antalet schemalagda dagar för annonsen. Specifikt för In-feed annonser är att CPM (Cost-Per-Mille) kostar 10 dollar.  Medan en Brand-Takeover är den allra dyraste annonsformatet då TikTok endast har en av denna typ av annons per dag. 

OBS! Budgeten du valt är inte fast till det beloppet. Det går att justera din budget när du vill under din kampanj och annonsering. 

3 marknadsföringstips för TikTok!

  • Lär känna Generation Z och övriga användare på appen. Du vill inte framstå som “gammal” som försöker vara “down with the kids”!
  • Engagera dig inte i alla trender och utmaningar som kommer upp på TikTok, speciellt INTE om det inte är relevant för ditt företag. Det kommer Generation Z se igenom och inte gilla. Du måste helt enkelt förstå ditt syfte och vilket tomrum du ska fylla i appen.
  • Överproducera inte ditt innehåll. De allra flesta på appen använder applikationens verktyg och är kända för DIY (Do It Yourself). Har du för producerat innehåll kommer du sticka ut, på ett negativt sätt. 

Avslutningsvis

Att annonsera på TikTok är enkelt, allt du behöver göra är att skapa ett TikTok annonseringskonto och fyll i din målsättning, budget, målgrupp och budgivningsmetod. A och O för att annonsera på TikTok är att veta vem din målgrupp är för att kunna anpassa ditt content och marknadsföring till dom.  

Jag hoppas att den här guiden kan hjälpa dig inför din annonsering på TikTok. Som TikTok själv säger: Don’t make ads, make TikTok:s!

Andra intressanta artiklar:

Emma Norberg heter jag och studerar Media och Kommunikation med inriktning Digitala Medier och Analys vid Karlstads Universitet. Jag har under min femte termin haft min LIA hos Stockholm Media Factory. Jag är väldigt intresserad av digital marknadsföring och SoMe.

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: