Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
Marknadsföring via YouTube - Annonsering vs Kanal

Marknadsföring via YouTube – Annonsering vs. Starta kanal

YouTube är den överlägset populäraste videoplattformen som finns och den näst största sociala medieplattformen. Av dessa två anledningar tillsammans med många andra fördelar så borde ditt företag vilja synas på YouTube. När det kommer till att marknadsföra sig via YouTube kan man göra det på två olika sätt:

1. Annonsera på YouTube
Du betalar för annonser som kommer att synas i samband med andras videos.

2. Starta YouTube-kanal
Du kan som företag starta en egen kanal för att skapa video och nå ut med ditt budskap.

I artikeln nedan kommer vi att gå igenom hur man går tillväga för att använda sig av de två alternativen. Vi kommer även att ta upp vad det finns för fördelar och i vilket syfte du ska använda båda alternativen, samt ge dig användbara tips om marknadsföring via YouTube. 

Annonsera på Youtube

Annonsera på YouTube

Annonsering på Youtube kan vara bra i olika syften. Dels synliggöra och stärka ditt varumärke men det är också effektivt för att driva trafik till din hemsida

Du skapar en annons till Youtube genom ditt Google Ads konto (så börja med att sätta upp en konto om du inte redan har ett). Sedan väljer du Kampanjer i sidomenyn och klickar efter det på Ny Kampanj

Efter det är det bara att börja fylla i olika restriktioner för att forma din kampanj. Innan du gör det är det bra att noga tänka igenom vad du vill ha ut av din kampanj, vilka vill du nå och vad är syftet med kampanjen? 

Man kan själv avgränsa exempelvis demografi, målgruppstyper, språk och platser du vill att kampanjen ska visas för. Det går också att bestämma för vilka sökord och ämnen din annons ska exponeras. Du kan även välja olika typer av kampanjmål beroende på vad syftet med din annons är; 

  • Potentiella kunder
  • Trafik till webbplatsen 
  • Övervägande av produkt och varumärke
  • Varumärkesmedvetenhet och räckvidd

Det finns också olika sätt du kan gränsa av din budget på för att få ut så mycket som möjligt av kampanjen. Du kan dels bestämma start och slutdatum på kampanjen.

Läs mer ► Annonsera på Instagram – Hur kommer jag igång?

Efter det kan du välja budgettyp dagligen eller kampanj där du väljer antingen en genomsnittlig summa du vill spendera per dag eller en total summa du vill spendera under hela kampanjen. 

Man kan också välja mellan standard eller accelererad visningstyp där standard betyder att du spenderar budgeten jämnt över perioden och accelererad betyder att du väljer att spendera budgeten så snabbt som möjligt. Detta innebär samtidigt  att kampanjen kan ta slut innan det satta slutdatumet. 

Det finns olika “mått” som kostnaden baseras på beroende på vilken typ av annons du väljer; 

  • CPM innebär att man betalar per tusen visningar, 
  • CPV innebär att man betalar per startad visning, 
  • TrueView innebär att man betalar när någon har tittat minst 30 sek eller på hela din video om den är kortare än så. 

YouTube’s annonsformat och tittarnas engagemang

Annonsformat på YouTube

1. Överhoppningsbara in stream annonser:

Används före, under eller efter andra videor och tittaren kan själv välja att hoppa över annonsen efter fem sekunder.

Du kan skapa en sådan kampanj både utan att välja kampanjmål i Google Ads eller genom att välja kampanjmål. Om du väljer att använda dig av kampanjmål ska du välja försäljning, potentiella kunder, varumärkesmedvetenhet och räckvidd, trafik till webbplatsen och övervägande av produkt och varumärke.

Betalningsmetod: Du betalar när någon tittar på 30 sek av din video eller hela videon om den är kortare än 30 sek eller när någon interagerar med din video. 

2. Inte överhoppningsbara in stream annonser:

Dessa  annonser visas också före, under eller efter andra videos, men tittaren kan inte välja att hoppa över annonsen. Det är alltså användbart när du vill att tittaren ska se hela ditt budskap

De får vara max 15 sek eller kortare. Även här kan du skapa annons utan att välja ett kampanjmål i Google ads eller genom att välja kampanjmålet varumärkesmedvetenhet och räckvidd.

Betalningsmetod: Kostnaden baseras på antal exponeringar, du betalar alltså för varje gång din annons visas. 

3. Video Discovery annonser:

Denna typ av annons består av en miniatyr från din video och en kort text. Syftet är att den ska uppmana tittaren att klicka på miniatyren för att den blir nyfiken att titta på din video.

Den kan visas i sökresultatet på Youtube, bredvid relaterade videos på Youtube eller på Youtubes startsida på mobilen. Denna typ av kampanj kan du välja att skapa utan kampanjmål i Google ads eller genom att välja kampanjmålet övervägande av produkt och varumärke.

Betalningsmetod: Du betalar varje gång någon väljer att klicka på din miniatyr och tittar på din annons

Läs mer ► Topp 5 tips för en bra videoannons på LinkedIn!

4. Bumperannonser:

Dessa annonser visas innan, under eller efter andras videos och är 6 sek eller kortare. Tittaren kan inte hoppa över annonsen så de är effektiva om du har ett kort och koncist budskap du vill nå ut med.

Man kan använda annonsformatet utan att skapa kampanjmål i Google ads eller genom att välja kampanjmålet varumärkesmedvetenhet och räckvidd.

Betalningsmetod: Du betalar för antalet exponeringar, alltså varje gång din annons visas. 

5. Outstream annonser:

Dessa annonser är mobilspecifika och visas hos Google videopartner och inte på Youtube. De kan exempelvis visas i mobila appar i banners, flöden, mellansideannonser och integrerade annonser.

De är till för att öka räckvidden för dina videoannonser så du kan nå fler kunder. Likt tidigare annonser kan man använda annonsformatet utan att skapa kampanjmål i Google ads eller genom att välja kampanjmålet varumärkesmedvetenhet och räckvidd.

Betalningsmetod: Du betalar när någon tittar på din annons i 2 sek eller mer. 

6. Toppannonser:

Dessa annonser kan du bara använda dig av genom att boka genom en Google-säljare. Den är effektiv om du vill nå en stor målgrupp under en kort tid, exempelvis om du vill uppmärksamma en ny produkt eller vid en stor rea.

Annonsen visas i olika format beroende på om det är via dator, mobil eller TV, men den exponeras alltid på startsidan på Youtube. Gemensamt är att den automatiskt börjar spelas upp utan ljud och tittaren kan välja att slå på ljud och även att interagera med annonsen.

Betalningsmetod: Du betalar antingen en fast kostnad per dag eller kostnad per tusen exponeringar(CPM). I samband med att du bokar annonsen kan du få en uppskattning av kostnaden och exponeringmål av Googles annonseringsteam. 

Annonsering på Youtube är effektivt på flera olika sätt och du har potential att nå ut till många då hela 87% av Sveriges internetanvändare använder sig av Youtube. (Enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2018 ) 

Du kan välja specifikt vilken målgrupp du vill nå och det är även kostnadseffektivt på så sätt att man bara behöver betala för resultat när din utvalda målgrupp har sett och integrerat med din annons.

Man kan även använda sig av Youtubes remarketing möjligheter för att öka effektiviteten genom att din annons visas för de som exempelvis har besökt din e-handel men inte genomfört ett köp.  

Läs mer ► Vad kostar det att annonsera på Instagram? Guide och tips

Starta egen Youtube-kanal

Starta egen YouTube kanal

Youtube är världens näst största sökmotor efter Google och därför är det naturligtvis viktigt för ditt företags marknadsföring att synas där. Rörligt material gör att du kan förmedla väldigt mycket på kort tid och det gör Youtube till ett otroligt effektivt medium om man använder det rätt. Hur ska man tänka när man ska skapa en företags-kanal på Youtube?

Utgå från din målgrupp, vad är de intresserade av att titta på? Anpassa innehållet efter tittarna och vad de konsumerar och gillar. Man kan med hjälp av Youtube egna analysverktyg YouTube analytics hålla koll på stittarnas beteende och interaktioner.

Man kan se hur länge de väljer att titta på en video, vad de tittar på för videos och om de väljer att gilla och följa kanalen osv. På så sätt kan man analysera vilken typ av videos som fungerar och vilka som inte gör det. 

Försök också att ta hänsyn till vad ni som företag vill få ut för information till er målgrupp. Finns det information som är nyttigt för kunderna att få reda på, men även nyttigt för er att förmedla till kunderna?

Isåfall är videoformat ett smart sätt att kunna dela med sig av de typen av information och fånga in de tittare som är intresserade av ämnet.

Exempelvis så kan videoformat gynna ditt företag om du har en affärside som är komplex och svår att förklara. I en video kan du enklare få fram budskapet om hur den fungerar och på vilket sätt den är värdefull för kunden.

Detta skapar värde både för dig och för kunden. I videoformat kan du många gånger förklara det på ett lite roligare sätt än i textform.

Det är ytterligare en anledning till att använda sig av videoformat, om man som företag har mycket “tung och tråkig” information som man behöver förmedla till sina kunder.  

Det är en del företag som väljer att skapa youtube kanal främst i syfte att öka sin varumärkesmedvetenhet.

De vill sprida företagets budskap och interagera med sina kunder på ett sätt som skapar connection, vilket videoformat ofta gör. Det är genom ljud och rörlig bild enklast att påverka konsumentens känslor.

Det är alltså viktigt att försöka skapa en positiv känsla hos tittaren relaterat till dina videos för att kunden ska förknippa denna känsla med ditt varumärke. 

Eftersom att Google äger Youtube så premieras youtubevideos i Googles sökresultat. Genom att utförligt fylla i titel, beskrivning och taggar i dina videos ökar du chansen att även exponeras i sökresultaten även på Google. 

Sökmotoroptimeringen för din hemsida gynnas alltså också av att du finns på Youtube. 

Läs mer ► Vad är SEO-optimering? Så syns du på Google under 2020

Tips för att lyckas på YouTube som företag

Här kommer lite handfasta tips som är viktiga att ha koll på för att lyckas med företagets Youtube-kanal:

– Anpassa din kanal – Ha ett bra kanalnamn, bra beskrivning av ditt företag och samt bra bilder. Tänk på att kanalen ska spegla ditt företags image lika mycket som er webbsida. 

– Ha bra kvalitet på dina videos – detta är viktigt både för tittarens skull och för din Youtube-Seo.  

– Ha en bra titel – en titel bör vara minst 5 ord lång och ha innehålla nyckelord.

– Ha en bra beskrivning till dina videos – den ska innehålla på minst 250 ord som på ett bra sätt beskriver videons innehåll. Det är även viktigt att ha med nyckelord i denna beskrivning och helst i de första 25 orden.

– Använd videotaggar – smarta taggar med nyckelord relaterade till videons innehåll gör att du både rankas högre och har större chans att visas i relaterade videos.

– Clickable Thumbnail – skapa snygga Thumbnails och miniatyrer till dina videos som bjuder in tittaren att vilja klicka på just din video. 

Sammanfattning

Sammanfattning:
Det ena alternativet utesluter inte det andra, du kan givetvis kombinerbara annonsering och en egen kanal för företaget. 


Det kan vara fördelaktigt att annonsera om du är en tillfällig kampanj eller tillfälligt erbjudande som du vill sprida information om. Men även i syfte att effektivt få ut information om en nylanserad produkt eller tjänst.

Det är en effektiv metod om du snabbt vill få ut information till en utvald målgrupp eller om du snabbt vill nå ut till en stor mängd. 

Att starta egen företagskanal kan vara ett bättre alternativ om du har information att dela med dig av som är fortsatt relevant för din målgrupp, inte bara tillfälligt.

Den håller även dina kunder uppdaterade och driver kontinuerligt in relevant trafik till din hemsida samtidigt som det främjar ditt SEO-arbete på Google

Relaterade artiklar

[wp_blog_designer id=”11″]

Andra intressanta artiklar:

Har du frågor eller önskar mer information och prisuppgifter på det vi hjälper andra företag med? Fyll i formuläret här så hör vi av oss redan idag: